Ik ga een nieuwe accu plaatsen, 80 of 90 Ah?

626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Re: Ik ga een nieuwe accu plaatsen, 80 of 90 Ah?

· 
Posted: 30.01.2017 - 15:03  ·  #31
yep, mijn neef dacht ook een AGM-accu in zijn boot te zetten maar die bleef inderdaad niet goed vol.. moest ie nog steeds met accu's zeulen naar thuis om ze weer op te laden..
TPR Powerflush
Forumsponsor
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 30.01.2017 - 15:11  ·  #32
Quote door DDH

Levert je dynamo dan 14,8 Volt voor het laden van je AGM accu?? Met de standaard 13,8-14,2 zal de AGM nooit vol geraken!

Check Dr.Google maar eens over Laadspanning AGM.

Om de batterij te laden moet door een externe spanningsbron de celspanning worden opgevoerd tot een waarde boven de 2,1 Volt. Aan de laadspanning zijn grenzen verbonden i.v.m. de overmatige vorming van waterstofgas (de "gasspanning"). Bij 2,35-2,4 Volt per cel zal die ongewenste gasvorming optreden. Bij een gewone 12 Volt accu is dat bij 14,1 tot 14,4 Volt batterijspanning. AGM-accu's moeten worden geladen met een hogere spanning (14,8 volt) en vereisen hiervoor een speciale acculader.

Tussen het laadsysteem en de accu moet daarom een laadregelaar geplaatst zijn, die voorkomt dat de accu te lang geladen wordt. Een accu wordt als geladen verondersteld, als de spanning tijdens het laden circa 14,4V bedraagt en het laden dient dan gestopt te worden. (14,8V voor AGM).
- See more at: http://www.mobilenergy.nl/Webl…iY7WZ.dpuf

Daar heb je wel een punt.
Ik zal dat eens goed gaan meten...
DDH
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 30.01.2017 - 16:03  ·  #33
Ik had laatst een klant met een vrij nieuwe mini welke een nieuwe accu nodig had.

Hier zat origineel een agm in en de laadspanning was netjes 14,6/14,8 Volt. dus dan is duidelijk: Moet ook weer agm in.
Verder niet gekeken maar ik denk zelfs dat je bij moderne auto's de laadspanning via de software kunt kiezen. (Deze auto had geen start/stop systeem, maar wel AGM d'r in)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 30.01.2017 - 16:40  ·  #34
Accu gaan stuk maar vooral als ze ook maar één keer echt diep ontladen worden. 3 jaar is wel erg kort als ie altijd netjes op spanning heeft gestaan. mijn ervaring toch echt minimaal 5 jaar, maar ik heb geen standkachel.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 30.01.2017 - 18:40  ·  #35
Ik heb inderdaad 1 keer een lege accu gehad, tijdens het uitlijnen; rem er continue op, deur open, en dat een half uur lang. Ik had verwacht dat een 60 Ah dat moet kunnen, maar nee dus. Moest met een booster gestart worden toen.
Vanmorgen was er 11.5 v voorhanden, de auto startte met moeite. Laadspanning was goed, maar zodra ik op mijn werk de motor uitzette, zakte de spanning weer snel naar net onder 12 v.
Ik had bij diverse online shops gekeken voor een accu, en ook op Amazon.de, daar wordt je minder vrolijk van, hele scherpe prijzen.
Uiteindelijk ook met elmu in Elst gebeld en daar eentje opgehaald. Prijsverschil was minimaal. Ik heb een varta met blue dynamic van 74 Ah en een cca van 680 A met 4 jaar garantie voor net geen €100. Deze was bij de accu mega store €85, + €10 verzenden.
Hij hangt nu nog even aan de druppelaar, en zo gaat hij er in.
DDH
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 30.01.2017 - 20:39  ·  #36
Ik zou een accu ook niet online bestellen. Als je ziet hoe pakketdiensten soms met de spullen omgaan.
Dan maar een paar euro meer bij een zaak, waar de accu van de pallet gepakt wordt. :yes:
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 10.02.2017 - 23:16  ·  #37
Sinds ik een aantal dagen met de nieuwe accu rij heb ik ook het idee dat het "doorzakken" van het stationair toerental weg is. Voorheen had ik altijd op hetzelfde punt bij het afrijden van de snelweg (smiddags van werk naar huis, na ongeveer 25 km rijden) dat bij het verkeerslicht het toerental tot 500 toeren zakte en dan weer corrigeerde naar 800. Het kwam vaker voor, maar dit was een vaste gebeurtenis elke dag.
Ik durf nog niet te zeggen dat er een duidelijk verband is tussen een rotte accu en het doorvallen, maar ik heb wel ernstige vermoedens. <_<
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 10.02.2017 - 23:45  ·  #38
Denk het wel.
Ik heb hetzelfde meegemaakt, bij de mijne en ook bij andere Volvo's.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 11.02.2017 - 00:38  ·  #39
Quote door Waltersan

Sinds ik een aantal dagen met de nieuwe accu rij heb ik ook het idee dat het "doorzakken" van het stationair toerental weg is. Voorheen had ik altijd op hetzelfde punt bij het afrijden van de snelweg (smiddags van werk naar huis, na ongeveer 25 km rijden) dat bij het verkeerslicht het toerental tot 500 toeren zakte en dan weer corrigeerde naar 800. Het kwam vaker voor, maar dit was een vaste gebeurtenis elke dag.
Ik durf nog niet te zeggen dat er een duidelijk verband is tussen een rotte accu en het doorvallen, maar ik heb wel ernstige vermoedens. <_<

Slechte accu kan zeer zeker invloed hebben op best wel veel functies van je Volvo,meer dan je denkt en al dan niet zichtbaar of merkbaar.
In mijn geval.. had best regelmatig abs tracks storing.
Sinds vervanging van de accu (en 10.000km verder inmiddels)heb ik die storing nooit meer terug gezien.

gr,

Bas

Selected quotes for multi-quoting:   0