Info KNAC:
België vervangt Euro 95 door E10
Net als Frankrijk gaat België euro 95 vervangen door E10. Dat betekent dat met name bestuurders van oudere auto’s moeten opletten aan de pomp.
De maatregel zal per 1 januari 2017 worden ingevoerd, waardoor het na die datum niet meer mogelijk is om ‘gewone’ Euro 95 te tanken. In Euro 95 zit standaard 5 procent ethanol, bij E10 is dat – de naam zegt het al – 10 procent. In Frankrijk is reguliere Euro 95 al jaren niet meer te krijgen en ook Duitsland is grotendeels overgestapt op E10, hoewel het vinden van ‘E5’ daar nog te doen is.
Het besluit van België betekent dat bestuurders van oudere auto’s moeten opletten, want E10 kan in die gevallen rubberen slangen en pakkingen aantasten. Wie wil weten of z’n auto geschikt is kan dat controleren op e10check.nl. Blijkt dit niet het geval, dan is het raadzaam om uit te wijken naar duurdere ‘premium’-brandstoffen, die vaak een octaangetal van 98 hebben of VSPe Power Plus Multishot van Millers Oils aan de benzine toe te voegen (verkrijgbaar in onze webshop).
Volgens het Gazet van Antwerpen zal de E10-brandstof zo’n één tot drie cent duurder zijn dan wat de Belgen nu gewend zijn. In Nederland is E10 verkrijgbaar onder de noemer ‘BlueOne95’ en is in dat geval juist iets goedkoper dan Euro 95. Het aandeel op de brandstofmarkt is echter minimaal: BlueOne95 is bij slechts 200 tankstations in ons land verkrijgbaar.
Volgens Paul van Selms van United Consumers is een overheidsmaatregel als die in België de enige weg om de grootschalige invoer van E10 te bewerkstelligen: “Oliemaatschappijen zitten niet op extra brandstoffen of grote, dure wijzigingen te wachten zolang de markt er niet om vraagt.†Het feit dat de lagere belastingdruk op E10 inmiddels niet meer van toepassing is, hoogstwaarschijnlijk onder druk van de brandstoflobby, bevestigt die stelling.
Opmerking:
Alle Volvo modellen sinds 1976 zijn geschikt voor het gebruik van E10, mits bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt. Met uitzondering van de S40 en V40 modellen met GDI motor
België vervangt Euro 95 door E10
Net als Frankrijk gaat België euro 95 vervangen door E10. Dat betekent dat met name bestuurders van oudere auto’s moeten opletten aan de pomp.
De maatregel zal per 1 januari 2017 worden ingevoerd, waardoor het na die datum niet meer mogelijk is om ‘gewone’ Euro 95 te tanken. In Euro 95 zit standaard 5 procent ethanol, bij E10 is dat – de naam zegt het al – 10 procent. In Frankrijk is reguliere Euro 95 al jaren niet meer te krijgen en ook Duitsland is grotendeels overgestapt op E10, hoewel het vinden van ‘E5’ daar nog te doen is.
Het besluit van België betekent dat bestuurders van oudere auto’s moeten opletten, want E10 kan in die gevallen rubberen slangen en pakkingen aantasten. Wie wil weten of z’n auto geschikt is kan dat controleren op e10check.nl. Blijkt dit niet het geval, dan is het raadzaam om uit te wijken naar duurdere ‘premium’-brandstoffen, die vaak een octaangetal van 98 hebben of VSPe Power Plus Multishot van Millers Oils aan de benzine toe te voegen (verkrijgbaar in onze webshop).
Volgens het Gazet van Antwerpen zal de E10-brandstof zo’n één tot drie cent duurder zijn dan wat de Belgen nu gewend zijn. In Nederland is E10 verkrijgbaar onder de noemer ‘BlueOne95’ en is in dat geval juist iets goedkoper dan Euro 95. Het aandeel op de brandstofmarkt is echter minimaal: BlueOne95 is bij slechts 200 tankstations in ons land verkrijgbaar.
Volgens Paul van Selms van United Consumers is een overheidsmaatregel als die in België de enige weg om de grootschalige invoer van E10 te bewerkstelligen: “Oliemaatschappijen zitten niet op extra brandstoffen of grote, dure wijzigingen te wachten zolang de markt er niet om vraagt.†Het feit dat de lagere belastingdruk op E10 inmiddels niet meer van toepassing is, hoogstwaarschijnlijk onder druk van de brandstoflobby, bevestigt die stelling.
Opmerking:
Alle Volvo modellen sinds 1976 zijn geschikt voor het gebruik van E10, mits bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt. Met uitzondering van de S40 en V40 modellen met GDI motor