Quote door jeroenbunte
Ik heb het idee dat mijn auto wel de EGR uit heeft staan en het roetfilter gewoon werkend en aan. Nu wil ik het roetfilter er niet tussenuit halen, dat gaat mij net een brug tever, maar zou het zo kunnen zijn dat het voor het roetfilter slecht is als de EGR uit is geprogrammeerd? Het roetfilter krijgt mijns inziens dan meer vuiligheid voor z'n kiezen dan met EGR toch?
En aub geen ecologische antwoord over of het wel of niet goed en verantwoord is maar een technisch onderbouwd antwoord...
Brrrr...ik doe mijn best. In tegenstelling tot commerciële verhalen is het werkelijke verhaal niet heel eenvoudig, en sowieso niet voor iedereen gelijk. Het zal sterk afhangen van het dagelijks gebruik van je auto, je rechtervoet en je rijgedrag in het algemeen.
Het verhaal is behoorlijk genuanceerd, val dus niet voor uitleggen die (bewust?) een zijde van de medaille belichten.
Beperken we ons tot het voor dit topic belangrijke begrip: roetproductie. Roet wordt geproduceerd als er sprake is van niet-ideale verbrandingsomstandigheden, die eigenlijk allemaal zijn terug te voeren op de mengverhouding brandstof en zuurstof. Koude motor, hoge belasting, vervuiling, grote en snelle belastingswisselingen zijn condities waaronder de verhouding niet optimaal is -> roet
EGR werkt twee kanten op: het vermindert roet doordat de motor sneller opwarmt en omdat bij zware belasting (en wisselende belastingen) de temperatuursschommelingen worden afgevlakt.
Het vermeerdert roet omdat er minder zuurstof wordt toegevoerd en dus de verbranding niet altijd volledig is.
Daarnaast is er het effect van de uitlaatgastemperatuur. Zonder EGR is die wat hoger, wat je katalysator en roetfilter ook beïnvloedt. Een hogere temperatuur zorgt voor meer "passieve regeneratie", maar daardoor ook snellere ver-assing en oxidatie van uitlaatonderdelen.
Hoe het in jouw geval uitpakt, is dus door niemand met zekerheid te zeggen. Wel heb je een aantal aandachtspunten zo zonder EGR: korte ritten zijn vanaf nu (nog) iets slechter voor de roetproductie en de lengte van wat een korte rit is, is iets langer geworden (als je begrijpt wat ik bedoel).
Onder gemiddelde last produceer je minder roet (ervan uitgaande dat de ECM de mengverhouding goed kan regelen, dus op een goeie manier uitgeschreven)
Onder hoge last of bij sterke lastwisselingen, produceer je iets meer roet.
Vanwege de hogere uitlaatgastemperatuur wordt er, zonder regeneratie, ook al een gedeelte van de roet ver-ast.
Of je dit gaat merken in het sneller vollopen of niet, hangt dus vooral van je eigen combinatie van factoren af.
Gemiddeld gemiddeld zou ik zeggen dat het niet zoveel uitmaakt. Er zijn positieve veranderingen, maar ook negatieve, die elkaar gemiddeld gesproken denk ik uitvlakken.
In het algemeen wil ik nog opmerken dat naast dingen die jezelf in de hand hebt (of voet), de staat van onderhoud ook roet kan verminderen of verergeren, bij moderne diesels niet geheel onbelangrijk!
Tot slot: voor alle duidelijkheid: in dit verhaal heb ik dus bewust en op verzoek alleen gekeken naar de koolwaterstoffen (die roet veroorzaken). Het plaatje is natuurlijk pas compleet als ook de overige gassen en effecten worden meegenomen.