Hoi,
De voorbije dagen heb ik me wat in de haren zitten krabben, er is namelijk iets vreemd aan de hand met de V70...
Eerst was er een losploppende dop van het KVS-reservoir tijdens het rijden, KVS gaf in VIDA-historiek 106° aan, na paar minuten kreeg ik melding 'STOP auto ZSM'...
Dag nadien tijdens het optrekken met een heel warme motor schoot de bovenste koelslang aan radiator los (kant distributie), dat merkte ik meteen want er was veel stoom en direct de melding 'STOP auto ZSM'...
Volgende dag na het goed warmdraaien van de motor wil ik vertrekken en onmiddellijk schiet de onderste koelslang aan radiator (kant luchtfilter) los, ook weer veel stoom en de inmiddels gekende melding...
Ter nuttige info: koelslangen/waterpomp/KVS/radiator/thermostaat/t°-sensor/KVS-reservoir(wel niet de dop) zijn paar weken geleden vernieuwd.
Ik dacht eerst aan koppakking-probleem, maar dat zou zo ineens zijn, maar ik plan dinsdag alvast een cilinderlektest en een CO-test van het KVS-reservoir.
Verder dacht ik ook aan een thermostaat die het niet goed doet, maar dan zou die (daarop aangesloten) bovenste koelslang niet warm zijn, toch? Volgende week ga ik sowieso de thermostaat nogmaals vervangen uit voorzorg...(de sensor werkt normaal volgens VIDA)
De ventilator slaat normaal aan wanneer ik het bij stilstand, of die altijd en overal aanslaat weet ik niet natuurlijk...mss dat ik daarvoor met VIDA even de T° en aan/uit van ventilator moet loggen tijdens de volgende ritten...
Vandaag na het warmdraaien even nog wat nagekeken en ik merkte dat de bovenste koelslang heel warm is, de onderste koelslang ook, maar enkel de eerste 30cm vanaf motor richting radiator, de rest van de slang (ongeveer 40cm?) was echt ijskoud...
Daar heb ik voorlopig geen uitleg voor kunnen vinden iemand een idee?
Pascal
De voorbije dagen heb ik me wat in de haren zitten krabben, er is namelijk iets vreemd aan de hand met de V70...
Eerst was er een losploppende dop van het KVS-reservoir tijdens het rijden, KVS gaf in VIDA-historiek 106° aan, na paar minuten kreeg ik melding 'STOP auto ZSM'...
Dag nadien tijdens het optrekken met een heel warme motor schoot de bovenste koelslang aan radiator los (kant distributie), dat merkte ik meteen want er was veel stoom en direct de melding 'STOP auto ZSM'...
Volgende dag na het goed warmdraaien van de motor wil ik vertrekken en onmiddellijk schiet de onderste koelslang aan radiator (kant luchtfilter) los, ook weer veel stoom en de inmiddels gekende melding...
Ter nuttige info: koelslangen/waterpomp/KVS/radiator/thermostaat/t°-sensor/KVS-reservoir(wel niet de dop) zijn paar weken geleden vernieuwd.
Ik dacht eerst aan koppakking-probleem, maar dat zou zo ineens zijn, maar ik plan dinsdag alvast een cilinderlektest en een CO-test van het KVS-reservoir.
Verder dacht ik ook aan een thermostaat die het niet goed doet, maar dan zou die (daarop aangesloten) bovenste koelslang niet warm zijn, toch? Volgende week ga ik sowieso de thermostaat nogmaals vervangen uit voorzorg...(de sensor werkt normaal volgens VIDA)
De ventilator slaat normaal aan wanneer ik het bij stilstand, of die altijd en overal aanslaat weet ik niet natuurlijk...mss dat ik daarvoor met VIDA even de T° en aan/uit van ventilator moet loggen tijdens de volgende ritten...
Vandaag na het warmdraaien even nog wat nagekeken en ik merkte dat de bovenste koelslang heel warm is, de onderste koelslang ook, maar enkel de eerste 30cm vanaf motor richting radiator, de rest van de slang (ongeveer 40cm?) was echt ijskoud...
Daar heb ik voorlopig geen uitleg voor kunnen vinden iemand een idee?
Pascal