Een V70 T5 2001 met ploffende KVS-leidingen en reservoir...

 
 
 
 
 
pascalc
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: België
Leeftijd: 57
Berichten: 21
Geregistreerd: 03 / 2024
Subject:

Een V70 T5 2001 met ploffende KVS-leidingen en reservoir...

 · 
Posted: 10.01.2025 - 20:55  ·  #1
Hoi,
De voorbije dagen heb ik me wat in de haren zitten krabben, er is namelijk iets vreemd aan de hand met de V70...
Eerst was er een losploppende dop van het KVS-reservoir tijdens het rijden, KVS gaf in VIDA-historiek 106° aan, na paar minuten kreeg ik melding 'STOP auto ZSM'...
Dag nadien tijdens het optrekken met een heel warme motor schoot de bovenste koelslang aan radiator los (kant distributie), dat merkte ik meteen want er was veel stoom en direct de melding 'STOP auto ZSM'...
Volgende dag na het goed warmdraaien van de motor wil ik vertrekken en onmiddellijk schiet de onderste koelslang aan radiator (kant luchtfilter) los, ook weer veel stoom en de inmiddels gekende melding...
Ter nuttige info: koelslangen/waterpomp/KVS/radiator/thermostaat/t°-sensor/KVS-reservoir(wel niet de dop) zijn paar weken geleden vernieuwd.
Ik dacht eerst aan koppakking-probleem, maar dat zou zo ineens zijn, maar ik plan dinsdag alvast een cilinderlektest en een CO-test van het KVS-reservoir.
Verder dacht ik ook aan een thermostaat die het niet goed doet, maar dan zou die (daarop aangesloten) bovenste koelslang niet warm zijn, toch? Volgende week ga ik sowieso de thermostaat nogmaals vervangen uit voorzorg...(de sensor werkt normaal volgens VIDA)
De ventilator slaat normaal aan wanneer ik het check bij stilstand, of die altijd en overal aanslaat weet ik niet natuurlijk...mss dat ik daarvoor met VIDA even de T° en aan/uit van ventilator moet loggen tijdens de volgende ritten...
Vandaag na het warmdraaien even nog wat nagekeken en ik merkte dat de bovenste koelslang heel warm is, de onderste koelslang ook, maar enkel de eerste 30cm vanaf motor richting radiator, de rest van de slang (ongeveer 40cm?) was echt ijskoud...
Daar heb ik voorlopig geen uitleg voor kunnen vinden iemand een idee?
Pascal
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 467
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Een V70 T5 2001 met ploffende KVS-leidingen en reservoir...

 · 
Posted: 10.01.2025 - 22:05  ·  #2
Defecte en/of waterpomp met plastic schoepen?

Het klinkt alsof de boel zo ver opwarmt dat het aan de kook gaat.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4377
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Een V70 T5 2001 met ploffende KVS-leidingen en reservoir...

 · 
Posted: 11.01.2025 - 14:48  ·  #3
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 1955
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Een V70 T5 2001 met ploffende KVS-leidingen en reservoir...

 · 
Posted: 11.01.2025 - 15:03  ·  #4
Mijn idee is ook pomp, alleen… je hebt zoveel aan dit blok gedaan, is die niet meegenomen ?
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 634
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Een V70 T5 2001 met ploffende KVS-leidingen en reservoir...

 · 
Posted: 11.01.2025 - 15:23  ·  #5
Kan het niet zijn dat alles niet goed vast is gezet met vervangen een tijd terug?
Misschien dat er nu lucht in het systeem zit?
pascalc
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: België
Leeftijd: 57
Berichten: 21
Geregistreerd: 03 / 2024
Subject:

Re: Een V70 T5 2001 met ploffende KVS-leidingen en reservoir...

 · 
Posted: 12.01.2025 - 00:38  ·  #6
Hoi,
Alvast al bedankt voor het meedenken, op zich denk ik ook aan een luchtbel of verstopping, maar luchtbel zou normaal niet voorkomen want er zit bovenop de radiator, een ontluchtingslang die retour naar het KVS-reservoir gaat, of werkt ontluchting zo niet? Een verstopping zou wel raar zijn, aangezien alle leidingen werden vervangen toen de motor eruit was...maar te onderzoeken dus...
Voor de duidelijkheid, de waterpomp werd wel degelijk een paar weken geleden vervangen, het is er eentje van FEBI, niet de topkwaliteit mss, maar alvast met metalen schoepen, kan niet geloven dat die het al opgegeven zou hebben, maar ok, daar is maar 1 manier voor om dat uit te sluiten lijkt me en dat is de pomp eruit halen en checken... of zie ik dat verkeerd?
Het vullen met enkel demi-water kan ik toch uitsluiten als oorzaak voor dit alles, of niet?
Pascal
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4377
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Een V70 T5 2001 met ploffende KVS-leidingen en reservoir...

 · 
Posted: 12.01.2025 - 01:26  ·  #7
Nou...water koelt in principe beter dan kvs maar je moet dan wel een kookpuntverhogend middel toevoegen zoals Mocool. En het water moet wel goed circuleren.
En vriest het niet nu in NL? Dan is 100% water ook wel riskant als de auto buiten staat.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 1955
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Een V70 T5 2001 met ploffende KVS-leidingen en reservoir...

 · 
Posted: 12.01.2025 - 09:43  ·  #8
Als je alleen water erin hebt, gedemineraliseerd of niet, mis je m.i. de smerende werking. Vermoedelijk zal het ook schelen in de mate van temperatuur verlaging aangezien dat in de specs van mocool toevoeging deze daar extra voor zorgt.

https://www.leanangle.nl/produ…ocool-05l/

Echter,
Wat je beschrijft, water heet bij motor deel en koud aan radiator deel wel de indruk geeft van een op de eoa manier niet werkende circulatie

Kan me niet voorstellen dat dat te wijten is aan het type koelmiddel .
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 634
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Een V70 T5 2001 met ploffende KVS-leidingen en reservoir...

 · 
Posted: 12.01.2025 - 11:50  ·  #9
In principe beheerst de vuldop de druk in het systeem. Bij 1,5bar zou ie moeten openen en ontstaat er geen verdere overdruk.
Slangen komen normaal gesproken echt niet los door 1,5bar druk.

Maar met enkel demiwater lijkt me bij deze buitentemperatuur dat bevriezing je probleem kan zijn...

Overigens luistert het vullen van het systeem best nauw. Ondanks dat slangetje bovenop de radiateur wil er toch ooit wel lucht gevangen raken wanneer er bijvoorbeeld te snel gevuld is.
Het mooiste is om het systeem met vacuüm te vullen.
pascalc
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: België
Leeftijd: 57
Berichten: 21
Geregistreerd: 03 / 2024
Subject:

Re: Een V70 T5 2001 met ploffende KVS-leidingen en reservoir...

 · 
Posted: 12.01.2025 - 18:23  ·  #10
Vanmiddag even nog eens wat aandacht gegeven aan het probleem...
Eerst een CO-test van het KVS-circuit gedaan zowel bij koude als warme motor, helemaal goed!
Dinsdag sowieso nog een cilinderlektest doen om 100% die koppakking of scheurtje uit te sluiten...
De waterpomp geeft alvast flow, dus die is goed.
De thermostaat heb ik eruit gehaald en apart getest, werkt prima bij de juiste t°, desondanks zal ik er toch een nieuwe in plaatsen, omdat het kan...
De radiator laat ook flow door en beide koelslangen worden nu warm, verwarming doet zijn ding...
Motor loopt warm tot 105° en dan gaat de ventilator in eerste step blazen, zoals het hoort dus.
Heb ook een nieuwe reservoirdop geplaatst en een paar heatcycles uitgevoerd, alles is zoals het hoort...
Raar dat het nu wel ok is, mss was er toch een luchtbel ergens of zo...
Benieuwd of het systeem nu betrouwbaar zal blijven...
Pascal
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6065
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Een V70 T5 2001 met ploffende KVS-leidingen en reservoir...

 · 
Posted: 12.01.2025 - 23:11  ·  #11
Ik vermoed toch idd lucht bel ontluchten bij vullen blijft lastig..
pascalc
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: België
Leeftijd: 57
Berichten: 21
Geregistreerd: 03 / 2024
Subject:

Re: Een V70 T5 2001 met ploffende KVS-leidingen en reservoir...

 · 
Posted: 14.01.2025 - 21:01  ·  #12
Vandaag even de thermostaat nogmaals vervangen voor een A-merk, de helft van het demi-water verwijderd via de onderste koelslang en vervolgens via thermostaat, bovenste koelslang en reservoir bijgevuld met KVS -36°. Na het opwarmen merkte ik algauw dat de onderste koelslang weer niet warm werd, daar zit dus weer een luchtbel in...Maar nu wist wat doen... niet verder warmlopen via stationair maar flink gas geven zodat de waterpomp genoeg rotaties doet om voldoende druk in het circuit te doen circuleren en hopla na paar minuten was de luchtbel weg en alles werd gewoon lekker warm!
Pascal
 
Selected quotes for multi-quoting:   0