De enige reden waarom een AWD meer aan belasting kost is omdat het ding zwaarder is vanwege het AWD systeem (differentieel achter, aandrijfas, versnellingsbak etc.)
Volvo-p
Subject:
Re: een paar verhelderingsvragen bij oriƫntatie op aankoop (AWD, Classic...)
ok, dank je Tom. Ik zie bij de motorrijtuigenbelasting zoieso verschillen tussen V70's waarvan je op het eerste oog zou verwachten dat ze in dezelfde klasse zitten. Op jaarbasis is het niet zo spannend overigens. Het gaat nog welk om harde euro's, maar je rijdt geen Volvo om in de eerste plaats goedkoop uit te zijn, volgens mij. Gegroet! Patrick
140-144-170 pk is inderdaad zonder turbo, in lage toeren doen die bijzonder weinig als je gas geeft.
het feit dat een AWD hoger in de belasting zit is omdat je een paar 100kg meer hebt op kenteken, dit verdwijnt niet als je enkel de aandrijfas naar achter weg zou halen.
Het hoogste en laagste in gewicht bij mijn volvo's momenteel is:
850 10V sedan handgeschakeld, belastingschaal 1250-1350kg.
V70R AWD automaat, belastingschaal 1750-1850kg
Dat scheeld nogal wat in belasting, maar ondanks dat is het verbruik van beide met gelijke rijstijl identiek.