Eerste keer zelf distributieriem vervangen

Tips en tricks

 
 
 
 
 
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1544
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Eerste keer zelf distributieriem vervangen

 · 
Posted: 29.05.2023 - 19:11  ·  #1
Mijn D5 staat nu op 771.000 km en bij de 785.000 moet er weer een nieuwe distributieriem worden gemonteerd. Om niet net rond de zomervakantie te zitten heb ik besloten om dit iets naar voren te halen en ook om het eens zelf te gaan doen.
Dit doe ik onder supervisie van een ervaren sleutelaar maar het is de bedoeling dat ik het in principe zelf uitvoer. De auto staat op een brug en er is luchtgereedschap aanwezig. Ik heb verschillende filmpjes bekeken en het lijkt alsof het goed is te doen. Toch heb ik wat vragen:

Distributieriem met waterpomp (stalen schoepen). Kan ik een kit kopen zoals deze van INA of moet ik een waterpomp of riem halen bij de dealer?
https://www.motointegrator.de/…30-0582-30
Je hebt overigens ook nog een kit van SKF en van Gates

Multiriem met spanner en looprol van Gates? Ik zie spanrollen waarbij de geleidrol los erbij zit en ook waarbij deze al vast zit. Ik kan niet goed zien waar het verschil in zit. Mijn auto is uit 2002. Voor het verwijderen van de hele unit moet volgens mij eerst die losse rol worden verwijderd?

In tegenstelling tot veel filmpjes las ik hier dat je geen vloeibare pakking toevoegt bij het monteren van de waterpomp? Dus eerst goed schoonmaken (mesje? schuurvlies?) dan de pakking over de pinnetjes en dan de waterpomp erop? Voeg je daarna meteen koelvloeistof toe om te kijken of er lekkage is of zie je die lekkage pas wanneer de motor loopt en de pomp draait?

Wat doe je als blijkt dat de markeringstekens van krukas en nokkenas toch niet tegelijk op de juiste plek staan? Bijvoorbeeld als er ooit iets is verschoven?
Ik wil niet meteen van het slechtste scenario uitgaan maar ik heb geen idee hoe je dat dan kan oplossen.

Ik heb geen momentsleutel die gaat tot 300Nm en er is waarschijnlijk geen krukasblokkeertool aanwezig, maar zoals gezegd wel een luchttol. Voldoet het om de moer van de krukas daarmee vast te zetten? Uiteraard niet met 1000Nm.

Veel vragen, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs. Eerste keer zo'n klus blijft best spannend.....
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Berichten: 3330
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Eerste keer zelf distributieriem vervangen

 · 
Posted: 29.05.2023 - 19:55  ·  #2
Tijdje geleden is bij mij op een klusmeeting ook de riem vervangen. Echter de krukaspoelie kregen we niet met de luchtsleutel los en we hadden geen blokkeertool. Maar gelukkig kon je bij een euro 4 de riem net (maar dan ook net) tussen de poelie en het blok doorschuiven.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1060
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Eerste keer zelf distributieriem vervangen

 · 
Posted: 29.05.2023 - 20:10  ·  #3
Een lucht slagmoersleutel slaat de moer altijd te los of te vast. Het is niet te controleren, tenzij je de juiste torsie staaf gebruikt. Hoe nauwkeurig dit is heb ik geen idee van.
Iets als een krukas poelie zou ik altijd vast willen zetten met het juiste moment. Kun je er geen lenen, misschien een garage in de buurt?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3389
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Eerste keer zelf distributieriem vervangen

 · 
Posted: 29.05.2023 - 22:56  ·  #4
Ik kan me niet herinneren dat we (Frank en ik) bij mijn Euro 3 D5 de krukaspoelie hebben gelost.
Die bleef gewoon zitten en de riem schuift er overheen, zo ging dat bij de 2.5t ook.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 687
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Eerste keer zelf distributieriem vervangen

 · 
Posted: 30.05.2023 - 09:10  ·  #5
Bij mijn Euro 3 D5 (XC70 MY2004) moest ik wel de krukaspoelie er af halen, ik kreeg de riem met geen mogelijk er tussen door. Ik had geen luchttol, wel een 220V ratel die tot 450Nm zou moeten gaan, maar die kreeg hem niet los. Gelukkig had ik wel de blokkeertool en met verhitten met een onkruidbrander en een verlenger op de breakerbar kreeg ik de moer los. Vastzetten heb ik eerst met de 220V ratel gedaan en daarna nog nagedraaid op gevoel met de breakerbar, want ik had ook geen momentsleutel tot 300 Nm. Misschien meer geluk dan wijsheid, maar hij is gewoon blijven zitten :D.

Bij de waterpomp zat gewoon een pakking die ik kon gebruiken, ik heb geen vloeibare pakking gebruikt.

Je mag de blokkeertool wel lenen als je wil. Het is niet dat ik dagelijks m'n riem vervang :D.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 621
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Eerste keer zelf distributieriem vervangen

 · 
Posted: 30.05.2023 - 09:24  ·  #6
Quote door Musicus

Mijn D5 staat nu op 771.000 km en bij de 785.000 moet er weer een nieuwe distributieriem worden gemonteerd. Om niet net rond de zomervakantie te zitten heb ik besloten om dit iets naar voren te halen en ook om het eens zelf te gaan doen.
Dit doe ik onder supervisie van een ervaren sleutelaar maar het is de bedoeling dat ik het in principe zelf uitvoer. De auto staat op een brug en er is luchtgereedschap aanwezig. Ik heb verschillende filmpjes bekeken en het lijkt alsof het goed is te doen. Toch heb ik wat vragen:

Zorg dat je ruim de tijd hebt op die brug. Dit is geen klus die goed komt onder tijdsdruk.

Quote

Distributieriem met waterpomp (stalen schoepen). Kan ik een kit kopen zoals deze van INA of moet ik een waterpomp of riem halen bij de dealer?
https://www.motointegrator.de/…30-0582-30
Je hebt overigens ook nog een kit van SKF en van Gates

SKF en Gates zijn prima merken

Quote

Multiriem met spanner en looprol van Gates? Ik zie spanrollen waarbij de geleidrol los erbij zit en ook waarbij deze al vast zit. Ik kan niet goed zien waar het verschil in zit. Mijn auto is uit 2002. Voor het verwijderen van de hele unit moet volgens mij eerst die losse rol worden verwijderd?

Spanrol en geleiderol zijn 2 verschillende rollen. Beide heb je nodig (denk ik)

Quote

In tegenstelling tot veel filmpjes las ik hier dat je geen vloeibare pakking toevoegt bij het monteren van de waterpomp? Dus eerst goed schoonmaken (mesje? schuurvlies?) dan de pakking over de pinnetjes en dan de waterpomp erop? Voeg je daarna meteen koelvloeistof toe om te kijken of er lekkage is of zie je die lekkage pas wanneer de motor loopt en de pomp draait?
schoonmaken kan ook met een platte schroevendraaier als je voorzichtig bent. Kwa koelvloeistof zou ik alles afwerken, alleen de kap die je distributie afdekt eraf laten, dan vullen, starten, dan kan je zien of de waterpomp afdicht. Op die manier kan je zien of ie ook onder druk afdicht.

Quote

Wat doe je als blijkt dat de markeringstekens van krukas en nokkenas toch niet tegelijk op de juiste plek staan? Bijvoorbeeld als er ooit iets is verschoven?
Ik wil niet meteen van het slechtste scenario uitgaan maar ik heb geen idee hoe je dat dan kan oplossen.
Met de krukasmoer en nokkenas bout kun je ze op tijd draaien (ik heb geen precieze ervaring met een d5, maar normaal gesproken kan dit). Kies de richting van de korste weg richting merkteken om zoveel mogelijk te voorkomen dat een zuiger tegen een klep loopt.

Quote

Ik heb geen momentsleutel die gaat tot 300Nm en er is waarschijnlijk geen krukasblokkeertool aanwezig, maar zoals gezegd wel een luchttol. Voldoet het om de moer van de krukas daarmee vast te zetten? Uiteraard niet met 1000Nm.

Als je hem niet los krijgt dan kan je de startmotor verwijderen en daar het vliegwiel blokkeren.

Quote

Veel vragen, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs. Eerste keer zo'n klus blijft best spannend.....

Goed onderzoek is het halve werk.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6058
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Eerste keer zelf distributieriem vervangen

 · 
Posted: 30.05.2023 - 10:28  ·  #7
Riem dr af dmv doorsnijden(is erg lastig dr anders af te halen), dr op wil met wat gefrunnik prima. vooraf met witte stift stipjes zetten op tandwielen en blok en eventueel op riem. Deze neem je over op de nieuwe riem et voila. mooie check voor een eerste( en tweede en 3e _) keer. Heb je de multieriem dr al wel eens af gehad? kan om te beginnen meteen al een lastig dingetje zijn zonder juiste gereedschap.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1544
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Eerste keer zelf distributieriem vervangen

 · 
Posted: 30.05.2023 - 13:40  ·  #8
Dank voor alle reacties tot nu toe.
Ik zal Vida eens opstarten om daar op te zoeken welke onderdelen ik precies nodig heb. Bij de D5 zijn er 2 soorten waterpomp gebruikt, dat is afhankelijk van je motorcode. Nu zal ik wel het oude model moeten hebben aangezien de auto uit 2002 komt. Helaas zet niet iedere webshop de juiste nummers erbij dus het blijft uitkijken.

Ik heb ruim de tijd, ik kan zeker 6 uur op de brug en ook nog wel langer als dat zou moeten. Dat lijkt me voldoende.

Multiriem heb ik wel eens verwijderd en teruggezet als testje bij een auto op de sloop maar nog niet bij mijn eigen auto. Ik heb wel de benodigde korte torx 60 en een lange 3/8 ratel.

Een blokkeertool voor de krukas zou ik graag willen lenen (of aanschaffen als het niet anders kan). Iemand in de buurt van Breda die hem zou willen uitlenen?
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1544
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Eerste keer zelf distributieriem vervangen

 · 
Posted: 30.05.2023 - 21:08  ·  #9
Ok dit gaat als het goed is het lijstje worden:

Distributieriem set met waterpomp (INA) (de juiste waterpomp 8694630 voor de oudere motorcode) https://www.motointegrator.de/…30-0582-30
Multiriem spanner (INA) https://www.motointegrator.de/…34-0047-10
Multiriem looprol (INA) https://www.motointegrator.de/…31-0760-10
Multiriem (Conti) https://www.motointegrator.de/…i-6dpk1841

Mocht ik een foute keuze maken dan hoor ik dat graag.
Ik weet dat Conti origineel de distributieriem levert, maar in een set betekent dit dat ook de rollen van Conti zijn.... En daar is INA juist de originele leverancier.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1944
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Eerste keer zelf distributieriem vervangen

 · 
Posted: 30.05.2023 - 22:03  ·  #10
Keurig boodschappen lijstje .

Die bout van de Multiriem looprol, moest daar nog iets van een loctite op ? Gewoon op moment en klaar.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1544
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Eerste keer zelf distributieriem vervangen

 · 
Posted: 01.06.2023 - 15:17  ·  #11
Ik snap er helemaal niets meer van. In de set van INA staat de waterpomp met nummer 8694630 welke geschikt is voor de eerste motorcode's, maar in de beschrijving staat dat de set geschikt is voor motorcode's vanaf 1046802. Terwijl mijn motorcode 18209 is.
Zit er verschil in de riemen en polie van verschillende jaargangen? Dat lijkt mij toch bijna niet?
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4926
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Eerste keer zelf distributieriem vervangen

 · 
Posted: 01.06.2023 - 15:33  ·  #12
Waterpompen zijn allemaal uitwisselbaar van de euro 3 D5 tot en met euro 5 D5 / D6, zelfde geldt voor de riemen. Enige verschil zit hem in benzine / diesel zover ik weet.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1544
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Eerste keer zelf distributieriem vervangen

 · 
Posted: 08.06.2023 - 19:59  ·  #13
Inmiddels zijn de meeste onderdelen binnen. Blokkeer tool heb ik geleend van Henk (Tenck) en een momentsleutel tot 320Nm is besteld. Ik heb veel filmpjes bekeken en heb een uitdraai uit Vida. Daar staat overigens iets beschreven wat ik niemand zie doen.
Er staat: wanneer je de krukas en nokkenas op tijd hebt gezet, draai deze dan nog 1/4 slag met de klok mee en daarna weer 1/4 slag tegen de klok in totdat alles weer staat uitgelijnd.
Ik dacht eigenlijk dat je beter niet tegen de klok in kon draaien? Weet iemand waarom dit zo staat beschreven?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6058
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Eerste keer zelf distributieriem vervangen

 · 
Posted: 08.06.2023 - 23:56  ·  #14
Ik dacht altijd dat het met de VVT te maken had,maar jouw diesel heeft die volgens mij niet.
Gewoon zorgen dat de afstelling net zo is na als dat ie voor was en het gaat goed. Diesel is iets makkelijker ivm 1 nokkenastandwiel(minder om op te letten).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0