Een heel raar probleem met mijn richtingaanwijzer

meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

Re: Een heel raar probleem met mijn richtingaanwijzer

· 
Posted: 04.09.2024 - 16:14  ·  #46
Hallo CeesS

Deze is buiten de auto moeilijk te testen je moet eerst een test opstellen maken voeding aan sluiten canbus simuleren en dan met een scoop het signaal volgen.

Ik zelf zou dit in de auto proberen uit te meten waar de fout zit, of een van de sloop halen om de kosten te drukken .( niet geschoten altijd mis)

Groeten BUM
David de Vries
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 06.09.2024 - 09:09  ·  #47
Een kapotte stuurhoek sensor geeft ook weleens de melding anti skid service vereist. Heb je die melding weleens?
Spier1968
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 06.09.2024 - 13:58  ·  #48
Is het niet zo dat de hendels van de richtingaanwijzer etc. gemonteerd zitten in de SWM (stuurwiel module), de contactrol/stuurhoeksensor is de SAS. Dan lijkt me in dit geval de SWM de mogelijke boosdoener. Verder hebben zowel de SWM als de SAS eigen DTC-codes die indien aanwezig met VIDA inzichtelijk worden.

Zie ook dit waslijstje...
Spier1968
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 06.09.2024 - 14:02  ·  #49
Quote door Spier1968

Is het niet zo dat de hendels van de richtingaanwijzer etc. gemonteerd zitten in de SWM (stuurwiel module), de contactrol/stuurhoeksensor is de SAS. Dan lijkt me in dit geval de SWM de mogelijke boosdoener. Verder hebben zowel de SWM als de SAS eigen DTC-codes die indien aanwezig met VIDA inzichtelijk worden.

Zie ook dit waslijstje...

Als je de SAS wil gaan (laten) vervangen dan moet je wel de juiste kiezen, je hebt een type met en zonder DTSC afhankelijk van de uitrusting van de auto.
CeesS
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 26.09.2024 - 23:38  ·  #50
Inmiddels een andere SWM en SAS weten te bemachtigen, die ik dit weekend ga plaatsen. Hopelijk is het probleem dan verholpen.....
CeesS
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 27.09.2024 - 16:25  ·  #51
Inmiddels de SWM en SAS geplaatst. Lijkt erop dat de SWM opnieuw ingeleerd moet worden. Kan dit via VIDA?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 27.09.2024 - 19:47  ·  #52
Ja kalibreren dacht ik, zit wel in Vida
CeesS
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 27.09.2024 - 22:12  ·  #53
Pfff, het is niet de SWM of de SAS....
Ik zou bijna denken dat het dan alleen nog de bedrading kan zijn. Alles is inmiddels verder vervangen.

Klopt mijn redenering dat ik het in de CanBus bedrading moet zoeken? Immers, de alarmlichten werken prima. Dus in de voeding of aarding van de knipperlichten kan het dan niet liggen.

Maar dan de vraag: hoe kom ik erachter welke canbus-bedrading ik moet hebben? En hoe te testen. Eerder werd al een scoop geopperd, maar dit gaat mijn elektronica kennis voorbij :-(

Als iemand nog suggesties heeft, hoor ik het graag. Kan altijd nog naar de Volvo-dealer, maar het is een oude auto en vrees met alle diagnosewerk een hoge rekening,....
CeesS
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 27.09.2024 - 23:09  ·  #54
En wat me blijft puzzelen....: als er ergens een breuk in de canbusbedrading tussen SWM en CEM zou zitten, dan zou je toch verwachten dat de overige stuurhandle-functies ook problemen geven? Of zie ik dat verkeerd??

Selected quotes for multi-quoting:   0