Dag Herman,
De Euro3 D5 motor is geleverd in een 130 en 165 pk variant. De 130-variant heet dan 2.4 d.
De Euro4 D5 motor is geleverd in een 126, een 165 en een 185 pk variant. Hier weer hetzelfde: toplevel heet D5, andere 2.4d.
Ik heb ze beide gehad.
Nu in bezit van een 2.4d Euro4. Als ik de verhalen moest geloven: het grootste drama. Ik verwijs je naar mijn subscribt: inmiddels 480.000 km op de klok. Inderdaad: de E4 heeft z'n eigen kwaaltjes. Zoals de E3 ook z'n eigen kwalen had. Toen ik de E4 gekocht had, ben ik direct naar Martin gereden: airintake gereinigd - bak gespoeld. Kmstand was toen 310.000. Ik vind die hysterie over de Euro 4 niet zo geloofwaardig. Dat is volgens mij typisch voor Volvo-liefhebbers: vernieuwing is geen verbetering.../vróeger wisten ze nog hoe je een Volvo maakt... ETC. Maar ik verbaas mijzelf (en de critici) altijd weer: deze auto heeft ons nog nooit laten staan - start iedere ochtend als een malle, loopt als een zonnetje; meeste weken rollen er 1000 km asfalt onder de bandjes door. Zonder hapering, zonder storing. Gemiddels verbruik 6.0L op 100 km.
Waar je wel op moet letten, is de oliewisselinterval. Van E3 naar E4 rekte Volvo de interval op van 20 naar 30k. Dat blijkt dus precies genoeg funest te zijn voor de klepstoters. Daarvan slijten de nokjes (en die houden de tuimelaars vast). Dat kun je horen als de motor warm is: een tikkend/klikkend metaal-achtig geluid. Hoor je dat? Dan ben je aan de beurt. Maar: combineer je dat met ander onderhoud, dan valt het best mee (bijv. icm wervelklep of distributie vervangen). En Martin kan je daarin prima adviseren/helpen.
Ofwel: de bewering dat de E4 zoveel 'slechter' is dan de E3 is gewoon niet waar. Je moet er goed voor zorgen - en dat begint met een exemplaar te kopen waar goed voor gezorgd ìs. Dus ga rijden - luister goed naar de warme motor -
even het stangetje van de wervelklep (voorop het motorblok, in de buurt van de olievuldop). Dat zijn voor deze motor de meest cruciale dingen. De rest, als onderstel, is even sterk/zwak als de overige N modellen.
Het is wel aardig: ikzelf ben een enorme pietlut. Volgens mijn schoonvader wordt mijn auto 'van dag tot dag onderhouden'. Dat resulteert in een vrijwel probleemloze auto. Die gewoon geld kost, maar dan heb je ook wat. Ik durf dat niet uit te rekenen: weet wel dat ik het € 1000 per jaar niet redde, tot voor kort. Nu - nu hij helemaal up to date is - is het alleen nog een kwestie van olie en filters.
Een heel ander verhaal is exact dezelfde auto van vrienden van ons: die kijkt werkelijk nergens naar, vindt alles te duur of te ingewikkeld. En weet je: dat ding staat ook gewoon op 420k. Heeft forse olielekkage, anti-skid melding, slappe nivomats, en nog wat dingen waar ik me aan erger. Maar die gáát ook gewoon. Nog steeds met de eerste bak/eerste koppelomvormer/eerste kleppenhuis. 't Enige wat hij trouw doet, is de oliewissel.
O ja: mocht je er één hebben en vragen hebben: ik kan deze motor inmiddels wel dromen. Ik "vrees" dat mijn Euro4 D5 ervoor gaat zorgen dat ik voorlopig nog geen nieuwe auto heb. Hier is afgesproken dat we blijven rijden tot hij ermee stopt. Misschien dat een total loss daarvoor gaat zorgen, maar dat de D5 er de brui aan geeft, voorzie ik voorlopig niet.
Succes met de zoektocht!