eco/powertune valt tegen?

 
 
 
 
 
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 46
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 01.10.2016 - 12:08  ·  #16
Dan zou je idd een meting moeten laten doen, sessie op een rollenbank kost €125,- ong.
Zou overigens zomaar eens kunnen dat de auto minder hard moet werken waardoor de beleving minder is, tot je op de snelheidsmeter kijkt :police:
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 01.10.2016 - 12:37  ·  #17
Niet om het een of het ander, ik vind van 160 naar 220 pk nogal erg veel voor alleen tuning.
Zou je absoluut moeten voelen.
Ik ging maar van 231 naar circa 270 en dat voelde ik overduidelijk! Was tevens het absolute maximum. 60 pk zou er nooit in zitten.
Chriske
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Brabant
Leeftijd: 43
Berichten: 608
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 01.10.2016 - 14:02  ·  #18
Iedereen beleefd zijn tuning op verschillende manieren, en een eco tuning verwacht je ook gelijk dat hij zuiniger gaat lopen.
Maar ikzelf zou het op de old-school manier meten, gewoon je tank vol doen, aantal km's rijden en weer af tanken en berekenen wat je daadwerkelijk verbruikt hebt. Want ben van mening dat de boordcomputer een indicatie is en er altijd een afwijking in zit.

Maar obbe gaf ook aan dat ie moet "wennen" aan de tuning, dus wellicht ga je het verschil nog zien.

Mijn V70 heeft ook een "tuning" gehad van 140 naar 170 pk benzine, en mijn vrouw merkt ook geen verschil, maar ja die rijdt ook een stuk rustiger. Terwijl ikzelf wel degelijk verschil merk.

Hopelijk ga je het nog merken met je tuning, we horen graag naar je ervaringen :thumb:
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 01.10.2016 - 14:42  ·  #19
Quote door Kinntech

Ik heb de 163 PK en een handgeschakelde 6-bak. Het leek mij dat 60 PK voldoende is om power te hebben. Het moet alleen geen zenuwachtige auto gaan worden.


Je meldt dat je een D5 uit 2007 hebt. Dan had je 185 pk en is de vermogenswinst 35 pk en geen 60 pk. Als je 163 pk had is het geen D5 of de auto is niet uit 2007. Of is het wellicht een importauto?

Tom
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 01.10.2016 - 15:10  ·  #20
2.4d wordt in de volksmond van garage's en autoverkopers ook vaak gewoon D5 genoemd. Dat het om een 2.4d gaat (Euro4) lijkt niemand te deren.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 01.10.2016 - 15:46  ·  #21
Ik heb ook een eco-powertuning en de mijne ging van 185 naar 220 pk en dit merkte ik wel degelijk, ook bij rustig rijden.

Het verbruik is nog even afwachten. Nog geen tank leeggereden en vandaag eigenlijk voor het eerst snelwegkilometers gemaakt.
Na het tunen heb ik de bc gereset. Voor die tijd had ik een verbruik van 5.8 op de bc, wat in werkelijkheid 6.5 is.

Ik zie de bc wel langzaam omlaag kruipen en staat nu op 6.1/6.2. Morgen een lange rit en tanken en dan kan ik iets meer zeggen. Maar eigenlijk niet echt dus na slechts 1 volle tank.

Wat me idd ook opviel was het hoger verbruik bij gelijke snelheid.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 01.10.2016 - 16:43  ·  #22
Quote door Janmulder

2.4d wordt in de volksmond van garage's en autoverkopers ook vaak gewoon D5 genoemd. Dat het om een 2.4d gaat (Euro4) lijkt niemand te deren.


Maar hier zijn we onder kenners :thumb:
Ronald5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 85
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 01.10.2016 - 18:21  ·  #23
Mijn d5 heeft een powetune van Obbe. Verschil was direct duidelijk waarneembaar en verbruik is gedaald van 1:14 naar 1:15, gemeten over ca 25.000 km. Mijn rijstijl is gelijk gebleven; veel snelweg en gewoon de max snelheid op CC.
1 ding snap ik niet. Volgens mij heeft Obbe de gewoonte je eerst met de auto te laten rijden alvorens je afrekent en definitief vertrekt. Was dat in dit geval niet zo? Dan had Obbe het nl nog even het een ander kunnen checken.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 01.10.2016 - 18:27  ·  #24
De boordcomputer moet je echt indicatief gebruiken, is leuk dat het er op zit, maar meestal klopt er weinig van. Dus aftanken leegrijden, en dan de kilometers door de liters delen. En dan ook nog opletten wat voor ritten je hebt gehad. Ik moet elke twee weken tanken, en ik kan goed zien aan mijn gemiddeld verbruik of ik veel snelweg heb gereden of veel in de stad.
En zoals al gezegd; de pk's zitten bovenin het toerengebied. Dat iemands vrouw het verschil tussen 140 en 170 pk niet merkt is niet raar, als je nooit meer dan 3000 toeren maakt zul je dit ook niet merken.
En misschien dat het hogere koppel (wat zorgt voor vlot van de plek komen) nu soepeler er in komt waardoor het langzamer lijkt, terwijl de acceleratie sneller is.
Heb je de 0 tot 100 tijd al gemeten en vergeleken met wat in het boekje staat?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3386
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 01.10.2016 - 18:37  ·  #25
Quote door yes996
Niet om het een of het ander, ik vind van 160 naar 220 pk nogal erg veel voor alleen tuning. 60 pk zou er nooit in zitten.


Je kan zelfs de 2.4D met 126 en 131 pk chippen naar 220, bijna 100 er bij ;)
Kan net zo veel fout gaan als een 185 pk chippen naar 220 of 240.

Kinntech, ik heb de S60 ook laten chippen bij Obbe. 212 pk en 440 Nm in theorie, nooit gemeten.
Ik vond het ook niet opvallend meer vermogen. Maar er kwam een dag dat ik in een niet gechipte D5 een rondje reed, en pas toen merkte ik dat die auto erg traag leek.
Weer in mijn eigen auto voelde ik pas dat er echt wel iets anders was.

Beetje net als mp3 en flac. Je hoort pas echt hoe goed flac is als je daarna mp3 luisterd ;)

Neemt niet weg dat ik er ook meer van had verwacht.
Was je motor voor de tuning wel 100% in orde?
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 57
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 02.10.2016 - 18:39  ·  #26
Quote door Piet_piraat

Ik denk dat het meeste al is gezegd. Enige dat nog in me opkomt: was de auto mogelijk vooraf al eens getuned? Dan is het voor te stellen dat je qua vermogen amper iets merkt. En winst van zo'n 60pk zou je normaal gesproken wel moeten merken namelijk.


Daar dacht ik even aan, alleen kan Obbe zien of er al een andere mapping dan standaard in zit. Dat zal het geval niet zijn geweest omdat dat direct opvalt.

Ik ben een early adaptor en heb zijn tuning in twee soorten mogen meemaken, eerst met de manier computer er uit en de tweede via OBD.
Zelfs tussen die twee zijn de verschillen duidelijk merkbaar. Ik heb dan wel getuned op Nm's.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 03.10.2016 - 20:15  ·  #27
Mijn 2.4D is van 163 pk en 340 nm naar 210 pk en 500 nm gegaan.
Zelfde behandeling met roetfilter en EGR zit dicht. Verbruik is van 1 op 12 naar 1 op 15 gegaan.

Auto is een stukje vlotter geworden, automaat maakt veel beter gebruik van het koppel maar het grootste verschil is nog als er wat achter de auto hangt.
Dan voel je het extra vermogen, of vooral koppel erg goed z'n werk doen.

Gewoon nog eens contact met Obbe opnemen, hij is alles behalve onredelijk en dan zou het echt wel goed moeten komen.
jojo buitenzorg
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 62
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 04.10.2016 - 18:58  ·  #28
Ik had hetzelfde als de TS, een 2.4D van 2007, maar dan met automaat. Verder, egr en roetfilter niet aangepast o.i.d. Wel schoon gemaakt etc.

Ook die van mij zou 225pk en 480nm moeten hebben.... Plankgas 210 op de gps en de koek was op... En zuipen als een malle! Ook een andere 'tuner' kon niks vinden. Na een half jaar maar weer ingeruild op een 2005 D5 met handbak, lekker zuinig en zeker zo snel
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 04.10.2016 - 19:05  ·  #29
Je kunt de zaak natuurlijk voor en achteraf laten meten.

Tunex heeft die mogelijkheid.

Ik zit er ook wel eens aan te denken alleen weet je nooit exact wat de verbetering na tunen is.
hoggie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Burseryd ( Zweden )
Leeftijd: 46
Berichten: 230
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 04.10.2016 - 19:47  ·  #30
Quote door jojo buitenzorg

Ik had hetzelfde als de TS, een 2.4D van 2007, maar dan met automaat. Verder, egr en roetfilter niet aangepast o.i.d. Wel schoon gemaakt etc.

Ook die van mij zou 225pk en 480nm moeten hebben.... Plankgas 210 op de gps en de koek was op... En zuipen als een malle! Ook een andere 'tuner' kon niks vinden. Na een half jaar maar weer ingeruild op een 2005 D5 met handbak, lekker zuinig en zeker zo snel


ze zijn begrenst op 210
kun je uitlezen met vida/dice
 
Selected quotes for multi-quoting:   0