De 2.0 VEA diesel lokken willen wel eens problemen hebben met het EGR systeem, staan ze wel redelijk om bekend, dus wil ik de EGR naar dicht laten programmeren. Vele tuners kunnen dit maar bieden het een stuk voordeliger aan icm een tuning. Ik wil dus sowieso de EGR dicht laten zetten en misschien ook tunen. Maar waar?
- via Vdash zelf tunen lijkt het goedkoopst. Maar om de ECM te unlocken heb je weer een speciale tool nodig en zo loopt het alsnog in de papieren. Tevens kun je het niet testen: niet goed, geld weg…
- via ObbeTuning kost het niet al te gek veel. Voor een dikke 450 euro EGR dicht en tuning 170pk/380nm. Nadeel; wordt de software door de dealer onbedoeld overschreven dan kost het opnieuw laden van de tuning 50-100 euro.
Enkel EGR dicht zetten kost ca 240 euro. Ik weet niet of je het ook kan proberen.
- via BSR 185pk/389nm kosten 729 euro. In Zweden kosten ca 650 euro. Niet duidelijk of ze ook iets met de EGR doen. Het opnieuw laden van tuning kost niets als ik het goed begrijp. Je kan er optioneel zo’n kastje bij krijgen dat je de tuning zelf kunt laden, of de originele software terug kan zetten.
- via Rica, 177pk/425nm, kosten ca 910 euro incl EGR dicht zetten. Tuning opnieuw laden is kosteloos. Enkel EGR dicht zetten is ca 333 euro. Onbekend of je de tuning kunt proberen.
Ik verbaas me over de prijsverschillen. De keuze vind ik lastig. Eerder mijn V70 getuned met Vdash, dat zou hetzelfde zijn als wat Obbe laadt. Dat viel me tegen, zodanig dat ik achteraf zeg dat ik het niet weer zou doen. Hoewel ObbeTuning het voordeligst is, is dat mijn grootste bezwaar; wat als ik het niet de moeite waard vind? Wat mijn twijfel daarbij versterkt is dat ik uit verschillende hoeken ook wel eens van anderen hoor dat het niet allemaal rozengeur en manenschijn is. De mogelijkheid hebben om er weer vanaf te kunnen en terug te gaan naar alleen EGR dicht zetten zou doorslaggevend zijn.
De ervaring die ik met BSR heb is puur met hun fysieke producten, niet met tuning. Hun producten zijn van topkwaliteit dus over de tuning twijfel ik niet. Maar al wel flink duurder dan Obbe.
En dan Rica. Alom gelauwerd. Biedt de meeste nm’s, maar daar doe ik het zeker niet voor. Rica is verreweg de duurste maar is wel praktisch; kan het hier in de buurt laden en ook weer aan laten passen, als dat nodig is. Maar, waarom de dubbele prijs van ObbeTuning? Ik heb overigens een contact die weer mensen bij Rica kent, hij gaat voor mij informeren of ze ook een niet-tevreden-geld-terug kennen.
Nogmaals, ik doe het niet persé voor de pk’s en nm’s, maar als een tuning de beleving ‘next level’ brengt, dan ben ik we geïnteresseerd natuurlijk.
Vooralsnog vraag ik me vooral af; waar komen die prijsverschillen toch vandaan?
- via Vdash zelf tunen lijkt het goedkoopst. Maar om de ECM te unlocken heb je weer een speciale tool nodig en zo loopt het alsnog in de papieren. Tevens kun je het niet testen: niet goed, geld weg…
- via ObbeTuning kost het niet al te gek veel. Voor een dikke 450 euro EGR dicht en tuning 170pk/380nm. Nadeel; wordt de software door de dealer onbedoeld overschreven dan kost het opnieuw laden van de tuning 50-100 euro.
Enkel EGR dicht zetten kost ca 240 euro. Ik weet niet of je het ook kan proberen.
- via BSR 185pk/389nm kosten 729 euro. In Zweden kosten ca 650 euro. Niet duidelijk of ze ook iets met de EGR doen. Het opnieuw laden van tuning kost niets als ik het goed begrijp. Je kan er optioneel zo’n kastje bij krijgen dat je de tuning zelf kunt laden, of de originele software terug kan zetten.
- via Rica, 177pk/425nm, kosten ca 910 euro incl EGR dicht zetten. Tuning opnieuw laden is kosteloos. Enkel EGR dicht zetten is ca 333 euro. Onbekend of je de tuning kunt proberen.
Ik verbaas me over de prijsverschillen. De keuze vind ik lastig. Eerder mijn V70 getuned met Vdash, dat zou hetzelfde zijn als wat Obbe laadt. Dat viel me tegen, zodanig dat ik achteraf zeg dat ik het niet weer zou doen. Hoewel ObbeTuning het voordeligst is, is dat mijn grootste bezwaar; wat als ik het niet de moeite waard vind? Wat mijn twijfel daarbij versterkt is dat ik uit verschillende hoeken ook wel eens van anderen hoor dat het niet allemaal rozengeur en manenschijn is. De mogelijkheid hebben om er weer vanaf te kunnen en terug te gaan naar alleen EGR dicht zetten zou doorslaggevend zijn.
De ervaring die ik met BSR heb is puur met hun fysieke producten, niet met tuning. Hun producten zijn van topkwaliteit dus over de tuning twijfel ik niet. Maar al wel flink duurder dan Obbe.
En dan Rica. Alom gelauwerd. Biedt de meeste nm’s, maar daar doe ik het zeker niet voor. Rica is verreweg de duurste maar is wel praktisch; kan het hier in de buurt laden en ook weer aan laten passen, als dat nodig is. Maar, waarom de dubbele prijs van ObbeTuning? Ik heb overigens een contact die weer mensen bij Rica kent, hij gaat voor mij informeren of ze ook een niet-tevreden-geld-terug kennen.
Nogmaals, ik doe het niet persé voor de pk’s en nm’s, maar als een tuning de beleving ‘next level’ brengt, dan ben ik we geïnteresseerd natuurlijk.
Vooralsnog vraag ik me vooral af; waar komen die prijsverschillen toch vandaan?