Grotere turbo, andere downpipe is mij altijd geleerd dan ontkom je bijna niet aan een remap van je ECU om je motor heel te houden.
Dan nog wat over dat eco tuning
Er komen langzaam maar zeker bedrijfjes op de markt die wel werken aan NOx neutraal tunen bij diesel motoren. Toegegeven het zijn er niet veel, maar ze bestaan zeer zeker. Ze gebruiken niet de term Eco tuning, maar proberen het vermogen / verbruik met gelijkblijvende emissienormen te doen stijgen / resp dalen. Vaak wordt dan de opmerking gemaakt dat de auto verder in goede conditie moet zijn. In dit geval praat je dan over goed werkende verstuivers en een schone motor / inlaattraject incl. EGR / Roetfilter.
Ik ga er ook van uit dat als je een teruggetunende D5 of 2.4d voorziet van originele 185 of 205PK software dat ook dan de NOx uitstoot binnen de grenzen gaat blijven. Ook hier geldt weer dat de basis van de auto verder goed moet zijn om de gewenste vermogens te kunnen behalen.
Als laatste heb ik een donker grijs vermoeden dat tunen en- en, zowel Eco (echt) en power wel degelijk mogelijk is. Om dat te bereiken moet je helaas wel wat meer werk verrichten in veel gevallen, zeker bij oudere wagens, en dus kom je terecht bij de vraag : wil ik dat?
Niet optimaal werkende verstuivers zullen de brandstof "later en langer" inspuiten. Meer roetvorming als gevolg, omdat langzaam maar zeker de diesel steeds minder volledig verbrandt. Beetje vergelijkbaar met een oude-mannenkwaal. Door nu je inspuitmoment te vervroegen, kun je dit "verouderings" effect een beetje doen wegnemen. Maar de grote lol van vermogenstuning zul je nooit merken zolang je in de rondte blijft rijden met de vervuilde / versleten verstuivers.
Roetvorming, sneller vervuilende motoren / dichtslibbende inlaatrajecten en langzaam maar zeker vervuilende motorolie is het gevolg.
De in theorie geldende daling van roet-productie zal voor een bepaald (afhankelijk van de staat van de motor meer of minder) gedeelte niet of slechts ten dele aanwezig zijn. Wat blijft is de stijging van de NOx uitstoot en daarmee dus een terechte vraag : hoe Eco is dat hele ECO tuning nu werkelijk?