Een heel raar probleem met mijn richtingaanwijzer

David de Vries
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Re: Een heel raar probleem met mijn richtingaanwijzer

· 
Posted: 31.08.2024 - 15:58  ·  #31
Ok. Ja dan is dat het echt niet.
Bedradingschema erbij en dan het massapunt opzoeken. Vaak heeft het met massa te maken.
Verder zou ik het ook niet weten.

Was het ineens of is het langzaam erger geworden?
CeesS
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 31.08.2024 - 18:37  ·  #32
Het is in 1x gekomen. Ik dacht aanvankelijk ook aan massaproblematiek, maar dat kan het volgens mij niet zijn. Immers, de alarmverlichting werkt wel gewoon..
CeesS
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.08.2024 - 18:44  ·  #33
Als ik naar het 'wiring-diagram' kijk, stuurt de SWM de CEM aan via Canbus-bedrading 9/19 en 10/20. zowel 9/19 en 10/20 zijn groen en witte draden, om elkaar gewikkeld. Ik vermoed dat hier het probleem in zit. Weet iemand hoe ik deze door kan meten? Horen de in elkaar gedraaide draden bij elkaar? en wat is de functie van de witte en de groene draad in dat geval?

En kijkend naar het schema: hoe connecten deze draadparen met de CEM? Dat maak ik niet op uit het schema. Zie hier mijn gebrek aan kennis betreffende elektronica ....
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 31.08.2024 - 21:37  ·  #34
Multimeter op standje weerstand en aan beide uiteinden meten. Die moet van beide kabels gelijk zijn.
Zo niet, heeft eentje een breuk of lek naar de massa.

Is de RAW nog aan te sturen met Vida?
Dan weet je ook of de CEM goed is.
Jan-B
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

· 
Posted: 01.09.2024 - 08:33  ·  #35
Misschien een rare gedachten, het zou ook wel eens aan de stuurbedienings-knoppen kunnen liggen.
Deze kunnen nog al eens plakkerig worden en vuil kan er achter zitten, en daardoor misschien ook corrosie.
Het schijnt dat alles in Lin bus gelust is.

Dit heb ik wel eens aan de hand gehad.
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

· 
Posted: 01.09.2024 - 12:51  ·  #36
Hallo CeesS

IK heb de wiring bekeken de SMW wordt de lospeed canbus door verbonden die ook de functies van de DDM en PDM naar de CEM sturen als deze unit werken dan is de lospeed canbus OK.

Als de richting wijzer niet werk moet je het zoeken en de verbinding SWS via 18/4 unit naar de SWM zoeken, als dit de enige functie is die niet werk dan denk ik dat het probleem de data van de functie niet goed naar de can bus wordt geleid een onderbreking of een defecte elektronica chip. dus de SWM of 18/4 uitwisselen of de bedrading volgen in de SWM en 18/4 met een scoop volgen en kijken waar het signaal strand.

Heb je alle fouten met vida gerest (zeker weten).

Groeten BUM
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 01.09.2024 - 14:49  ·  #37
Meier zit hier wat dieper in, dus even voor de duidelijkheid ;)
SWM is de hendel
DDM is bestuurdersdeur module
PDM is passagiersdeur module
SWS kan ik ook even niet plaatsen.

Resetten is het beste met draaiende motor, pas toen gingen er bij mij ook een paar storingen uit die met sleutel op stand 2 niet weg gingen.
Meten met een scoop is wel een heel andere afdeling hoor. Als je daar niet in zit is dat erg lastig.
CeesS
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 01.09.2024 - 15:23  ·  #38
Quote door meijer

Hallo CeesS

IK heb de wiring bekeken de SMW wordt de lospeed canbus door verbonden die ook de functies van de DDM en PDM naar de CEM sturen als deze unit werken dan is de lospeed canbus OK.

Als de richting wijzer niet werk moet je het zoeken en de verbinding SWS via 18/4 unit naar de SWM zoeken, als dit de enige functie is die niet werk dan denk ik dat het probleem de data van de functie niet goed naar de can bus wordt geleid een onderbreking of een defecte elektronica chip. dus de SWM of 18/4 uitwisselen of de bedrading volgen in de SWM en 18/4 met een scoop volgen en kijken waar het signaal strand.

Heb je alle fouten met vida gerest (zeker weten).

Groeten BUM

Dank voor je heldere verhaal! De SWM heb ik een poosje gelelden vervangen toen de richtingaanwijzer het liet afweten. De SWS is nog origineel. Begrijp ik goed uit je verhaal dat de bedrading van SWS naar SWM mogelijk het probleem veroorzaakt?
Is dit de locatie om te zoeken? Of kan het ook met de DDM of PDM te maken hebben?
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.09.2024 - 16:45  ·  #39
Hallo CeesS

Als de DDM en PDM goed werken dan is de lospeed canbus OK deze signalen gaan via de SMW naar CEM.
In de SMW worden de signalen van de richting aanwijzer omgezet zodat ze via de canbus naar CEM gestuurd worden die dan de richting aanwijzers aan stuurt.
De signalen van de richting aanwijzer gaan via het zelfde pad vanaf ze met deze omgezet zijn naar de canbus.
Dus het probleem zit voor, dat ze naar de canbus worden geconverteerd worden.

Groeten BUM
CeesS
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 01.09.2024 - 18:58  ·  #40
Quote door meijer

Hallo CeesS

Als de DDM en PDM goed werken dan is de lospeed canbus OK deze signalen gaan via de SMW naar CEM.
In de SMW worden de signalen van de richting aanwijzer omgezet zodat ze via de canbus naar CEM gestuurd worden die dan de richting aanwijzers aan stuurt.
De signalen van de richting aanwijzer gaan via het zelfde pad vanaf ze met deze omgezet zijn naar de canbus.
Dus het probleem zit voor, dat ze naar de canbus worden geconverteerd worden.

Groeten BUM

Superbedankt voor je uitleg, BUM. Misschien een gekke vraag: hoe ziet de 18/4 eruit? Zit deze op de SWM, of is deze los?
Groeten CeesS
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.09.2024 - 22:32  ·  #41
Hallo CeesS
Het modul18/4 zit om de stuurkolom met 4 connectors die verbonden zijn aan SMW (switch hendel)

Groeten BUM
CeesS
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 02.09.2024 - 10:06  ·  #42
Ik heb de auto nogmaals met VIDA uitgelezen. Wat blijkt? Toch een storing in de PDM. Ik krijg hier de melding: PDM-0025 Spiegelmotor signaal ontbreekt.
De spiegel is overigens wel te verstellen met de knoppen in de deur....?
Kan dit de veroorzaker zijn?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 02.09.2024 - 11:19  ·  #43
Quote door CeesS

Ik heb de auto nogmaals met VIDA uitgelezen. Wat blijkt? Toch een storing in de PDM. Ik krijg hier de melding: PDM-0025 Spiegelmotor signaal ontbreekt.
De spiegel is overigens wel te verstellen met de knoppen in de deur....?
Kan dit de veroorzaker zijn?

Ik rijd al jaren rond met deze melding. Alles werkt gewoon, zowel de spiegels als ook mijn richtingaanwijzers.
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.09.2024 - 18:11  ·  #44
Hallo CeesS

In het wirings diagram staan alle units van bladzijde 137 tot 169 en de unit staat op bladzijde i63.

Groeten BUM
CeesS
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.09.2024 - 14:16  ·  #45
Quote door meijer

Hallo CeesS

In het wirings diagram staan alle units van bladzijde 137 tot 169 en de unit staat op bladzijde i63.

Groeten BUM

Thanx BUM! als eea goed interpreteer betreft het de contactrol met stuurhoeksensor. Klopt? Is het wijs om deze te vervangen? Of is deze wellicht te testen?
De melding uit de PDM (ontdooi/ontwasemfunctie buitenspiegel) kan niet de boosdoener zijn?

Selected quotes for multi-quoting:   0