Met schoonfamilie in noord Zweden ontkom ik (gelukkig) niet aan de jaarlijkse bezoeken. Dit vindt regelmatig ook in de wintermaanden plaats. Daarnaast zit er een mogelijke verhuizing naar het noorden (winterse temperaturen tot -38 zijn geen uitzondering) in, waardoor de noodzaak van voorverwarming reëler wordt en mijn vragen hieronder een context geven.
Nu heeft vrijwel iedere Zweed ten noorden van Stockholm, elektrische koelsysteem verwarming die in talloze uitvoeringen en van diverse merken verkrijgbaar zijn. En alhoewel het nut van deze verwarming bewezen is, lijkt het me dat enig voordeel beperkt blijft tot een makkelijke koude start. Beperking van motorslijtage als gevolg van lage temperaturen, is bijvoorbeeld iets waarvan ik mij kan voorstellen dat dit beter wordt bereikt door motorolie te verwarmen alvorens de motor te starten.
Mijn vraag: heeft iemand ervaring met carterpan/motorolie verwarming en het nut hiervan. Welke oplossing is aan te bevelen (pads of element?) en zijn er nog andere overwegingen (niet zijnde een verwarmde garage )
Alvast dank voor jullie bijdrage.
Nu heeft vrijwel iedere Zweed ten noorden van Stockholm, elektrische koelsysteem verwarming die in talloze uitvoeringen en van diverse merken verkrijgbaar zijn. En alhoewel het nut van deze verwarming bewezen is, lijkt het me dat enig voordeel beperkt blijft tot een makkelijke koude start. Beperking van motorslijtage als gevolg van lage temperaturen, is bijvoorbeeld iets waarvan ik mij kan voorstellen dat dit beter wordt bereikt door motorolie te verwarmen alvorens de motor te starten.
Mijn vraag: heeft iemand ervaring met carterpan/motorolie verwarming en het nut hiervan. Welke oplossing is aan te bevelen (pads of element?) en zijn er nog andere overwegingen (niet zijnde een verwarmde garage )
Alvast dank voor jullie bijdrage.