Quote door pieter1976
Ja klopt inderdaad, het is ook grotendeels afhankelijk van de staat van onderhoud en van hoe de auto is gebruikt. Maar ik lees hier op het forum toch wel verhalen die me doen weerhouden om voor een automaat te gaan kijken.
Ik vlak het niet uit hoor, als ik de perfecte auto zie en er zit toevallig een automaat in dan zal ik deze niet uit de weg gaan. Ik laat toch een aankoopkeuring uitvoeren, of het nou een Toyota of een Volvo is. Al zou ik bij Toyota wel geneigd zijn om deze eerder te kopen zonder aankoopkeuring.
Ik snap je gedachte -ik had dezelfde 6 jaar geleden- maar achteraf zat ik er gewoon naast! Ik had gewoon mijn voorkeur= automaat moeten volgen.
Ja een automaat kan stuk, dan heb je een reparatie van rond de 2000 piek (verbeter me als ik er naast zit, ik heb geen inzage in die prijzen). MAAR wat komt er vaak bij handbak en dus ook bij de mijne 3-4 maand na aankoop??
Jawel: de koppeling (en dan moet in 90%) van de gevallen het dure DM vliegwiel mee, bij Volvo standaard is me verteld).
Kosten van bovenstaande feest? Ook tegen de 2000 piek aan, 2,5K bij de volvo dealer.
Ik was bij een zelfstandige garage toen 15 a 1600 kwijt, zal inmiddels wel iets meer zijn. Na 4 à 5 jaar hoorde ik het (dure) DM vliegwiel weer een beetje ratelen bij stationair.. dus kon die eigenlijk weer vervangen worden.. zucht.. (Teveel stoplichtsprintjes DJ?? eeh..nee hoor, nooit gedaan..)
Dus de keuze voor een automaat of handbak zou ik meer op het persoonlijke vlak (=voorkeur) zoeken dan onkosten aan dat onderdeel. Vooral icm die ongeblazen 2.4 motoren krijgen die bakken minder op hun d*nder vermoed ik, zoals bij de turbo uitvoeringen.
Wat ik er eigenlijk ook mee zeggen wil is dat een grote, zware, luxe oudere auto altijd flink geld kan gaan kosten en daarmee basta.
Ik heb niet verschrikkelijk veel kosten gehad aan de S60 maar ook niet super weinig vind ik. Als ik een klein goed onderhouden Japannertje voor het zelfde geld had gekocht was ik veel minder kwijt geweest in 6 jaar!
Maar had ik dan zoveel plezier en veilige kilometers gehad? Nee, dus was het de moeite waard voor mij.
En die afweging moet jij en je vrouw eigenlijk maken om toekomstige ruzie e.d. te vermijden
Het "spreekwoord" kleine auto, kleine kosten; grote auto, grote kosten gaat helaas maar al te vaak op. Maar wie weet heb je geluk! Er zijn genoeg mensen die voor
weinig een S60/V70/S80 kunnen rijden! Ik reken mezelf niet tot die categorie en betaal gewoon mijn deel aan reparaties en onderhoud.. en ondertussen een beetje genieten.
O ja, reserveer min. 1000 euro voor de eerste onkosten/reparatie, geloof me in de meeste gevallen ga je dat nodig hebben en zo niet, dan heb je een leuk vakantie budget.
BV als mijn aankoopbudget 10k is dan zoek ik Volvo's tot max 9000 euro. De rest is voor het vaak broodnodige achterstallige onderhoud. Dat is vaak slecht te zien als die auto daar glanzend in de showroom staat maar in NL koop je nu eenmaal vaak de ellende van een ander. Maar het is niet altijd kommer en kwel, sommige zaken kunnen prima gefixt worden en laat je niet weerhouden, vooral door mij niet. Als je maar weet waar je voor kiest..
just my 2 cents
DJ