Nee, niet dat ik weet. Door de foutieve/kapotte sensor blijft de auto maar aansturen op alleen maar koude lucht en op een gegeven moment bevriezen de leidingen en stopt de koelfunctie.
Als je die kier hebt, werkt je compressor volgens mij gewoon niet goed.
Zijn de leiding van de airco die de auto ingaan wit van bevriezing is er een sensor kapot.
Deze sensor zit achter plastic rechts naast gaspedaal.
Deze meet de temperatuur van de binnenkomende lucht.
De is een simpele sensor die vida niet kan zien.
Die geeft dan een verkeerde waarde door waardoor het systeem niet tijdig stopt.
Kost 20 euro.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Gisteren de hier genoemde Hella sensor vervangen.
Het probleem blijft bestaan.
Komende woensdag gaat het ECC paneel opgestuurd worden ter reparatie, ik vermoed dat de interieursensor toch kapot is.
Volgende week weet ik hopelijk meer...
Gisteren de hier genoemde Hella sensor vervangen.
Het probleem blijft bestaan.
Komende woensdag gaat het ECC paneel opgestuurd worden ter reparatie, ik vermoed dat de interieursensor toch kapot is.
Volgende week weet ik hopelijk meer...
als de interieursensor niet ok is (dat is er 1 voor het hele interieur) dan ontstaat er toch geen verschil tussen links en rechts? Ook de verdampersensor, die zorgt dat de pomp afslaat voordat de verdamper bevriest, lijkt me niet de reden. Wanneer deze kapot is bevriest de verdamper en stroomt er geen lucht meer door. Alle lucht gaat door de verdamper, ook de warme. deze wordt eerst afgekoeld (en droogt dan op) en daarna verwarmd. (Daarom ontwasemen ramen beter met de airco aan).
Wanneer links en rechts verschillen dan zit dat volgens mij in een foute beoordeling van de uitgaande luchttemperatuur links of rechts, of een fout in de regeling van de temperatuur van die lucht. dat wordt met kleppen gedaan, die mengen de koude en warme lucht tot de juiste temperatuur.
als de interieursensor niet ok is (dat is er 1 voor het hele interieur) dan ontstaat er toch geen verschil tussen links en rechts?
Dat leek mij ook vreemd, totdat ik dit filmpje zag. Vanaf 2.00 vertelt hij wat er allemaal ontregeld kan zijn bij een kapotte resistor:
Faulty Climate Control
Als alleen die NTC stuk is is die voor een paar dubbeltjes te vervangen.. instructie staat ergens, maar dan moet je wel bereid zijn een soldeerbout in de hand te nemen.
Ik had met de garage afgesproken dat het ECC paneel opgestuurd en gerepareerd zou worden. De auto stond er toch vanwege APK en beurt.
De garage heeft gebeld met ETS, die vertelde dat het onwaarschijnlijk is dat het paneel bij deze klachten defect is. Vervolgens heeft de garage overleg gehad met de Volvo dealer. De monteur met (kennelijk) verstand van zaken wist te melden dat de rechter stelmotor vervangen moet worden (rechts wordt vol heet). Volgende week weet ik in ieder geval of dit de oplossing is, want helaas 1 week levertijd.
Alle kleppen en stelmotoren werken gewoon, dus begrijpen doe ik het nog niet.
Wie wel?
Oh ja, en nog steeds geen enkele foutmelding met uitlezen.
En wie betaalt de rekening mocht dit niet de oplossing zijn?
Ik, of beter gezegd mijn bedrijf. We hebben het hier over netto kosten voor mij van nog geen € 100,-. Ik ben al heel vaak gematst door de garage (aantal berekende uren), dan is dit risico wel te overzien.
Het totaalbedrag begint wel op te tellen (voor iets dat eigenlijk een kleinigheid zou moeten zijn) maar een goed werkend automatisch klimaatsysteem geeft m.i. toch wat meer vreugde aan het rijden in deze auto.