Tsja, hoe kom je erop?
Bij mijn vorige S80 begaf de dynamo (uiteraard ver van huis) de geest al na zo'n 150.000 km. Onderweg noodgedwongen laten vervangen voor een boel geld. Mijn huidge S80 heeft inmiddels meer gereden en ik kwam op Marktplaats een identieke dynamo tegen, die van Volvo/Bosch van 140A. Bleek een prima dynamo te zijn, maar ik had in mijn hoofd om zo'n dynamo zelf eens uit elkaar te halen.
Het volgende filmpje haalde me over de streep;
https://www.youtube.com/watch?v=S9swz7JWIMI Het filmpje spreekt voor zich. Het loshalen van de contacten van de sleepring is wat lastiger. Bleken namelijk niet gesoldeerd te zitten terwijl je de contacten wel aan de nieuwe sleepring moet solderen;
https://www.youtube.com/watch?v=PowxtttjBHE Vanaf 2:10 min goed te zien.
Zoals je kunt zien is het reviseren prima zelf te doen. Ik heb de diodebrug niet verwijderd. Dat is in het filmpje enkel gedaan omdat de onderdelen een speciale reiniging ondergaan en dat is met de brug in gedemonteerde toestand beter te doen. Na reiniging wordt de brug terug geplaatst/gesoldeerd. Je hebt overigens wel een speciale dop nodig om de vrijlooppoelie van de dynamo te verwijderen. Die had ik voor een paar dollar via Aliexpress binnen twee weken in huis. Met de luchtdrukratel haal je de poelie, linkse schroefdraad, er zo af.
De dynamo die van de wagen afkomt doet het nog prima en bied ik op het forum te koop aan voor € 50,00.