Ondertussen mijn 4e V70 al weer, en na vele klussen van draagarmpjes tot distriebutieriemen, nu een motor gerelateerd probleempje waar ik nog niet helemaal uit kom.
Auto
Type: Volvo V70 automaat
Bouwjaar: 2001
Motorblok: B5244S2 140pk benzine + LPG G3.
Symptomen
Bij sterk afremmen (voor stoplicht of drempels) slaat de motor af.
Rough idle
Motormanagement lampje brand.
Storingscode (via VIDA): ECM-150A (https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-150A) Mass Air Flow (MAF) Sensor. Upper limit.
Problemen zowel op benzine als LPG
Analyse
- Luchtmassameter vervangen, geen verbetering. Als ik de luchtmassameter er af haal, hapert de motor even (iets hoger toerental en vervolgens draait idle weer door).
- Contacten van de luchtmassameter stekker ingespoten met contactspray, geen verbetering.
- Gezocht naar vacuumlek, slagen zitten op hun plek, zie geen zichtbare cracks. Even gespoten met wat remmenreiniger, nog niks gevonden, maar zou kunnen zijn dat ik wat gemist heb.
Via vida de luchtmassasensor en luchtdrukwaardes (De auto heeft ook een luchdruksensor (MAP)) uitgelezen. Ik weet de referentiewaarden van de luchtdruk niet, maar ik vermoed dat deze wat laag liggen met 800hpa. Hoewel het probleem vorig week er ook was met een luchtdrukmeting van rond de 450-500hpa. Weet iemand de gewenste waarde?
Ik las nog iets over kabelbreuk als mogelijke oorzaak, maar weet niet goed hoe ik dit kan testen. (de kabelboom verdwijnt in de ECM box, dus is weerstand meten van de kabels een mogelijkheid?
Informatie vida over de foutmeldingen ECM-150A
Informatie vida over de test waarbij ik langzaam het toerental opvoer...van stationair 800rpm, naar 1500, naar 2000, etc. tm 4500/5000. Bijzondere wat ik zie is de luchtmassa drops bij hoge rpm versnellingen 3500 naar 4000, 4000 naar 4500, en 4500 naar 5000.
Iemand een tip om mij in de richting te helpen van de juiste diagnose?
Auto
Type: Volvo V70 automaat
Bouwjaar: 2001
Motorblok: B5244S2 140pk benzine + LPG G3.
Symptomen
Bij sterk afremmen (voor stoplicht of drempels) slaat de motor af.
Rough idle
Motormanagement lampje brand.
Storingscode (via VIDA): ECM-150A (https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-150A) Mass Air Flow (MAF) Sensor. Upper limit.
Problemen zowel op benzine als LPG
Analyse
- Luchtmassameter vervangen, geen verbetering. Als ik de luchtmassameter er af haal, hapert de motor even (iets hoger toerental en vervolgens draait idle weer door).
- Contacten van de luchtmassameter stekker ingespoten met contactspray, geen verbetering.
- Gezocht naar vacuumlek, slagen zitten op hun plek, zie geen zichtbare cracks. Even gespoten met wat remmenreiniger, nog niks gevonden, maar zou kunnen zijn dat ik wat gemist heb.
Via vida de luchtmassasensor en luchtdrukwaardes (De auto heeft ook een luchdruksensor (MAP)) uitgelezen. Ik weet de referentiewaarden van de luchtdruk niet, maar ik vermoed dat deze wat laag liggen met 800hpa. Hoewel het probleem vorig week er ook was met een luchtdrukmeting van rond de 450-500hpa. Weet iemand de gewenste waarde?
Ik las nog iets over kabelbreuk als mogelijke oorzaak, maar weet niet goed hoe ik dit kan testen. (de kabelboom verdwijnt in de ECM box, dus is weerstand meten van de kabels een mogelijkheid?
Informatie vida over de foutmeldingen ECM-150A
Informatie vida over de test waarbij ik langzaam het toerental opvoer...van stationair 800rpm, naar 1500, naar 2000, etc. tm 4500/5000. Bijzondere wat ik zie is de luchtmassa drops bij hoge rpm versnellingen 3500 naar 4000, 4000 naar 4500, en 4500 naar 5000.
Iemand een tip om mij in de richting te helpen van de juiste diagnose?