EcoTuning bij Volvotune

En dpf laten verwijderen

 
 
 
 
 
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 46
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 21.08.2013 - 17:33  ·  #46
Grootste nadeel van dat getune vind ik het 'verplicht' op euro98 moeten gaan rijden en niet zozeer vanwege de kosten maar vanwege de slechte verkrijgbaarheid. Dan bedoel ik echte euro98 en niet al die '95s met een ritsje dopes.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 21.08.2013 - 19:22  ·  #47
Quote door raysa

Ik heb mijn auto nog steeds niet laten chippen maar wil het nog steeds heel graag.


Er staat een flink tuning draadje op dit forum.
Ik zou zeggen, spit deze eens door en maak dan de balans eens op.
Als je daar nog geen lering meer uit kunt trekken, dan gaat dat ook nooit meer gebeuren.

@Tommie,
Helemaal met je eens.
Iedereen moet daar naar toe gaan, waar hij een goed gevoel bij heeft.
Wel van tevoren informatie inwinnen, ervaringen e.d. van mensen die hier ook geweest zijn.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 21.08.2013 - 20:48  ·  #48
MODS EDIT/

Als LPG rijders behoeven wij ons geen zorgen te maken over excessieve uitstoot van NOx a.g.v. modificaties of tuning. Ben dan ook blij dat de S60 het zonder EGR af kan om te voldoen aan de EURO 3 norm. Ook jouw T5 @PVL zal het waarschijnlijk doen zonder EGR en zal zeker op LPI geen last hebben van te hoge NOx uitstoot. Zonder enige moeite blijft ie voldoen aan de destijds door de fabrikant afgegeven emissiewaarden waarmee je dus zonder enige gemoedsbezwaren in de rondte kunt blijven rijden.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 22.08.2013 - 12:40  ·  #49
...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 22.08.2013 - 13:07  ·  #50
Praten over tuning zonder over alle bijverschijnselen te mogen praten.

Volgens mij geldt dat je onderscheid mag maken v.wb.
1. Standaard af fabriek
2. Tuning ....met alle aspecten die daarbij komen kijken.

In alle gevallen geldt bij tuning dat er allerlei doelstellingen kunnen gelden waarom je tuning wilt doen. Ik zou zelf tunen om mijn vermogen op LPG te doen laten toenemen. Een van de redenen waarom ik dit niet doe op dit moment is dat de kans bestaat dat daarmee ook bij een benzine auto als mijn S60 de NOx gaat toenemen omdat dit waarschijnlijk een neveneffect is van ontstekingsvervroeging.

Had ik een 2.4t of T5 dan zou het verhaal compleet anders worden. Dan zou ik waarschijnlijk met allerlei technische aanpassingen er niet aan ontkomen om de auto te laten chiptunen om de boel niet kapot te laten draaien. Dat meer vermogen dan een doel op zich is moge duidelijk zijn. Bij al die aanpassingen moet volgens mij toch altijd een afweging gemaakt worden : moet je dit willen of niet.

Het antwoord op Ecotune (algemeen gangbare definitie van ecotune is tuning gericht op daling brandstof verbruik) is wat mij betreft klip en klaar : je moet dit niet willen en daarover is al meer dan genoeg geschreven. Meer technische info zal ik komende dagen toevoegen bij het topic over EGR. Wordt dus vervolgd.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 46
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 22.08.2013 - 13:14  ·  #51
Quote door EnnoE34

***
Had ik een 2.4t of T5 dan zou het verhaal compleet anders worden. Dan zou ik waarschijnlijk met allerlei technische aanpassingen er niet aan ontkomen om de auto te laten chiptunen om de boel niet kapot te laten draaien.


Voor mij als leek en eigenaar van een 2.4T, warum?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 22.08.2013 - 16:24  ·  #52
;) Grotere turbo, andere downpipe is mij altijd geleerd dan ontkom je bijna niet aan een remap van je ECU om je motor heel te houden.

Dan nog wat over dat eco tuning

Er komen langzaam maar zeker bedrijfjes op de markt die wel werken aan NOx neutraal tunen bij diesel motoren. Toegegeven het zijn er niet veel, maar ze bestaan zeer zeker. Ze gebruiken niet de term Eco tuning, maar proberen het vermogen / verbruik met gelijkblijvende emissienormen te doen stijgen / resp dalen. Vaak wordt dan de opmerking gemaakt dat de auto verder in goede conditie moet zijn. In dit geval praat je dan over goed werkende verstuivers en een schone motor / inlaattraject incl. EGR / Roetfilter.

Ik ga er ook van uit dat als je een teruggetunende D5 of 2.4d voorziet van originele 185 of 205PK software dat ook dan de NOx uitstoot binnen de grenzen gaat blijven. Ook hier geldt weer dat de basis van de auto verder goed moet zijn om de gewenste vermogens te kunnen behalen.

Als laatste heb ik een donker grijs vermoeden dat tunen en- en, zowel Eco (echt) en power wel degelijk mogelijk is. Om dat te bereiken moet je helaas wel wat meer werk verrichten in veel gevallen, zeker bij oudere wagens, en dus kom je terecht bij de vraag : wil ik dat?

Niet optimaal werkende verstuivers zullen de brandstof "later en langer" inspuiten. Meer roetvorming als gevolg, omdat langzaam maar zeker de diesel steeds minder volledig verbrandt. Beetje vergelijkbaar met een oude-mannenkwaal. Door nu je inspuitmoment te vervroegen, kun je dit "verouderings" effect een beetje doen wegnemen. Maar de grote lol van vermogenstuning zul je nooit merken zolang je in de rondte blijft rijden met de vervuilde / versleten verstuivers.

Roetvorming, sneller vervuilende motoren / dichtslibbende inlaatrajecten en langzaam maar zeker vervuilende motorolie is het gevolg.

De in theorie geldende daling van roet-productie zal voor een bepaald (afhankelijk van de staat van de motor meer of minder) gedeelte niet of slechts ten dele aanwezig zijn. Wat blijft is de stijging van de NOx uitstoot en daarmee dus een terechte vraag : hoe Eco is dat hele ECO tuning nu werkelijk?
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 46
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 22.08.2013 - 16:45  ·  #53
Ah, op die manier, jij hebt die grotere turbo en downpipe? En als je dat op een 2.4T had gezet dan had je ook de ECU moeten laten aanpassen, wil het allemaal (optimaal) blijven werken?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 22.08.2013 - 17:07  ·  #54
...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 22.08.2013 - 19:02  ·  #55
Een tuner werkt in opdracht.
In opdracht van zijn klant welteverstaan.
Hij voert dus alleen de werkzaamheden uit, welke zijn klant wenst.
Wel vind ik dat de tuner zijn klant op de mogelijke consequenties dient te wijzen.
Mijns inziens blijft de eindgebruiker verantwoordelijk voor hetgeen hij aan zijn auto laat doen.
Ik vraag me wel eens af of ze dit ook beseffen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 22.08.2013 - 19:06  ·  #56
Mijn antwoord weet je wel Hans! ;)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 22.08.2013 - 19:28  ·  #57
Quote door R-W

Ah, op die manier, jij hebt die grotere turbo en downpipe? En als je dat op een 2.4T had gezet dan had je ook de ECU moeten laten aanpassen, wil het allemaal (optimaal) blijven werken?


;) er komt een post 2004 downpipe & uitlaatspruitstuk op. Dus ondanks dat ik een NA motortje heb, ga ik ook werken aan een andere setup. Had ik een T5 gehad, dan was ik zeker aan de slag gegaan met leuke mods, waarbij techniek & tuning mooi op elkaar afgestemd moeten zijn.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 23.08.2013 - 11:03  ·  #58
...
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 23.08.2013 - 11:23  ·  #59
Waarbij enno wel gelijk heeft dat je de ecu moet remappen, want als de ecu denkt dat de druk 0.8 is terwijl die 1.5 is dan is dat niet bevordelijk, kortom hardware aanpassen leidt tot software aanpassing
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: EcoTuning bij Volvotune

 · 
Posted: 23.08.2013 - 12:31  ·  #60
...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0