Mijn D5 staat nu op 771.000 km en bij de 785.000 moet er weer een nieuwe distributieriem worden gemonteerd. Om niet net rond de zomervakantie te zitten heb ik besloten om dit iets naar voren te halen en ook om het eens zelf te gaan doen.
Dit doe ik onder supervisie van een ervaren sleutelaar maar het is de bedoeling dat ik het in principe zelf uitvoer. De auto staat op een brug en er is luchtgereedschap aanwezig. Ik heb verschillende filmpjes bekeken en het lijkt alsof het goed is te doen. Toch heb ik wat vragen:
Distributieriem met waterpomp (stalen schoepen). Kan ik een kit kopen zoals deze van INA of moet ik een waterpomp of riem halen bij de dealer?
https://www.motointegrator.de/…30-0582-30
Je hebt overigens ook nog een kit van SKF en van Gates
Multiriem met spanner en looprol van Gates? Ik zie spanrollen waarbij de geleidrol los erbij zit en ook waarbij deze al vast zit. Ik kan niet goed zien waar het verschil in zit. Mijn auto is uit 2002. Voor het verwijderen van de hele unit moet volgens mij eerst die losse rol worden verwijderd?
In tegenstelling tot veel filmpjes las ik hier dat je geen vloeibare pakking toevoegt bij het monteren van de waterpomp? Dus eerst goed schoonmaken (mesje? schuurvlies?) dan de pakking over de pinnetjes en dan de waterpomp erop? Voeg je daarna meteen koelvloeistof toe om te kijken of er lekkage is of zie je die lekkage pas wanneer de motor loopt en de pomp draait?
Wat doe je als blijkt dat de markeringstekens van krukas en nokkenas toch niet tegelijk op de juiste plek staan? Bijvoorbeeld als er ooit iets is verschoven?
Ik wil niet meteen van het slechtste scenario uitgaan maar ik heb geen idee hoe je dat dan kan oplossen.
Ik heb geen momentsleutel die gaat tot 300Nm en er is waarschijnlijk geen krukasblokkeertool aanwezig, maar zoals gezegd wel een luchttol. Voldoet het om de moer van de krukas daarmee vast te zetten? Uiteraard niet met 1000Nm.
Veel vragen, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs. Eerste keer zo'n klus blijft best spannend.....
Dit doe ik onder supervisie van een ervaren sleutelaar maar het is de bedoeling dat ik het in principe zelf uitvoer. De auto staat op een brug en er is luchtgereedschap aanwezig. Ik heb verschillende filmpjes bekeken en het lijkt alsof het goed is te doen. Toch heb ik wat vragen:
Distributieriem met waterpomp (stalen schoepen). Kan ik een kit kopen zoals deze van INA of moet ik een waterpomp of riem halen bij de dealer?
https://www.motointegrator.de/…30-0582-30
Je hebt overigens ook nog een kit van SKF en van Gates
Multiriem met spanner en looprol van Gates? Ik zie spanrollen waarbij de geleidrol los erbij zit en ook waarbij deze al vast zit. Ik kan niet goed zien waar het verschil in zit. Mijn auto is uit 2002. Voor het verwijderen van de hele unit moet volgens mij eerst die losse rol worden verwijderd?
In tegenstelling tot veel filmpjes las ik hier dat je geen vloeibare pakking toevoegt bij het monteren van de waterpomp? Dus eerst goed schoonmaken (mesje? schuurvlies?) dan de pakking over de pinnetjes en dan de waterpomp erop? Voeg je daarna meteen koelvloeistof toe om te kijken of er lekkage is of zie je die lekkage pas wanneer de motor loopt en de pomp draait?
Wat doe je als blijkt dat de markeringstekens van krukas en nokkenas toch niet tegelijk op de juiste plek staan? Bijvoorbeeld als er ooit iets is verschoven?
Ik wil niet meteen van het slechtste scenario uitgaan maar ik heb geen idee hoe je dat dan kan oplossen.
Ik heb geen momentsleutel die gaat tot 300Nm en er is waarschijnlijk geen krukasblokkeertool aanwezig, maar zoals gezegd wel een luchttol. Voldoet het om de moer van de krukas daarmee vast te zetten? Uiteraard niet met 1000Nm.
Veel vragen, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs. Eerste keer zo'n klus blijft best spannend.....