dynamo

hoeveelheid apm verlies

martijnvk
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

dynamo

· 
Posted: 02.09.2017 - 16:44  ·  #1
Goedemiddag!

Afgelopen weken viel me op in dice dat de voltage nogal springerig is. Met warm weer 13,4 en onder de 15 graden 14,1

Op vida zag ik dat de dynamo wel tussen de 14 en 14,2 levert alleen de AMP stond te schommelen bij 2000 toeren op 50-60 AMP. Terwijl hij tussen de 60/70-140 moet leveren.
De AMP en Volt is redelijk schommelig en niet stabiel. Dus bijvoorbeeld op 2000 toeren blijft hij vallen en opstaan van 13,8 naar 14,2V en Amp loopt netjes mee met toerental maar ook niet stabiel op 1 toerental.

Zou hij zelf instellen dat wanneer de accu vol zit minder gaat leveren?
En komt het voltage verschil ook bij jullie voor in dice en vida?

De accu is 6 maanden oud en hij houd netjes zijn 12,2V als de motor uit is en start verder prima.

De dynamo zelf moet ik nog doormeten als de nieuwe multimeter binnen is.

Dynamo: 30667787 Bosch/Volvo

Groetjes Martijn
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

Re: dynamo

· 
Posted: 03.09.2017 - 15:25  ·  #2
Hallo martijnvankalkeren

Het spannings probleem kan veroorzaakt worden door een defecte diode in de dynamo.

Dit kun je meten met een scoop.

De geleverde stroom AMP. is afhankelijk van de belasting (wat is er allemaal in geschakeld) en de capaciteit van de accu.

Groeten BUM
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 03.09.2017 - 19:46  ·  #3
De genoemde stroom is wat de dynamo KAN leveren. Afhankelijk van de staat van de accu en de elektrische verbruikers zal de dynamo een bepaalde stroom leveren. Kijk maar eens wat er gebeurt als je ineens je dimlicht, grootlicht en achterruit verwarming aan zet.
martijnvk
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.09.2017 - 17:29  ·  #4
Bedankt voor de reacties.

Vandaag even contact opgenomen met een dynamo revisie bedrijf en die gaf aan (op nummer van dynamo) dat bij deze types de ECM de dynamo aanstuurt met wat hij moet leveren.
In VIDA staat ook beschreven welk spanning hij moet leveren bij de aangegeven accu temperatuur (zie foto).

Na dat ik de dynamo sneltest heb gedaan op VIDA kwam hij er positief uit en zag het er verder prima uit.
Maar toch in de grafiek redelijk schommelig.

Het leek me naderhand logisch dat hij zit te schommelen maar toch even een bekende van de Volvo gebeld en die gaf gelijk al aan ''Dit is volkomen normaal''

Dus als slot het is normaal dat hij bij warmer meer ongeveer tussen de 13,2 en 13,6V geeft en onder de 15 graden naar de 14,2V gaat.

Groetjes Martijn
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 05.09.2017 - 23:04  ·  #5
Alle stress voor niets geweest :-/
martijnvk
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.09.2017 - 16:45  ·  #6
Quote door Steve

Alle stress voor niets geweest :-/

Nouuu stress niet hoor hij was nog wel aan het bijladen maar liever even uitzoeken dan dat ik een keer onderweg sta :sick:

Selected quotes for multi-quoting:   0