Hoi mede liefhebbers. Hieronder een vrij lang verhaal, maar ik heb mijn best gedaan om het prettig leesbaar te maken. Ik heb hier en daar wat context toegevoegd om het plaatje zo compleet mogelijk te maken.
't houdt niet op met de S60, ene probleem opgelost, heb je het volgende probleem alweer te pakken. Maar van deze wist ik al een tijdje dat het een probleem zou kunnen gaan worden.
Ik heb de auto gekocht met 300k op de teller, er staat nu afgerond 316k op. Bij aanschaf ging het inleggen van de 1 en R wat lastiger dan ik gewend was. Lastiger dan bij mijn 2.0T die ik hiervoor had in ieder geval, maar ik was niet direct argwanend. Ik had toen de ballen verstand van auto's. Heb ik nog steeds niet hoor, maar ik kom inmiddels al wel flink verder. Hoe meer ik zelf doe, hoe meer ik leer. Na verloop van tijd werd het inleggen van de 1 en R steeds lastiger. Op dit moment moet ik 'm zelfs eerst in een andere versnelling zetten bij koude start voordat ik hem uberhaupt in de 1 of achteruit krijg. Of ik moet hem eerst in de versnelling zetten en dan pas starten, want dat gaat prima. De afgelopen duizend kilometer is er een probleem bij gekomen; snel schakelen naar de 2e en 4e versnelling wil niet. Nu gebruik ik de 2 altijd om in de 1 te komen bij koude start, en de 4 of 5 om in de R te komen. Zou gerelateerd kunnen zijn.
Ik maak graag plezier met de auto en ben niet vies van een tussensprintje of een leuke achtervolging op achterafweggetjes. Uiteraard alleen op bekend terrein en wanneer de situatie dit toelaat. Maar, ik ga mijn inziens heel netjes met de bak om. Ik geef de synchros altijd even de tijd om hun werk te doen en bij terugschakelen gebruik ik vrijwel altijd een beetje tussengas om de toeren synchroon te krijgen. Daarom verbaast het me dat de bak tegenwoordig veel tijd nodig heeft, ook als ik 'm die tijd heel af en toe niet geef. Als ik snel schakel krijg ik 'm simpelweg niet in de versnelling. Het voelt alsof ik tegen een rubber aan duw, en daar moet ik 'm een seconde houden voordat de versnelling ingrijpt. Alle feedback mist dan ook, geen idee wanneer hij precies in de versnelling schiet, want dat voel ik niet in de pook. Bij héél rustig rijden of dubbel ontkoppelen functioneert de bak verder prima.
Heeft iemand enig idee hoe ik er achter kan komen wat er precies mis is met de versnellingsbak, zonder dat ik deze onder de auto weg haal? Ik heb namelijk geen brug en zou er dan een moeten huren. Mijn vaste sleutelplek (oprit van mijn ouders) is niet meer beschikbaar door omstandigheden. Het moet dus in een parkeervak aan de kant van een drukke weg in de stad te doen zijn. Ja echt.
1. De koppeling lijkt goed los te laten, wielen draaien niet mee als ik 'm op de assteunen heb staan.
2. Koppeling is inconsistent, grijpt soms vroeg en hard aan, is soms net een blok ijs. Maakt niet uit of ik rustig of snel rijd.
3. Olie aftappen uit de bak om te zien of er slijpsel in zit? Moet ik dan direct alles aftappen, of zou het slijpsel bij de aftapplug bezonken moeten zijn? Bronskleurig betekent synchros, zwart/grijs is overig, correct?
4. bak eens flink doorspoelen met verse olie?
5. Schakelkabels vervangen? Hij schakelt moeilijk zwaar, altijd al zo geweest. Sinds ik een short throw kit gemonteerd heb kan mijn vriendin er niet mee rijden want die krijgt 'm simpelweg niet in de versnelling.
Ik heb voor de auto's een budget van €500/maand. Daarvan moet ik de S60 en een Clio in de lucht houden, beide 20 jaar oud. Alles wat ik overhoud gaat naar het spaarpotje om van de S60 een daily/trackday wagen te bouwen. Iedere euro die ik kan besparen is dus zeker heel welkom en gaat direct weer terug naar de auto voor toekomstige onderdelen.
't houdt niet op met de S60, ene probleem opgelost, heb je het volgende probleem alweer te pakken. Maar van deze wist ik al een tijdje dat het een probleem zou kunnen gaan worden.
Ik heb de auto gekocht met 300k op de teller, er staat nu afgerond 316k op. Bij aanschaf ging het inleggen van de 1 en R wat lastiger dan ik gewend was. Lastiger dan bij mijn 2.0T die ik hiervoor had in ieder geval, maar ik was niet direct argwanend. Ik had toen de ballen verstand van auto's. Heb ik nog steeds niet hoor, maar ik kom inmiddels al wel flink verder. Hoe meer ik zelf doe, hoe meer ik leer. Na verloop van tijd werd het inleggen van de 1 en R steeds lastiger. Op dit moment moet ik 'm zelfs eerst in een andere versnelling zetten bij koude start voordat ik hem uberhaupt in de 1 of achteruit krijg. Of ik moet hem eerst in de versnelling zetten en dan pas starten, want dat gaat prima. De afgelopen duizend kilometer is er een probleem bij gekomen; snel schakelen naar de 2e en 4e versnelling wil niet. Nu gebruik ik de 2 altijd om in de 1 te komen bij koude start, en de 4 of 5 om in de R te komen. Zou gerelateerd kunnen zijn.
Ik maak graag plezier met de auto en ben niet vies van een tussensprintje of een leuke achtervolging op achterafweggetjes. Uiteraard alleen op bekend terrein en wanneer de situatie dit toelaat. Maar, ik ga mijn inziens heel netjes met de bak om. Ik geef de synchros altijd even de tijd om hun werk te doen en bij terugschakelen gebruik ik vrijwel altijd een beetje tussengas om de toeren synchroon te krijgen. Daarom verbaast het me dat de bak tegenwoordig veel tijd nodig heeft, ook als ik 'm die tijd heel af en toe niet geef. Als ik snel schakel krijg ik 'm simpelweg niet in de versnelling. Het voelt alsof ik tegen een rubber aan duw, en daar moet ik 'm een seconde houden voordat de versnelling ingrijpt. Alle feedback mist dan ook, geen idee wanneer hij precies in de versnelling schiet, want dat voel ik niet in de pook. Bij héél rustig rijden of dubbel ontkoppelen functioneert de bak verder prima.
Heeft iemand enig idee hoe ik er achter kan komen wat er precies mis is met de versnellingsbak, zonder dat ik deze onder de auto weg haal? Ik heb namelijk geen brug en zou er dan een moeten huren. Mijn vaste sleutelplek (oprit van mijn ouders) is niet meer beschikbaar door omstandigheden. Het moet dus in een parkeervak aan de kant van een drukke weg in de stad te doen zijn. Ja echt.
1. De koppeling lijkt goed los te laten, wielen draaien niet mee als ik 'm op de assteunen heb staan.
2. Koppeling is inconsistent, grijpt soms vroeg en hard aan, is soms net een blok ijs. Maakt niet uit of ik rustig of snel rijd.
3. Olie aftappen uit de bak om te zien of er slijpsel in zit? Moet ik dan direct alles aftappen, of zou het slijpsel bij de aftapplug bezonken moeten zijn? Bronskleurig betekent synchros, zwart/grijs is overig, correct?
4. bak eens flink doorspoelen met verse olie?
5. Schakelkabels vervangen? Hij schakelt moeilijk zwaar, altijd al zo geweest. Sinds ik een short throw kit gemonteerd heb kan mijn vriendin er niet mee rijden want die krijgt 'm simpelweg niet in de versnelling.
Ik heb voor de auto's een budget van €500/maand. Daarvan moet ik de S60 en een Clio in de lucht houden, beide 20 jaar oud. Alles wat ik overhoud gaat naar het spaarpotje om van de S60 een daily/trackday wagen te bouwen. Iedere euro die ik kan besparen is dus zeker heel welkom en gaat direct weer terug naar de auto voor toekomstige onderdelen.