Eindcompressie Volvo V70 2.3 T5

Wat is de minimale waarde?

 
 
 
 
 
joris234
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 27
Berichten: 15
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Eindcompressie Volvo V70 2.3 T5

 · 
Posted: 21.05.2021 - 10:36  ·  #1
Goedemorgen,

Mijn vader is aan het oriënteren op een V70 2.3 T5 om uiteindelijk LPG in te laten bouwen. Nou heeft de Volvo-dealer een compressietest gedaan (met een motor die 5 minuten stationair heeft staan draaien) en deze kwam uit op:
Cil. 1 7,9 bar
Cil. 2 8,0 bar
Cil. 3 7,9 bar
Cil. 4 7,6 bar
Cil 5. 8,0 bar
De auto heeft 265.000km gelopen en de originele waardes zouden rond de 11 bar moeten zijn.
Nou is onze vraag of dit schokkende waardes zijn of dat dit nog wel mee valt?

Groeten,
Joris 😁
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1059
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Eindcompressie Volvo V70 2.3 T5

 · 
Posted: 21.05.2021 - 10:57  ·  #2
Een Compressie meting zou ik doen met een blok dar door en door warm is. Dan zijn alle onderdelen op werk temperatuur en zijn de spellingen het kleinst. Na 5 minuten stationair lopen is bij mij de koelvloeistof nog niet eens warm.
Dus al met al vind ik 8 bar bij koude motor best netjes, zeker dat ze alle 5 een gelijke waarde hebben.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Eindcompressie Volvo V70 2.3 T5

 · 
Posted: 21.05.2021 - 11:03  ·  #3
Compressietest doe ik het liefst bij een koude motor, dat geeft nog meer indicatie.

Wat betreft de waarden die de volvo dealer doorgeeft: de onderlinge waarden verschillen niet heel veel dus dat lijkt redelijk goed maar de waarden zijn niet heel hoog. Dit zou ok nog met kleptiming en speling te maken kunnen hebben maar daarvoor moet je meer zaken bekijken dan alleen maar een compressietest.
joris234
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 27
Berichten: 15
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Eindcompressie Volvo V70 2.3 T5

 · 
Posted: 21.05.2021 - 11:11  ·  #4
Quote door koennie

Een Compressie meting zou ik doen met een blok dar door en door warm is. Dan zijn alle onderdelen op werk temperatuur en zijn de spellingen het kleinst. Na 5 minuten stationair lopen is bij mij de koelvloeistof nog niet eens warm.
Dus al met al vind ik 8 bar bij koude motor best netjes, zeker dat ze alle 5 een gelijke waarde hebben.


Dat dacht ik dus ook. Ik vind het sowieso vreemd dat een Volvo-dealer zoiets zou doen...
joris234
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 27
Berichten: 15
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Eindcompressie Volvo V70 2.3 T5

 · 
Posted: 21.05.2021 - 11:12  ·  #5
Quote door ravado

Compressietest doe ik het liefst bij een koude motor, dat geeft nog meer indicatie.

Wat betreft de waarden die de volvo dealer doorgeeft: de onderlinge waarden verschillen niet heel veel dus dat lijkt redelijk goed maar de waarden zijn niet heel hoog. Dit zou ok nog met kleptiming en speling te maken kunnen hebben maar daarvoor moet je meer zaken bekijken dan alleen maar een compressietest.


Uit leergierigheid: waardoor geeft een compressietest bij een koude motor meer indicatie?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2081
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Eindcompressie Volvo V70 2.3 T5

 · 
Posted: 21.05.2021 - 11:52  ·  #6
Warme zuigers en zuigerveren zetten uit, daarbij is de boel inmiddels rijkelijk van onder voorzien van olie, wat een nog betere afsluiting geeft.
Lekkage langs de zuigers (blow-by) kan dan nihil zijn, maar bij koud wel fors.



Verder, als die goed rijd gewoon kopen dat ding. Hetzelfde budget als de LPG installatie investeren in preventief onderhoud en je zal wel probleemvrij de km-stand kunnen verdubbelen.
Daar rond de 500.000km wil LPG nog weleens een klep doen verbranden. (Kleppen optijd stellen kan het (tijdelijk)uitstellen).
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Eindcompressie Volvo V70 2.3 T5

 · 
Posted: 21.05.2021 - 12:31  ·  #7
Quote door V70R^2

Warme zuigers en zuigerveren zetten uit, daarbij is de boel inmiddels rijkelijk van onder voorzien van olie, wat een nog betere afsluiting geeft.
Lekkage langs de zuigers (blow-by) kan dan nihil zijn, maar bij koud wel fors.



Verder, als die goed rijd gewoon kopen dat ding. Hetzelfde budget als de LPG installatie investeren in preventief onderhoud en je zal wel probleemvrij de km-stand kunnen verdubbelen.
Daar rond de 500.000km wil LPG nog weleens een klep doen verbranden. (Kleppen optijd stellen kan het (tijdelijk)uitstellen).


Precies! Exact wat ik bedoelde met compressiemeting met koude motor.
James Dean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Eindcompressie Volvo V70 2.3 T5

 · 
Posted: 21.05.2021 - 14:51  ·  #8
Hoe dan ook; een compressiemeting gaat -in de praktijk!- meer om de vergelijking.
Wil je de juiste hoogte weten, dan moet je een gekalibreerde meter pakken. In de praktijk komt het echter neer op een oud houten doosje ergens ver onder de werkbank vandaan, niet gekalibreerd of ge-eikt en dus weet je niet of de hoogte ook wel klopt.
De vergelijking echter; daar is deze best okee.
Ik zou het wel aandurven.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Eindcompressie Volvo V70 2.3 T5

 · 
Posted: 21.05.2021 - 14:57  ·  #9
Quote door James Dean

Hoe dan ook; een compressiemeting gaat -in de praktijk!- meer om de vergelijking.
Wil je de juiste hoogte weten, dan moet je een gekalibreerde meter pakken. In de praktijk komt het echter neer op een oud houten doosje ergens ver onder de werkbank vandaan, niet gekalibreerd of ge-eikt en dus weet je niet of de hoogte ook wel klopt.
De vergelijking echter; daar is deze best okee.
Ik zou het wel aandurven.


Daar heb je gelijk in maar ik wil nog wel eens zien of er tussen een geijkte en een gebruikte meter een verschil van 3 bar zit 😉 een paar tienden kan ik mij wel voorstellen.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 828
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Eindcompressie Volvo V70 2.3 T5

 · 
Posted: 21.05.2021 - 15:09  ·  #10
Quote door ravado

Dit zou ook nog met kleptiming en speling te maken kunnen hebben maar daarvoor moet je meer zaken bekijken dan alleen maar een compressietest.


Als het een V70 Classic is met 2.3T-5 heb je hydraulische klepstoters en bij een V70N T-5 meen ik vaste stoters, dit kan nog invloed hebben.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1944
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Eindcompressie Volvo V70 2.3 T5

 · 
Posted: 21.05.2021 - 17:10  ·  #11
Zelfs de startmotor en accu hebben effect op de gemeten compressie .
Lektest , samen met een compressietest , waar onderling vergelijk tussen cilinders , zoals eerder al aangegeven is , belangrijk is
James Dean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Eindcompressie Volvo V70 2.3 T5

 · 
Posted: 21.05.2021 - 19:19  ·  #12
Quote door ravado

Quote door James Dean

Hoe dan ook; een compressiemeting gaat -in de praktijk!- meer om de vergelijking.
Wil je de juiste hoogte weten, dan moet je een gekalibreerde meter pakken. In de praktijk komt het echter neer op een oud houten doosje ergens ver onder de werkbank vandaan, niet gekalibreerd of ge-eikt en dus weet je niet of de hoogte ook wel klopt.
De vergelijking echter; daar is deze best okee.
Ik zou het wel aandurven.


Daar heb je gelijk in maar ik wil nog wel eens zien of er tussen een geijkte en een gebruikte meter een verschil van 3 bar zit 😉 een paar tienden kan ik mij wel voorstellen.


Mee eens, maar met een klein lekje of een moeilijk bewegend naaldje, heb je zomaar een paar bar te pakken, dat gaat heel snel.

Overigens doelde ik niet per sé op een gebruikte, maar echt (zoals je best veel tegen komt hoor) zo'n oud ding uit 1976 in een houten doosje en sindsdien maar drie keer gebruikt is. Wel vaak heen en weer gesmeten als er iets anders gezocht werd enzo; je kent het allemaal wel. ;)
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Eindcompressie Volvo V70 2.3 T5

 · 
Posted: 21.05.2021 - 19:20  ·  #13
Hahaha oke ik snap je. 👍
 
Selected quotes for multi-quoting:   0