ECM-44B0 stand sensor uitlaatgasrecirculatie - onjuist signaal

Vervangende waarde: Geen EGR Regeling

MQ9
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

ECM-44B0 stand sensor uitlaatgasrecirculatie - onjuist signaal

· 
Posted: 13.08.2021 - 21:10  ·  #1
Vandaag tijdens de rit naar Maastricht verscheen de melding 'MOTORMANGEMENT SERVICE VEREIST' in de DIM links op het Dashboard. Bij thuiskomst de VIDA er aan en daar kwam de melding [ECM-44B0 stand sensor uitlaatgasrecirculatie - onjuist signaal] naar boven.

Iemand deze al eens gehad? Ik denk dat ik uit de VIDA op kan maken dat de EGR nu uitgeschakeld is.
Ook lijkt de D5 nu 'vlotter aan het gas te hangen'. Of beeld ik me dat nu in?

Is dit een vieze EGR valve of meer een kapotte sensor?

t.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

Re: ECM-44B0 stand sensor uitlaatgasrecirculatie - onjuist signaal

· 
Posted: 13.08.2021 - 21:45  ·  #2
Ik heb de codes nog niet nagekeken, maar de EGR klep is gevoelig voor vervuiling. De motor is best stevig en als de klep vervuild is willen de kunststof tandwielen verslijten en verspringen. De sensor meet dan niet meer de juiste positie er genereert een foutcode.

Die foutcodes op de verstuivers lijkt mij ook bevorderlijk tot extra roetvorming en inwendige vervuiling.
MQ9
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

Re: ECM-44B0 stand sensor uitlaatgasrecirculatie - onjuist signaal

· 
Posted: 15.08.2021 - 11:08  ·  #3
Nog maar eens even goed rond gekeken op de Intarwebs en in Vida waar staat dat deze melding veroorzaakt kan worden door opgebouwde carbon in de EGR.

Om het qua tijd efficient te doen besloten niet de hele EGR klep los te halen. Als je dan de airbox, gasklep en andere zaken los hebt kan je mooi zien wat er vies is.

1. De gasklep:

2. EGR klep behuizing voor:

3. en na:

Alles weer teruggezet, werking EGR klep gecontroleerd en de boel gereset en de melding komt na een rondje snelweg niet meer terug. Hoera!

t.

Selected quotes for multi-quoting:   0