EGR klep

Info over EGR klep dringend gewenst.

 
 
 
 
 
AristosB
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Frankrijk
Leeftijd: 72
Homepage: aristosbouius.com
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

EGR klep

 · 
Posted: 01.07.2024 - 10:24  ·  #1
Hallo,
Kijken of ik nu wel iets kan posten.
Heb een waarschijnlijk probleem met EGR klep van V70 diesel uit 2005. Kan echter nergens de exacte specificatie voor mijn V70 vinden en dus ook niet een exemplaar ter vervanging kopen ergens. Weten jullie een oplossing? Op het kentekenbewijs staat, dat mijn variant een SW79699 is.
Woon in Frankrijk zonder Volvo-garage in de buurt
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4233
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: EGR klep

 · 
Posted: 01.07.2024 - 12:45  ·  #2
Wat is het probleem? Sluit/opent niet goed? Zo ja, dan misschien eerst eens schoonmaken en dan nog eens kijken. Is niet zo moeilijk, maar je moet niet bang zijn van vieze handjes, want het is een smerig klusje. Zwarte nagels voor een week, ook al draag je handschoentjes want die gaan meestal wel kapot :-)
Als je de dikke buis van EGR naar inlaatspruitstuk loshaalt (4 slangklemmen en er tussenuit frotten) en liefst ook de inlaatkant (dikke buis vanaf luchtfilterbak) dan kan je door de EGR heen kijken. Dikke kans dat die grotendeels dichtgekoekt zit met roet, dat is normaal. Dat kan een droge stoffe zwarte bende zijn, of een vochtige teerachtige bende, maar bende is het sowieso. Dat kun je er uithalen met bijv een oude platte schroevendraaier. Dikke inlaatbuis naar het spruitstuk ook doen. Evt wat helpen met voorzichtig wat remreiniger erdoor, maar niet op de klep zelf spuiten.
Weinig plek voor een opvangbak maar een in de lengte doorgeknipte halve liter fles past er wel onder, die je dan regelmatig leegt in een grotere bak.
Wel oppassen dat je de eigenlijke EGR klep niet beschadigt, dat is een soort golf T achtige pin die vanuit de zijkant in de inlaatbuis steekt. Die moet goed kunnen bewegen en moet je dus niet hard tegenaan bikken. Ik heb dat bij mijn beide diesels gedaan en merkbaar verbetering gemerkt, m.n. in de lage toeren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0