Vandaag de auto weer teruggezien bij Kleinjan Dieseltechniek in Nijverdal. De motor heeft de relatieve compressietest goed doorstaan. zoals het nu is, geen schade aan het draaiende gedeelte. De verstuivers zijn gedemonteerd en allen voldoen ze niet meer aan de minimale waarden en worden vervangen door Bosch revisie-verstuivers.. In het dieselfilter is een minimum aan ijzerdeeltjes waargenomen, waarschijnlijk afkomstig van de electrische opvoerpomp. De brandstofpomp heeft de test ook goed doorstaan, maar dit zegt niets over de eventuele schade op termijn, de dieseltechneuten hebben zo hun twijfels. Morgen komt de expert van de verzekering om de reparatienota op te maken. De brandstoftank wordt gereinigd en de brandstofleidingen ultrasoon gereinigd en de bovenste motorsteun kan er ook gelijk uit.
Expert verzekering heeft de schade opgenomen. Ook de commonrailpomp wordt vervangen. Al met al: 5 verstuivers, opvoerpomp, tank reinigen, brandstofleidingen reinigen, commonrailpomp en filter. Geschatte totaal kosten 4500 euro. Daarvan is de helft voor de verzekerde. Nieuw voor oud (afschrijving bij 220k schatte de expert op 50%). Lijkt me redelijk. De commonrailpomp is echter niet op voorraad bij Bosch, hopelijk eind van deze maand wel klaar en op weg naar Z-Frankrijk.
Zelf ben je er dus ook wel e.e.a. aan kwijt, maar je hebt wel een deels gereviseerde motor en veel nieuwe onderdelen, da's inderdaad ook wat waard. En de kosten zijn dan nog te overzien. Nouja... al lang fijn dat het ding niet de schroothoop op hoeft.
Oef dat is weel een stevige kostenpost. Vooral die Verstuivers en commonrail pomp maken het duur. Nieuwe verstuivers is wel fijn, maar de rest van de onderdelen die je noemt gaan normaal nog rustig nog een paar ton mee, dus van een revisie kun je niet echt spreken dat is meer van toepassing op het draaiende gedeelte van de motor.
Hendrikseven, mee eens, hier zit je niet om te springen. Zonder deze foute tankbeurt waren deze zaken zeker niet vervangen, auto liep als een tierelier, daarnaast wil ik voordeel hebben uit deze reparatie, moet ik nog tonnen met de auto rijden, dat doe ik normaal niet. Heb afgesproken dat we de kosten gaan delen, dat zal voor mij op een slordige 1250 euro komen. Dat weer in relatie met de nieuwe verstuivers etc. is weer niet verkeerd en ben benieuwd wat het effect van de nieuwe onderdelen op het brandstofverbruik is, volgens Kleinjan Dieseltechniek zou het zo maar kunnen dat het verbruik verbeterd, niet dat dit de 1250 euro zal terug verdienen, maar ben benieuwd, eerst nog maar even geduld voor de commonrailpomp is gearriveerd.
Slikken en weer verder .
Verwacht alleen niks wat betreft verbruik , als de auto goed liep ervoor , zal het nu niet veel anders zijn en ook het verbruik niet veel anders .
Vroeg me af kun je de boel niet van een schade auto afhalen , laat je het bedrag uitkeren en regel je de spullen , nieuw is leuk maar normaal gesproken gaan de pomp en verstuivers wel richting de 4 ton mee .
Wel lastig waarschijnlijk met de garage houder , die stopt waarschijnlijk meer in zijn zak met die nieuwe spullen .
Belangrijker is dat ie weer klaar is voor je vakantie , zou er het liefst ook nog wat kilometers mee gemaakt hebben voor de reis .
Ben bewust naar een gerenomeerd dieselbedrijf gegaan. Natuurlijk kan het goedkoper, maar met een factuur dekt de verzekering de eventuele vervolgschade en 48 maanden garantie (100%) op de reparatie, pas als de diesel weer draait kan de conditie op de test en vermogensbank vastgelegd worden. Heb besloten om de V70 voorlopig een paar jaar te houden. Met donoronderdelen heb ik minder vertrouwen ergens in de Alpen met de sleurhut aan de haak. De "dader" is onze bloedeigen zoon, maar die zit goed in de slappe was, hij wil de volledige schade betalen, maar moeders vindt ieders de helft, dus voor mij 25% van het totaal bedrag. Hou jullie op de hoogte, straks toch 1 op 20 ?????
Ben bewust naar een gerenomeerd dieselbedrijf gegaan. Natuurlijk kan het goedkoper, maar met een factuur dekt de verzekering de eventuele vervolgschade en 48 maanden garantie (100%) op de reparatie, pas als de diesel weer draait kan de conditie op de test en vermogensbank vastgelegd worden. Heb besloten om de V70 voorlopig een paar jaar te houden. Met donoronderdelen heb ik minder vertrouwen ergens in de Alpen met de sleurhut aan de haak. De "dader" is onze bloedeigen zoon, maar die zit goed in de slappe was, hij wil de volledige schade betalen, maar moeders vindt ieders de helft, dus voor mij 25% van het totaal bedrag. Hou jullie op de hoogte, straks toch 1 op 20 ?????
Begreep die 1250 eerst al niet.
Nu wel.
Gewoon goed geregeld.
Denk dat ik de dames tzt hier maar laat oefenen in een klein autotje.....
Ik heb overigens net even een setje voorwaarden van Allianz gecheckt. Vast de verkeerde. Want 1, schade is alleen gedekt als het door een aanrijding komt (is hier niet het geval) en 2, geen afschrijving of aftrek nieuw voor oud.....
Vooral die aftrek was ik eigenlijk benieuwd naar, want volgens mij kan dat niet zomaar.
Dus je hebt waarschijnlijk voorwaarden die alle "van buitenkomende onheilen" dekt en die een bepaling nieuw voor oud kent. Vooral dat tweede komt eigenlijk meestal slechts bij vrachtauto's en landbouwvoertuigen etc voor.
V-driver, bedankt voor de hint, heb zelf ook de polisvoorwaarden uitgeplozen. Nergens iets te lezen dat er een aftrek zou zijn op de factuur igv genoten gebruik o.i.d. Dus de tussenpersoon (Wim Jansen Assurantien, Rijssen) gebeld, die had dit nog nooit gehoord. De expert is ook niet van Allianz, die is van ITEB en wordt door de tussenpersoon ingeschakeld om een expertise rapport te maken. Dit gaan naar Allianz en wordt normaliter gehanteerd bij het afwikkelen van de schade. De uitspraken van de expert van ITEB dien ik voorlopig met een korrel zout te nemen en afgesproken met de tussenpersoon dat ik de factuur van Kleinjan Dieseltechniek bij hem aflever en dan zien we wel verder. Aangezien in de polis nergens sprake is van een afschrijving op slijtage onderdelen, heb ik het idee wel sterk te staan, anders is er altijd nog de rechtsbijstandverzekering, wordt vervolgd.
Kleinjan belde: de commonrailpomp is per direct leverbaar door Volvo, maar is (schrik niet) 600 euro duurder dan bij Bosch. In beide gevallen gaat het om een nieuwe van Bosch, maar Bosch kan op dit moment niet leveren (3 weken minimale levertijd). Volvo heeft ze op de plank liggen. Maandag gaat de brandstoftank er onder uit en we hebben afgesproken dat eind volgende week de V70 weer kan roffelen, dan is er nog een week om te proberen tot we richting het zuiden gaan. Goed weekend !