Hallo Roy!
Welkom hier! Ik wens je veel succes, en hoop je hier snel terug te zien!
Een citaat van
Waltersan uit
dit topic.
" Hier een lijstje waar je mee uit de voeten kunt:
- controleer of het onderhoudsboekje erbij zit, als deze weg is: op naar de volgende! als er iets niet klopt wordt deze vaak weggegooid.
- controleer de apk papieren, vraag om een NAP uitdraai.
- controleer wanneer de distributieriem vervangen is, dit is normaal onderhoud, maar wel belangrijk en kost je rond de 500 euro. het vervangings interval is 80000-120000km afhankelijk van het merk/model auto.
- controleer alle functies in de auto, ramen, ruitewissers, sproeiers, deursloten, stoelen, alle knopjes.
- tijdens de proefrit:
* auto moet rechtdoor gaan, en hooguit iets naar rechts weglopen als je het stuur loslaat.
* bij remmen het stuur heel licht vasthouden en kijken of hij rechtdoor blijft rijden.
* bij de start moet hij zonder het gas aan te raken binnen een paar seconden aanslaan.
* probeer in de 3 of 4 versnelling vanaf 1000 toeren te versnellen, dit moet soepel en geleidelijk gaan.
* als de koppeling pas op het allerlaatst aangrijpt, is de koppeling bijna versleten. (kosten 500-900 euro).
* rijden over drempels moet zonder klakken en tikken gebeuren (slijtage aan draagarmen of onderstel, is prima te repareren, maar je bent zo weer een paar honderd euro verder).
* rijd op een parkeerplaats en stuur zowel linksom als rechtsom tot de aanslag (rustig in 1e versnelling) als je kloenkkloenkkloenk hoort: aandrijfas kapot (kosten 100-200 euro)
* trap een keer goed door in de 2 versnelling tot het rood, de auto moet gelijkmatig versnellen zonder bokken of hapreren. kijk in de spiegel of je enorme rookwolken ziet (zo ja, volgende auto bekijken)
* zet m op de handrem en probeer weg te rijden, dit moet heel moeilijk of niet gaan.
* probeer de kachel op maximaal heet.
- als de motor goed warm is probeer dan bij stilstand de airco, deze moet koude lucht (5 graden) geven. kapotte airco bij een classic is een erg dure reparatie, zeker 1000 euro.
- kijk wat er voor banden op zitten en de profieldiepte, dit moet zeker 4 mm zijn. reken voor een sleten band vervangen 100 euro, dan zit je zeker goed.
- kijk ook of er een fatsoenlijk merk banden op zit, bv michelin, vredestein, pirelli, goodyear, etc. als er goedkope wanli, linglong, of andere flutbanden opzitten; rijdt waardeloos, minder veilig, en geeft aan dat de vorige eigenaar geen geld over had om de auto goed in orde te maken.
- 17 of 18 inch banden staat leuk, maar zijn duur in aanschaf en rijden minder comfortabel, dus liever 15 of 16 inch.
- controle van de uitlaat: neem een oude doek in prop die in de uitlaat terwijl de motor draait, als je gesis onder de auto hoort is de uitlaat ergens lek. als je druk voelt opbouwen en je moet kracht zetten om dedoek er in te houden is de uitlaat gasdicht, dat wil niet zeggen dat hij niet ergens bijna verrot is.
Het is tegenwoordig bij wet geregeld dat jij bij koop recht hebt op een fatsoenlijk produkt, en als hij morgen uit elkaar valt moet je je geld terug krijgen. ook als je geen garantie hebt. door dit terloops ter sprake te brengen laat je merken dat je weet waar over je praat en je niet iets laat aansmeren.
voordeel van een classic is dat er veel onderdelen te koop zijn voor weinig geld, dus je kunt relatief goedkoop reparaties uitvoeren.
succes! "
Groet,
Martijn