electrische stuurbekrachtiging

later toe te voegen ?

 
 
 
 
 
roadrage
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 41
Berichten: 39
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

electrische stuurbekrachtiging

 · 
Posted: 28.09.2016 - 11:28  ·  #1
Hi all,

Mijn vader heeft over een weekje een s60 D5 '06 euro 4 GT op de oprit staan.
Het viel mij op tijdens testrijden dat deze wagen net als mijn 2e s60 die extra stuurbekrachtiging te hebben.
Dus bij inparkeren en stadsrijden lekker licht sturen.

Sneheidsafhankelijke st.bekr. heet dit volgens mij ?

Is dit achteraf aan te brengen/ in te bouwen ? zo ja, in welke prijsrange moet ik denken en zit hier veel werk in?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: electrische stuurbekrachtiging

 · 
Posted: 28.09.2016 - 19:34  ·  #2
Klopt dit wel?

Ik heb een V70R uit 2005 my 2006 en deze heeft ook snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging alleen werkt dat gewoon hydraulisch.
Op het stuurhuis zit een solenoid die aangestuurd wordt als de auto langzamer rijdt dan 25km/h. Dan sluit het ventiel waardoor er een hogere olie druk ter beschikking is voor de bekrachtiging. Boven de 25km/h gaat dit ventiel open wat zorgt voor een "interne lekkage" waardoor het stuur een fractie zwaarder gaat.

Door de stekker van het stuurhuis te halen heb ik ervaren dat het sturen bij een snelheid lager dan 25km/h beduidend zwaarder gaat. Daarboven was het zoals het altijd is.

Maar goed, kan natuurlijk zijn dat jouw auto wel met een elektronische stuurbekrachtiging is uitgerust. Zou je de specificaties er eens op na moeten kijken
roadrage
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 41
Berichten: 39
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: electrische stuurbekrachtiging

 · 
Posted: 29.09.2016 - 17:11  ·  #3
@Steve
Oh my bad
ik doelde niet perse op electrisch, alleen de Fiat Stilo van mn vriendin heeft wel een electrische stuur assist "city"
dus ging ik er zomaar van uit dat het bij de s60 ook electrisch is.

Ik bedoel dus de hydraulische variant zoals je zelf aangeeft.

Is dit los te kopen en in te bouwen of is dat een helse klus of simpelweg te duur?

En met "mijn 2e s60" bedoel ik mn oude, dus even nakijken is geen optie.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: electrische stuurbekrachtiging

 · 
Posted: 29.09.2016 - 18:25  ·  #4
Quote

ik doelde niet perse op electrisch, alleen de Fiat Stilo van mn vriendin heeft wel een electrische stuur assist "city"


Herkenbaar. Mijn vriendin heeft een Panda met dezelfde elektrische stuurbekrachtiging. Kwaal van die dingen is dat na verloop van tijd de stuurbekrachtiging gaat haperen en dan heb je tijdens het rijden ineens helemaal geen stuurbekrachtiging. Heel listig!!

Als je geen snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging hebt kun je dat niet "zomaar" ff inbouwen. Een en ander is gekoppeld aan je snelheid en daarvoor zal je de nodige software (en eventuele hardware) ontberen.
roadrage
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 41
Berichten: 39
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: electrische stuurbekrachtiging

 · 
Posted: 30.09.2016 - 10:21  ·  #5
hmm, ok, helder!
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: electrische stuurbekrachtiging

 · 
Posted: 30.09.2016 - 22:24  ·  #6
Om gewoon ff te delen: (ofwel, waarom niet ff aan te passen of te wisselen valt)

Er worden drie concepten stuurbekrachtiging onderscheiden.
Hydraulisch: de conventionele variant met door de motor aangedreven pomp.
Elektro-hydraulisch: zelfde, maar dan aandrijving pomp dmv elektromotor. Idee is dat pompvermogen kan worden aangepast aan behoefte.
Elektrische bekrachtiging, waar een elektrische servomotor direct op stuurhuis de bekrachtiging levert. Het stuurhuis is dus geheel anders van constructie en vergt de nodige sensoren, stuureenheid en software. Idee is dat daarmee de karakteristiek onder diverse omstandigheden naar wens kan worden aangepast. (Zoals extra bekrachting per knopdruk "city")
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: electrische stuurbekrachtiging

 · 
Posted: 30.09.2016 - 23:35  ·  #7
Quote

Om gewoon ff te delen: (ofwel, waarom niet ff aan te passen of te wisselen valt)

Er worden drie concepten stuurbekrachtiging onderscheiden.
Hydraulisch: de conventionele variant met door de motor aangedreven pomp.
Elektro-hydraulisch: zelfde, maar dan aandrijving pomp dmv elektromotor. Idee is dat pompvermogen kan worden aangepast aan behoefte.
Elektrische bekrachtiging, waar een elektrische servomotor direct op stuurhuis de bekrachtiging levert. Het stuurhuis is dus geheel anders van constructie en vergt de nodige sensoren, stuureenheid en software. Idee is dat daarmee de karakteristiek onder diverse omstandigheden naar wens kan worden aangepast. (Zoals extra bekrachting per knopdruk "city")


Kristal helder!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0