ECM 6805 turbodruk te hoog veel olie in collectorbuis

Motorservice vereist veel olie in collectorbuis V70 2003/4 motor D5244T

 
 
 
 
 
Wout
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lier
Leeftijd: 63
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

ECM 6805 turbodruk te hoog veel olie in collectorbuis

 · 
Posted: 05.01.2018 - 10:09  ·  #1
Aan iedereen de beste wensen voor dit nieuwe jaar!

Mijn auto: wagen V70 begin 2004 motor D5244T Diesel kmstand 302 000

Ik heb al een tijdje de melding motorservice vereist en dan rijd hij niet meer geweldig
In het begin alleen op de snelweg maar nu ook op kleine wegen.


Uitgelezen met maxidias geeft hij storing ECM6805 Boost presure faulty flow
Met Vadis gaf hij een Volvocode ( vergeten op te schrijven) Turbodruk te hoog.

Ik heb de vacuumleidingen en motorsteunen gecontroleerd op lekken, de klep op het luchtfilter gecheckt met een vacuummeter.
De intercooler was aan vervanging toe, daar lekte olie uit.

Maar mijn probleem is niet opgelost.

De rubber buis voor de collector boven de startmotor heeft een laag aangekoekte olie van enkele mm.
Waar komt deze olie vandaan? Kan het de turbo zijn die lekt of die verkeerd word aangestuurd?

Bij het uitlezen krijg ik volgende waarden:

Gemeten op 720t/m en op 3000t/m
Mounthvacuum schakelt op 1500 t/m ook gecheckt met vacuummeter
Atm sensor 995 hpa veranderd niet
Air flow 25.9 kg/h ( 700t) 195 ( 3000t)
Air mass stroke 251.6 -> 440 mg/stroke
Intake manifold pressure 996 -> 927 Hpa
VNT regulator 10% -> 39.85%
Calculated load value 18.4% -> 35%
Intake manifold absolute pressure 99 -> 92
Air flow rate mass air flow sensor 7.3-> 52 g/sec

Het is natuurlijk wel mooi dat ik dit kan meten, maar ik heb geen referentie om er naast te leggen.
Ik weet ook niet van alles wat het betekend.

Iemand een idee?

Alvast bedankt, Wout
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: ECM 6805 turbodruk te hoog veel olie in collectorbuis

 · 
Posted: 05.01.2018 - 11:19  ·  #2
Wout, volgens mij is jouw motor min of meer dezelfde als die van mij (D5244T5; 2.4D MY07). De rubber buis boven de startmotor is volgens mij die van EGR naar inlaatspruitstuk. Dat die vies is, is wel normaal, want daar wordt de inlaatlucht (bewust) 'vervuild' met teruggeleide uitlaatgassen door de EGR (Exhaust Gas Recirculation) om de verbrandingstemperatuur in de cilinders te doen dalen, en daardoor de NOx uitstoot te verminderen. Die aangekoekte olie is dus geen olie maar aangekoekte roet uit de uitlaatgassen. Enkele mm is niet direct een probleem maar als er sprake is van een flinke vernauwing (zeg 5mm dikte van de laag rondom of zoiets), dan is reiniging of een veelgenoemde 'Air Intake' behandeling wel aan te raden.
Als jouw turbo vacuum gestuurd is (denk het wel), dan moet je wellicht toch nog wat verder zoeken in het vacuumsysteem. Er zit een terugslagklep in de leiding tussen vacuumpomp en rembekrachtiger die nog wel eens faalt. Ook kan je evt de TCV (Turbo Control Valve) vervangen (als je zeker weet dat motorsteunen en leidingen goed zijn), maar voordat je aan het vervangen gaat is een goede diagnose wel het beste.
VNT = Variable Nozzle Turbine, oftewel variabele turbo (regulator). Lijkt me weinig dat die maar tot 40% opengaat (indien gemeten bij 3000 toeren) maar inderdaad, het beste zou zijn uitlezen met VIDA omdat je daar doorgaans ook de gewenste waarden in kunt vinden. Daar kan evt een forumlid in de buurt mee helpen, zie lijstje via link in mijn signature.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: ECM 6805 turbodruk te hoog veel olie in collectorbuis

 · 
Posted: 05.01.2018 - 11:25  ·  #3
Als je bij stationair draaiende motor de olie vuldop eraf draait, hoor je dan een sterk tokkelend geluid? Tja, wat is sterk... als referentie zie bijv dit filmpje op youtube (of een andere van dezelfde uploader): https://www.youtube.com/watch?v=QHLyubTrIQ8
Als je zo'n sterk tokkelend geluid hoort heb je dus alsnog een vacuumlek.

Vacuum systeem uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=0zsIa4Y2Tcs
Of deze over de VNT test: https://www.youtube.com/watch?v=NxmjRaiqeAk

Ik had lekke motorsteunen en het verschil in tokkelend geluid (vaak 'bootgeluid' genoemd naar zo'n oud 1-cilinder sleepbootje als je die wel eens gehoord hebt) was direct hoorbaar bij het afdoppen van het lekkende deel van het vacuumsysteem... en weg na het vervangen van de lekke motorsteunen. Bij mij waren beide nog origineel, en lek, na zo'n 240.000km (wellicht al eerder maar ik kocht de auto bij 235.000km en begon me toen pas in te lezen :-) )
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 687
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: ECM 6805 turbodruk te hoog veel olie in collectorbuis

 · 
Posted: 05.01.2018 - 12:04  ·  #4
Beetje olie in je collector is vrij normaal.

Ik had dit als to-do lijstje bij mijn ECM6805 error:

- Pijp naar turbo controleren op zachtheid, op ebay te krijgen voor 30 euro.
- EGR mixer pijp en haakse rubberen inlaatslang schoonbikken, kan flink verstopt zitten.
- Dieselfilter vervangen (moet sowieso elke 40.000 km).
- Luchtfilter controleren, eventueel vervangen
- Inlaattraject checken op lekkage (gaten/scheuren in pijpen).
- Intercooler checken op overmatig olielekkage (of er een plasje olie op de kleine bodemplaat eronder ligt). Als hier een plasje ligt is waarschijnlijk je intercooler lek. Paar druppels is wel normaal. Je kan het niet goed zien, maar als de intercooler wordt gedemonteerd zie je waarschijnlijk dan ook dat de onderkant krom is.
- Schoonmaken van de TCV (turbo control valve dingetje, werkt op vacuum en het filtertje wil weleens vies worden). Regelt de variabele turbo.
- Controleren vacuumslangen
- Turbo kan dichtgeroet zijn waardoor het variabele gedeelte niet meer goed werkt (schijn je te kunnen schoonmaken met Mr Muscle ovenreiniger).
- EGR volledig uitbouwen en schoonmaken.

En ik ben vast nog wel wat stapjes vergeten. Bij mij was het uiteindelijk de EGR die de problemen gaf. Je kan even een blindplaatje er voor doen zodat er geen recirculatie plaatsvindt en kijken of je dan nog steeds de error krijgt. Bij gaf dit geen error op het dashboard, alleen in Vida een flow error.
Wout
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lier
Leeftijd: 63
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: ECM 6805 turbodruk te hoog veel olie in collectorbuis

 · 
Posted: 08.01.2018 - 18:58  ·  #5
Ik had vandaag een afspraak om hem te laten uitlezen met Vida, dat is echter niet doorgegaan wegens een ongevalletje van de persoon in kwestie.

Het "bootgeluid" heb ik en het gaat niet weg zelfs als ik rechtstreeks de vacuümpomp afsluit.
Die geeft een onderdruk van - 1 bar ( verder gaat mijn metertje niet) en houd die ook vast als ik de motor afzet.

Ik heb met mijn pompje onderdruk geplaatst op de vacuümregeling van de turbo en het stangetje dat het variabel gedeelte aandrijft bewoog niet, houd wel de onderdruk vast.
Nu mijn pompje is niet van het professionele type dus ik heb de vacuümpomp van de motor rechtstreeks gekoppeld en nog geen beweging, ik meet wel -1 bar.

Ik ben wel vergeten om te kijken wat de onderdruk doet bij de turbo als alles gewoon gekoppeld is.

Mvg, Wout
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: ECM 6805 turbodruk te hoog veel olie in collectorbuis

 · 
Posted: 08.01.2018 - 22:39  ·  #6
Je kunt de vacuüm klep ook even demonteren van het blok en dan op de EGR bocht zetten, dan past de voeding van het vacuüm erop zonder het T stuk ertussen.
Ik dacht dat het klepje spanningsloos aan een kant dicht moest zijn, tevens kan het filter aan de bovenzijde dicht zitten. zit in dat rechthoekige blokje.
Wout
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lier
Leeftijd: 63
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: ECM 6805 turbodruk te hoog veel olie in collectorbuis

 · 
Posted: 09.01.2018 - 01:07  ·  #7
Dat ga ik volgende keer doen en dan eens kijken of er variatie zit in het vacuum aan de turbo, want als die vacuüm krijgt moet dat stangetje op dat potje toch bewegen?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: ECM 6805 turbodruk te hoog veel olie in collectorbuis

 · 
Posted: 09.01.2018 - 09:14  ·  #8
Wout
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lier
Leeftijd: 63
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: ECM 6805 turbodruk te hoog veel olie in collectorbuis

 · 
Posted: 15.01.2018 - 21:26  ·  #9
Bedankt voor de link,

Ik zal alvast een pakkingset bestellen en die turbo er afhalen.
Wout
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lier
Leeftijd: 63
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: ECM 6805 turbodruk te hoog veel olie in collectorbuis

 · 
Posted: 27.01.2018 - 22:18  ·  #10
Vandaag eindelijk tijd gehad om m'n Volvo boven de put te zetten.

De turbo eraf en probleem gevonden.
De blokkeerschroef van de afstelling van het variabele gedeelte was losgekomen en daardoor stond alles opgespannen tot tegen de aanslag.
Volgens Vadis moet deze bij 48cm/HG tegen de aanslag liggen, als ik goed gerekend heb +/- -0.6 bar.

Het nieuwe pakkingsetje en bijbehorend bouten is goed van pas gekomen.

Morgen ga ik een ritje maken.

Bedankt allemaal om mee te denken.

Mvg, Wout
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: ECM 6805 turbodruk te hoog veel olie in collectorbuis

 · 
Posted: 27.01.2018 - 22:29  ·  #11
Kijk aan. Goed gefixt! 👍🏻
 
Selected quotes for multi-quoting:   0