Dat dacht ik al, ik zou persoonlijk deze tame 130 laten upgraden naar 200 door Obbe uit Elst dan meteen door Dennis de EGR laten dicht maken, en naar huis met een echte D5 een smile van oor tot oor
Het begint met een <MOTOR MANAGEMENT SERVICE REQUIRED>… waarschuwing en een stotterende motor.
VIDA geeft een EGR position indicator fout en en nog wat EGR meldingen
Na zekering ECM schoonmaken en foutcodes wissen een tijdje geen probleem, maar dat duurde maar een week of twee en de meldingen kwamen weer.
Eerst wilde DTC’s wissen nog wat doen maar ook dat was tijdelijk.
20 paar plastic handschoenen en brake cleaner en groene zeep en motor cleaner, nodig om het verschrikkelijk vervuilde inlaat traject te ontdoen van zwarte troep…
Had wel foto’s en video’s op het net gezien maar dacht toch dat dat bij mij wel zou meevallen (vaak op autobahn blazen)….niet dus!
Na dit “werkje” wist ik het zeker… die EGR klep gaat dicht, wat een zooi in het inlaattraject!!!
Volgde een zoektocht naar een EGR chip=tune=verwijderaar. VolvoTune was een logische optie maar te ver weg voor de tweede keer en bovendien zou de EGR-klep daar wél normaal moeten functioneren voordat hij weggeschreven kon worden.
Ik wordt altijd een beetje wantrouwig als een “Chipper” zo’n flitsende website heeft en als je dan het adres Google’d en je ziet een gewoon woonhuis weet je al iets.
Uiteindelijk een keuze gemaakt voor Go-Eco chiptuning in Uitgeest (20 minuten rijden) Waarom ik deze flitsende website toch uitkoos weet ik niet.
Een bedrijf van Frans en Johan en tot mijn verbazing zag het bedrijf er zeker zo flitsend uit als de website….schoon - mooi - vermogensbank - een prima chiptune computerruimte met jaloersmakende computer-schermen. Kortom, was meteen over mijn twijfel heen om mijn ECM in vreemde computerhanden te geven.
Wat mij helemaal gerust stelde was dat ik bij het hele proces op de vingers van Johan (de programmeur) mocht meekijken. Nou ben ik redelijk los op computer gebied, maar hier was een échte specialist aan het werk! Dacht ik nog dat het een kwestie was van een ander file’tje in de ECM te schieten, weet ik nu dat het bedrag ruimschoots verdient werd, want het is minutieus programmeren.
De reeds geïnstalleerde tuning werd terloops nagekeken en gecorrigeerd waar nodig.. (was niet goed genoeg…..)
Grappig was dat na de computersessie de ECM weer werd ingebouwd, de kap erop, motorklep dicht en Johan kwam naast me zitten en zei… ff een stukje proefrijden en toen pas werd de motor gestart. Johan vertelde dat hij zelf een Volvo reed….geeft vertrouwen. Ze doen Volvo's t/m 2018!
Op VIDA was te zien dat de EGR-klep op 100% bleef staan en geen DTC ’s werden geproduceerd.
Aangezien ik al 100k km. alle dieselbonnetjes bewaar en voorzie van km-stand, gemiddelde snelheid, gemiddeld verbruik volgens Volvo ga ik eens kijken of de verbetering (en de correctie op de tuning) ook te vinden zijn in een verandering van de consumptie. Zal dit zeker melden in dit forum.
(Nu nog de rest van het inlaat traject en de wervelkamer schoonmaken…pffff)
Rest mij Johan en Frans te danken voor een vriendelijke en professionele afhandeling van mijn Volvo!! Een aanrader !
EGR gedoe XC70 D5 2007 (160.000 km)
Op VIDA was te zien dat de EGR-klep op 100% bleef staan en geen DTC ’s werden geproduceerd.
Aangezien ik al 100k km. alle dieselbonnetjes bewaar en voorzie van km-stand, gemiddelde snelheid, gemiddeld verbruik volgens Volvo ga ik eens kijken of de verbetering (en de correctie op de tuning) ook te vinden zijn in een verandering van de consumptie. Zal dit zeker melden in dit forum.
(Nu nog de rest van het inlaat traject en de wervelkamer schoonmaken…pffff)
Rest mij Johan en Frans te danken voor een vriendelijke en professionele afhandeling van mijn Volvo!! Een aanrader !
200 en het is een soort raket geworden..... verbruik laat even op zich wachten want de APK ging de mist in met iets wat ik met de automaat NOOIT gebruik......> de handrem.... wachten is op onderdelen
@Vogel
Rij regelmatig naar Zwitserland en dan is het nieuwe rijden meer>> ...de Audi's, Merc's en Porsches bijhouden op de autobahn ( 190-200 km/u) en dan zou die diesel toch lekker schoon moeten branden..,. niet dus...bagger kwam eruit
Heb een 2.4d uit 2007 en heb vorige week de egr dicht laten zetten bij volvotune. Meteen even een ecotune gedaan en van 163 naar 225 pk gegaan...en ja, dat merk ik wel
Rij regelmatig naar Zwitserland en dan is het nieuwe rijden meer>> ...de Audi's, Merc's en Porsches bijhouden op de autobahn ( 190-200 km/u)
nice...
Quote
en dan zou die diesel toch lekker schoon moeten branden..,.
Helaas geldt dit niet voor het inlaat traject dat via EGR vervuild raakt.
Bij stationair en vol gas staat de EGR dicht (bij volgas om maximaal zuurstof te pakken, dus maximaal vermogen te kunnen leveren) maar dat wil uiteraard niet zeggen dat de rommel die bij alle andere gaspedaalstanden opbouwt (evt.) in het inlaattraject dan verdwijnt (evt wordt er wat loszittende roet de motor ingezogen door de maximale luchtstroom, maar dat zal maar weinig zijn - bij mijn auto was de laag flink hard en moest ik echt losbikken en -schrapen met een platte schroevendraaier).
Schoonbranden gebeurt wellicht, maar inderdaad wel pas in de verbrandingsruimte en daarna (cilinderkop, uitlaatspruitstuk en uitlaat, roetfilter)
Wel opmerkelijk dat er geen DTC's worden gegenereerd na het aanpassen van de software. Zowel bij Rica, fasttech als Volvotune is dat wel het geval.
Dat is nu juist een mooie van software tuning. Je zorgt dat ergens in de software een bepaald bitje niet wordt "gezet" waardoor de computer niet meer ziet dat er een bepaalde voorwaarden niet meer wordt voldaan. Gevolg is dat er dus geen storing wordt weergegeven bij het uitlezen... Ideaal
Er is een sum of hash (soort van vingerafdruk) van de software die wordt gecontroleerd. verandert de software dan klopt deze niet meer. Dat levert een warning op in Vida. Tenzij je ook deze weet aan te passen, natuurlijk
200 en het is een soort raket geworden..... verbruik laat even op zich wachten want de APK ging de mist in met iets wat ik met de automaat NOOIT gebruik......> de handrem.... wachten is op onderdelen
Hoi Max, Hoe is jouw ervaring inmiddels tov het verbruik van de auto??