Uit: Automotive Management:
'Volvo's straks alleen nog merkerkend hersteld'
Zo'n 130 deelnemers bij Acoat Selected Volvo voorziet dat er straks geen schadeauto meer naar een universele hersteller gaat. En Maarten Steinbuch voorspelt dat we het over dertig jaar asociaal vinden als iemand nog zelf achter het stuur zit. Zo bleek tijdens het Acoat Selected Symposium van Akzo Nobel op 12 oktober in Driebergen.
"Ik heb geen populaire boodschap voor de herstelbranche: als fabrikant hebben wij straks de volledige controle over het herstelproces", zegt Gerben Batstra, directeur customer service Volvo Car Nederland. "Het zal stapsgewijs gaan, maar we zullen straks niet meer laten repareren bij universele schadeherstelbedrijven, alleen bij een netwerk van merkerkende herstellers dat aan hoge eisen voldoet. De dealer is en blijft hierin het aanspreekpunt."
Volvo claimt dat er in het jaar 2020 geen ernstig gewonden of verkeersdoden meer zullen vallen in een nieuwe Volvo. "Met de komst van de zelfrijdende auto zijn wij als fabrikant steeds meer aansprakelijk. Dan is het logisch dat wij ook steeds meer als verzekeraar zullen optreden."
Slim & schoon
"De twee belangrijkste uitgangspunten voor toekomstige mobiliteit zijn: slim en schoon", zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de TU Eindhoven. "Over dertig jaar vinden we het asociaal als er iemand achter het stuur zit en mag je zelf helemaal niet meer rijden. Als auto's straks met elkaar en met hun omgeving kunnen communiceren, wordt het echt veiliger op de weg en zal er minder schade zijn. In 2030 is de nieuwverkoop van auto's voor 100 procent elektrisch."
'Volvo's straks alleen nog merkerkend hersteld'
Zo'n 130 deelnemers bij Acoat Selected Volvo voorziet dat er straks geen schadeauto meer naar een universele hersteller gaat. En Maarten Steinbuch voorspelt dat we het over dertig jaar asociaal vinden als iemand nog zelf achter het stuur zit. Zo bleek tijdens het Acoat Selected Symposium van Akzo Nobel op 12 oktober in Driebergen.
"Ik heb geen populaire boodschap voor de herstelbranche: als fabrikant hebben wij straks de volledige controle over het herstelproces", zegt Gerben Batstra, directeur customer service Volvo Car Nederland. "Het zal stapsgewijs gaan, maar we zullen straks niet meer laten repareren bij universele schadeherstelbedrijven, alleen bij een netwerk van merkerkende herstellers dat aan hoge eisen voldoet. De dealer is en blijft hierin het aanspreekpunt."
Volvo claimt dat er in het jaar 2020 geen ernstig gewonden of verkeersdoden meer zullen vallen in een nieuwe Volvo. "Met de komst van de zelfrijdende auto zijn wij als fabrikant steeds meer aansprakelijk. Dan is het logisch dat wij ook steeds meer als verzekeraar zullen optreden."
Slim & schoon
"De twee belangrijkste uitgangspunten voor toekomstige mobiliteit zijn: slim en schoon", zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de TU Eindhoven. "Over dertig jaar vinden we het asociaal als er iemand achter het stuur zit en mag je zelf helemaal niet meer rijden. Als auto's straks met elkaar en met hun omgeving kunnen communiceren, wordt het echt veiliger op de weg en zal er minder schade zijn. In 2030 is de nieuwverkoop van auto's voor 100 procent elektrisch."