Collega forumleden
Al weer een hele poos geleden mijn koppakking vervangen en sindsdien probleemloos gereden. Tot vorige week mijn v70n 2.4T ineens begon af te slaan. Daarna af en toe erg onrustig stationair, hikken bij het optrekken, weinig vermogen. Wel me vlagen, want soms deed ie het ook weer als vanouds. Op een gegeven moment kwam ook het motormanagement lampje erbij.
Nu heb ik toevallig mezelf net een vida-dice voor mijn verjaardag gegeven. Na heel wat geklooi uiteindelijk aan de praat gekregen met een Windows 7 hyper-v op mijn Windows10 laptop. Met VIDA kwam ik de volgende code tegen:
ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position
-camshaft belt has jumped out of place on the cogs
-defective reset valve
-mechanical fault in the Variable valve timing (VVT) unit
Ook heb ik de ECM camshaft metingen gedaan:
-ECM-Shifting angle of the camshaft: stationair 14.87 ° tot -1 bij belasting
-ECM-Adaptation camshaft opening 1 20 ° geheel stabiel
-ECM-Adaptation camshaft opening 2 20 ° geheel stabiel
-ECM-Adaptation camshaft opening 3 20 ° geheel stabiel
-ECM-Adaptation camshaft opening 4 19.77 ° geheel stabiel
Nu heeft mijn v70 alleen VVT op de uitlaatzijde. Omdat ik vrij zeker ben dat de riem er goed op zit heb ik alleen het volgende gedaan:
- De reset valve verwijderd
- weerstand doorgemeten; 4,7 ohm dus dat lijkt in orde
- op 12 volt aangesloten, het ding hikte/klikte een beetje, lijkt in orde
- alles goed schoongemaakt (reset valve met remmenreiniger en compressor doorgeblazen)
- weer in elkaar gezet
Resultaat was dat de v70 weer als vanouds lijkt te rijden, maar nog weinig van te zeggen want nog niet veel mee gereden. Vertrouw het nog niet helemaal....
Nu heb ik de volgende vraag:
Ik begrijp die ECM adaption waardes niet. Heb gelezen dat ze tussen -7 en 7 moeten zijn, of gaat dat alleen om verschil? Zijn ze te hoog en zouden ze niet moeten variëren? Wie kan mij uitleggen wat ze precies betekenen en wat ze zouden moeten zijn?
Al weer een hele poos geleden mijn koppakking vervangen en sindsdien probleemloos gereden. Tot vorige week mijn v70n 2.4T ineens begon af te slaan. Daarna af en toe erg onrustig stationair, hikken bij het optrekken, weinig vermogen. Wel me vlagen, want soms deed ie het ook weer als vanouds. Op een gegeven moment kwam ook het motormanagement lampje erbij.
Nu heb ik toevallig mezelf net een vida-dice voor mijn verjaardag gegeven. Na heel wat geklooi uiteindelijk aan de praat gekregen met een Windows 7 hyper-v op mijn Windows10 laptop. Met VIDA kwam ik de volgende code tegen:
ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position
-camshaft belt has jumped out of place on the cogs
-defective reset valve
-mechanical fault in the Variable valve timing (VVT) unit
Ook heb ik de ECM camshaft metingen gedaan:
-ECM-Shifting angle of the camshaft: stationair 14.87 ° tot -1 bij belasting
-ECM-Adaptation camshaft opening 1 20 ° geheel stabiel
-ECM-Adaptation camshaft opening 2 20 ° geheel stabiel
-ECM-Adaptation camshaft opening 3 20 ° geheel stabiel
-ECM-Adaptation camshaft opening 4 19.77 ° geheel stabiel
Nu heeft mijn v70 alleen VVT op de uitlaatzijde. Omdat ik vrij zeker ben dat de riem er goed op zit heb ik alleen het volgende gedaan:
- De reset valve verwijderd
- weerstand doorgemeten; 4,7 ohm dus dat lijkt in orde
- op 12 volt aangesloten, het ding hikte/klikte een beetje, lijkt in orde
- alles goed schoongemaakt (reset valve met remmenreiniger en compressor doorgeblazen)
- weer in elkaar gezet
Resultaat was dat de v70 weer als vanouds lijkt te rijden, maar nog weinig van te zeggen want nog niet veel mee gereden. Vertrouw het nog niet helemaal....
Nu heb ik de volgende vraag:
Ik begrijp die ECM adaption waardes niet. Heb gelezen dat ze tussen -7 en 7 moeten zijn, of gaat dat alleen om verschil? Zijn ze te hoog en zouden ze niet moeten variëren? Wie kan mij uitleggen wat ze precies betekenen en wat ze zouden moeten zijn?