ECM-2110 signaal te hoog voorste lamdasonde

advies gevraagd

 
 
 
 
 
Jerry007
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 40
Berichten: 47
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

ECM-2110 signaal te hoog voorste lamdasonde

 · 
Posted: 23.01.2014 - 21:42  ·  #1
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen week mijn Volvo V70 2002 2.4 ocean race laten behandelen door ETS in Oosterhout. De welbekende reparateur van alle electronische storingen. Ik heb het front van een V70 dashboard uit 2006 op mijn 'oude' achterkant laten zetten en tegelijkertijd het slechter wordende infoscherm laten repareren. Frans Erich heeft alles naar volle tevredenheid uitgevoerd. Klasse!! Aanrader!!

Nu kreeg ik ook een uitdraai met enkele foutcodes die nog 'openstaan'. Ik zou ze graag even aan jullie willen voorleggen en vragen of 1 van jullie hier ervaring mee heeft en mij kan adviseren wat te doen. Natuurlijk kun je ook zeggen vervang alles maar je begrijpt dat dit een dure aangelegenheid is die Jan modaal niet echt lekker in de portemonnee klinkt.

De volgende foutcodes staan open:

ECM-2110 voorste verwarmde lambdasonde voorverwarming- signaal te hoog
ECM-2210 Achterse verwarmde lambdasonde voorverwarming- signaal te hoog
ECM-9150 gasklepstand (TP) sensor 1 - onjuist signaal

Nu heb ik laatst met de grote beurt gevraagd of met mijn gasklephuis schoon wilde maken omdat de auto een beetje bokkerig reed. Nadat men dit gedaan had merkte ik dat mijn stationair toerental rond de 1400-1500 toeren blijft hangen als ik de koppeling intrap. Pas nadat ik heel even stil heb gestaan zakt deze naar de 900 toeren. Beetje vaag dus.

Ik heb intussen al verschillende verhalen over de beruchte gasklephuizen gelezen maar Frans Erich (met 25 jaar VOLVO garage ervaring) verzekerde mij dat dit alleen speelde met de gasklephuizen tot en met 2001. Aangezien de mijne van 2002 gaf hij aan dat hier eigenlijk niets aan kapot kon gaan. Het is een mechanisch gasklephuis en het werkt dus niet met storingsgevoelige spoelen etc.etc. Ook gaf hij aan dat hij deze storing in 25 jaar tijd nog nooit gezien had. Hij gaf aan dat mogelijk bij het schoonmaken de klep iets verdraaid was maar dit zou zichzelf weer moeten herstellen wanneer de auto weer rijdt. Ik wil hem graag geloven maar weet dus niet waar ik het nu moet zoeken. Frans gaf ook aan dat in ieder geval de voorste lambdasonde vervangen moest worden en dat daardoor mijn brandstofverbruik ook aanzienlijk zou zakken. Iemand hier ervaring mee?

En? Kan het zo zijn dat de lamdasonde invloed heeft op het functioneren van het gasklephuis? Of staat dit volledig los van elkaar? Ik weet het; kheb veel vragen maar eigenlijk komt t er op neer dat de auto bokkerig loopt bij gasgeven en veel te hoog stationair loopt. What to do??

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties..
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: ECM-2110 signaal te hoog voorste lamdasonde

 · 
Posted: 23.01.2014 - 21:47  ·  #2
Gasklep gaat kapot bij alle Fase 1 modellen! ;) Ik denk ook serieus dat je het daar moet zoeken!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: ECM-2110 signaal te hoog voorste lamdasonde

 · 
Posted: 23.01.2014 - 21:50  ·  #3
Blijf dit vreemd vinden......
Folke heeft een nieuw gasklephuis, omdat hij dezelfde klacht had.
Na vervanging is de klacht gebleven.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: ECM-2110 signaal te hoog voorste lamdasonde

 · 
Posted: 23.01.2014 - 21:58  ·  #4
De lambda sensoren meten de fout van de gasklep.
Persoonlijk denk ik dat de gasklep wel goed is maar dat er iets fout gaat met de aansturing van deze.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: ECM-2110 signaal te hoog voorste lamdasonde

 · 
Posted: 23.01.2014 - 22:00  ·  #5
Sensor van de gasbediening kan inderdaad weleens zijn. Ik dacht net ook aan het verhaal van Folke. Misschien deze toch maar eens controleren?
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: ECM-2110 signaal te hoog voorste lamdasonde

 · 
Posted: 24.01.2014 - 00:14  ·  #6
Jerry, als ik het goed heb begrepen is het gasklephuis eraf geweest?
zoja, dan kan het zijn dat het terug monteren niet goed is gegaan.
Er moet een nieuwe pakking worden gebruikt en de pas vlakken moeten perfect schoon zijn.
Ikzelf heb ook nog eens de nieuwe (metalen!) pakking lichtjes ingesmeerd met een dun laagje pakkingpasta. (DIRKO van Elring)
Hierna moet je de ETM voor zichtig vast schroeven, alle boutjes moeten gelijkmatig worden vast gezet met niet te weinig maar zeker ook niet te veel aanhaalmoment. Bij te veel aanhaalmoment trek je het ETM huis krom en gaat de gasklep hangen en kan de gasklep niet meer vrij bewegen.
Als de ETM te LOS zit kan er valse lucht worden aangezogen. deze lucht is niet gemeten dus werkt verarmend op het mengsel waardoor er op beide lambda's foutmeldingen kunnen ontstaan. Omdat de lucht NA de gasklep wordt aangezogen gaat ook het stationair toerental omhoog. De ETM kan dat niet corrigeren.
Ongemeten lucht aanzuigen kan ook gebeuren als er vacuum slangetjes loshangen (vergeten te monteren?) Dus nauwkeurig het hele inlaattraject controleren op luchtlekkage
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: ECM-2110 signaal te hoog voorste lamdasonde

 · 
Posted: 24.01.2014 - 00:35  ·  #7
Ook in Oosterhout, mijn S60 uit 2001 heeft na een storing "emissie controle vereist" en een check bij Dennis van Asperen een nieuw gasklephuis gekregen, geleverd en gemonteerd door Bluekens Volvo Dealer. Sindsdien zijn mijn voorste lambdasonde door de dealer vervangen, omdat hetzelfde probleem van het stationaire toerental bleef bestaan. Inmiddels heeft de auto daar weer 1 1/2 week gestaan, is er 34 uur aan gesleuteld, panels van Volvo-Zweden hun visie en aanbevelingen opgevolgd en vertaalt in herziening van mijn software, 42 pagina's rapporten geschreven en is mijn probleem niet opgelost.
Ik heb inmiddels een afspraak met Dennis van Asperen, die aangaf, dat ik eerst zelf nog eens de vacuumslangen en aansluitingen zal controleren. Ga ik morgen "ijs en weder dienende" doen. Zal daarover morgen hier rapporteren. Anders zijn alle ogen gericht op Dennis.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: ECM-2110 signaal te hoog voorste lamdasonde

 · 
Posted: 24.01.2014 - 00:37  ·  #8
Kan het niet zo zijn dat de gasklep-positie sensor kapot is? Als de gasklep niet naar behoren werkt gaat de Lambda vanzelf moeilijk doen...
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: ECM-2110 signaal te hoog voorste lamdasonde

 · 
Posted: 24.01.2014 - 00:42  ·  #9
Die sensor zit toch op het gasklephuis? Is toch vervangen door nieuw!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: ECM-2110 signaal te hoog voorste lamdasonde

 · 
Posted: 24.01.2014 - 00:48  ·  #10
Volgens mij zit er aan de pedaalzijde ook eentje. Correct me if i'm wrong. Maar het lijkt echt de aansturing te zijn.
Jerry007
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 40
Berichten: 47
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: ECM-2110 signaal te hoog voorste lamdasonde

 · 
Posted: 24.01.2014 - 12:42  ·  #11
Okay, al een aantal verschillende mogelijkheden voorbij zien komen. Nu maar eens kijken of mijn garage hier wat mee kan. Bedankt voor jullie reacties. Teevife ook bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zal kijken of ik het daarin moet zoeken.
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: ECM-2110 signaal te hoog voorste lamdasonde

 · 
Posted: 24.01.2014 - 19:29  ·  #12
een ding vergeten wij hier.
heb jij een melding staan in je dash of lampje aan? want als je die niet hebt dan ik vermoed dat all deze dingen zijn al verholpen toen met vervangen van je gasklep maar meldingen niet verwijderd.
een ding weet ik zeker dat Volvo garage verwijdert meldingen pas als die niet vanzelf weg gaat.
meldingen van Jerry007 gaan weg zodra deze verholpen zijn alleen blijven die wel in de computer geheugen ter informatie.
Ik had ook melding hangen in mijn dash over lambda en na het vervangen van deze ging melding gewoon weg zonder het handmatig te verwijderen.
dus eerst even checken of dit een oude melding betreft of betreft het huidige bedrijfscyclus?!?!
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: ECM-2110 signaal te hoog voorste lamdasonde

 · 
Posted: 24.01.2014 - 22:09  ·  #13
Vandaag met controle lekkage vacuum bezig geweest. Geen enkele lekkage waarneembaar. Wat ik wel ervaar is, dat naarmate de week vordert, het probleem met het toerental minder lijkt te worden. Is er een "inleer"-periode voor het gasklephuis, gelijk de inleerperiode van een automatische vernellingsbak?
Wie het weet, mag het zeggen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: ECM-2110 signaal te hoog voorste lamdasonde

 · 
Posted: 24.01.2014 - 23:52  ·  #14
De Volvo past zich wel aan aan jouw rijstijl.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: ECM-2110 signaal te hoog voorste lamdasonde

 · 
Posted: 25.01.2014 - 00:42  ·  #15
Dan zullen we het beste er maar van hopen. ga de komende weken veel rijden, dus wie weet kan ik mijn afspraak met Dennis annuleren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0