ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position

WIe kan mij ECM adaption waardes uitleggen?

 
 
 
 
 
norboplo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: groningen
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position

 · 
Posted: 05.02.2017 - 19:49  ·  #1
Collega forumleden

Al weer een hele poos geleden mijn koppakking vervangen en sindsdien probleemloos gereden. Tot vorige week mijn v70n 2.4T ineens begon af te slaan. Daarna af en toe erg onrustig stationair, hikken bij het optrekken, weinig vermogen. Wel me vlagen, want soms deed ie het ook weer als vanouds. Op een gegeven moment kwam ook het motormanagement lampje erbij.

Nu heb ik toevallig mezelf net een vida-dice voor mijn verjaardag gegeven. Na heel wat geklooi uiteindelijk aan de praat gekregen met een Windows 7 hyper-v op mijn Windows10 laptop. Met VIDA kwam ik de volgende code tegen:

ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position
-camshaft belt has jumped out of place on the cogs
-defective reset valve
-mechanical fault in the Variable valve timing (VVT) unit

Ook heb ik de ECM camshaft metingen gedaan:

-ECM-Shifting angle of the camshaft: stationair 14.87 ° tot -1 bij belasting
-ECM-Adaptation camshaft opening 1 20 ° geheel stabiel
-ECM-Adaptation camshaft opening 2 20 ° geheel stabiel
-ECM-Adaptation camshaft opening 3 20 ° geheel stabiel
-ECM-Adaptation camshaft opening 4 19.77 ° geheel stabiel

Nu heeft mijn v70 alleen VVT op de uitlaatzijde. Omdat ik vrij zeker ben dat de riem er goed op zit heb ik alleen het volgende gedaan:

- De reset valve verwijderd
- weerstand doorgemeten; 4,7 ohm dus dat lijkt in orde
- op 12 volt aangesloten, het ding hikte/klikte een beetje, lijkt in orde
- alles goed schoongemaakt (reset valve met remmenreiniger en compressor doorgeblazen)
- weer in elkaar gezet

Resultaat was dat de v70 weer als vanouds lijkt te rijden, maar nog weinig van te zeggen want nog niet veel mee gereden. Vertrouw het nog niet helemaal....

Nu heb ik de volgende vraag:
Ik begrijp die ECM adaption waardes niet. Heb gelezen dat ze tussen -7 en 7 moeten zijn, of gaat dat alleen om verschil? Zijn ze te hoog en zouden ze niet moeten variëren? Wie kan mij uitleggen wat ze precies betekenen en wat ze zouden moeten zijn?
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position

 · 
Posted: 05.02.2017 - 21:21  ·  #2
Interessant, hier laatst voor de 2e keer storing.

ECM-640A Inlet camshaft control - Faulty signal

Gebeurde dit keer bij schakelen tijdens rustig optrekken na een rotonde, vorige keer was bij hard optrekken tijdens inhalen op de snelweg. Vorige keer hetzelfde gedaan als jou en de storing bleef een half jaar weg.

Ga met Vida binnenkort ook eens kijken naar de adaptation waarde
norboplo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: groningen
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position

 · 
Posted: 05.02.2017 - 22:41  ·  #3
@Diechel iets andere code maar lijkt er wel veel op. Welke motor heb jij?

Heb wat zitten zoeken en heb in ieder geval gevonden dat:
-een turbomotor de vvt alleen gebruikt voor emissie verbetering. Dus als ie niet werkt dan merk je weinig aan de prestaties.
-een adaptation waarde van 20 kan betekenen dat de reset valve vast zit
-een adaptation waarde van 20 in feite betekent dat de vvt uitgeschakeld is
norboplo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: groningen
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position

 · 
Posted: 05.02.2017 - 22:56  ·  #4
Uit VIDA:

The camshaft shift angle
Measurement range between -128° to +128°.
The control module calculates the value by comparing the position of the camshaft with the position of the crankshaft.
The value indicates the offset of the camshaft 0-position in relation to the crankshaft TDC (0°). (The camshaft 0–position = the camshaft position set alignment in relation to the crankshaft TDC (0°).

Hint:
The value should follow the parameter "Camshaft shift angle, desired value" with an accuracy of ±3°. Comparison should be made under stable conditions such as stable engine speed and stable load.

Camshaft adaptation, flank x
Measurement range between -20° to +20°.
The value stored in the control module for adaptation of the camshaft shift angle (flanks 1-4). Theoretically the values for flanks 1-4 should be the same. However because of mechanical tolerances the values may vary between the different flanks by approximately ±2°.
The value indicates how much the control module has adapted to the position of the camshaft, i.e. the deviation between the 0-position for the camshaft when camshaft control is not active (the camshaft's 0–position = the camshaft position set alignment in relation to the crankshaft TDC (0°).
Normal value is between -7° to+7°.
Turbocharged engines: The value must be controlled at an engine speed above idling speed but lower than 1200 r/min.
Naturally aspirated engines: The value must be controlled at idle speed.
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position

 · 
Posted: 05.02.2017 - 23:02  ·  #5
Quote door norboplo

@Diechel iets andere code maar lijkt er wel veel op. Welke motor heb jij?

Heb wat zitten zoeken en heb in ieder geval gevonden dat:
-een turbomotor de vvt alleen gebruikt voor emissie verbetering. Dus als ie niet werkt dan merk je weinig aan de prestaties.
-een adaptation waarde van 20 kan betekenen dat de reset valve vast zit
-een adaptation waarde van 20 in feite betekent dat de vvt uitgeschakeld is


2.4 140Pk benzine 2005 non turbo
norboplo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: groningen
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position

 · 
Posted: 07.02.2017 - 14:16  ·  #6
De foutmelding is weer terug helaas. Toch iets aan de hand.
Drie opties:
- de reset valve is kapot
- de vvt zelf is kapot
- de riem/vvt staat een tandje uit

Maar...de shifting angle zie ik variëren tussen -5 en 15. Dat zou betekenen dat zowel mijn reset valve als mijn vvt werkt.
Is dan de conclusie dat de riem een tandje verkeerd staat??
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position

 · 
Posted: 07.02.2017 - 19:15  ·  #7
Waarschijnlijk wel. Deze storing heb ik ook gehad, bij de mijne varieerde hij toen ook tussen -5º en +15º. Nu de timing weer goed staat varieert hij tussen 0º en +15º. Het betreft wel een T5, maar ik neem aan dat voor de 2.4T hetzelfde geldt.
norboplo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: groningen
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position

 · 
Posted: 07.02.2017 - 22:09  ·  #8
ok dank voor de reactie Gerald. Ga als volgende stap dan maar mijn distributie timing controleren. Riem eraf halen en opnieuw erop zetten.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position

 · 
Posted: 08.02.2017 - 20:51  ·  #9
Tipje: wel exact de methode toepassen welke in Vida staat, anders gaat het snel mis met de afstelling van de uitlaatnokkenas. De poelie heeft geen vaste positie door een spie o.i.d., maar kan in elke positie worden vastgezet. Als de merktekens op de uitlaatpoelie goed staan, kan de stand van de nokkenas nog steeds verkeerd zijn.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position

 · 
Posted: 09.02.2017 - 17:28  ·  #10
helemaal eens is even extra opletten met vvt. :thumb:
norboplo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: groningen
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

opgelost

 · 
Posted: 18.08.2017 - 21:14  ·  #11
Wel een hele late reactie, maar ik zag nu pas dat ik nooit de oplossing heb gepost. Bij deze. Heb de distributie verwijderd en de poelie van de uitlaatnokkenas eraf gehaald. Uiteraard eerst de nokkenassen vastgezet. Vervolgens precies conform VIDA de poelie afgesteld en vastgezet. Alles weer in elkaar gezet. Na een reset is ECM-644a nooit teruggekomen.

Dus bij deze foutmelding is de poelieafstelling absoluut een mogelijke boosdoener.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position

 · 
Posted: 20.08.2017 - 20:10  ·  #12
Beter laat dan nooit. Bedankt voor de terugkoppeling.
Joost1980
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position

 · 
Posted: 24.11.2020 - 21:51  ·  #13
Hallo allemaal,

Graag zou ik deze oude thread weer wat leven inblazen. Ik heb een S80 T6, 1999. De afgelopen maanden heb ik de automaatbak en motor gereviseerd. Met wat vallen en opstaan is beide gelukt. Gisteravond ging mijn storingslampje aan, bij uitlezen bleek het om codes ECM 644a (nokkenasregeling, onjuiste regeling) en ECM 3000 (nokkenassstandsensor, signaal te hoog) te gaan.

Beide codes zijn 'hard' en laten zich niet wissen met lopende motor. Bij stilstaande motor kan dat wel, maar beide codes komen terug zodra ik de motor start. Ik moet soms 2x starten om de auto te laten aanslaan, dat was voorheen niet het geval.

Veelal kom je uit op vervangen riemen die niet goed staan. Mijn motor is compleet uit elkaar geweest, maar inmiddes heb ik ca 300 km gereden met de nieuwe riem, zonder foutcodes, vandaar dat ik het raar vind dat dit het probleem zou veroorzaken, aangezien ik het dan meteen wel had gehad is mijn logica.

Ik heb de adapataties uitgelezen, het gekke is dat alle adaptaties nokkenasopening (1 t/m4) op 0 graden staan. Ook staan de 'wijzingshoek nokkenas' en 'nominale schakelhoek nokkenas' beide op 0 graden. Ik weet niet precies welke conclusies ik hieraan moet verbinden. Wie weet het wel?

Zaterdag heb ik meer tijd, dan zal ik ook de weerstandswaarde van de reset valve eens meten.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3872
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position

 · 
Posted: 25.11.2020 - 08:32  ·  #14
Als je VVT hebt moet je een hoekverdraaiing zien in VIDA.
Ik heb zoiets gehad met mijn S80. Ik heb als proef een nokkenassensor bij AliExpress besteld, voor nog geen 10 euro (origineel Volvo is echt heel veel duurder). Gemonteerd en daarna werkte alles weer (ik zag verdraaiing van de nokkenas in VIDA)
Joost1980
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position

 · 
Posted: 25.11.2020 - 22:14  ·  #15
Hallo Tom,

Hartelijk dank voor de reactie! Ik heb nog wel een nokkenassensor liggen, dus zal die eens proberen. Vandaag gebeurden 2 rare dingen; heel even was mijn storingslampje uit toen ik vanochtend naar mijn werk reed, en vanavond sloeg de auto wel erg slecht aan...

Ik had een foutieve sensor in geval van code ECM-3000 wel verwacht, maar i.c.m. ECM-644a dacht ik eerder aan de valve. Maar ik kan het 'gratis' proberen, dus ik zal zaterdag de oude sensor eens doormeten en vervangen door de andere. Nogmaals dank!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0