Paar weken geleden dacht ik dat de accu van de S60 zijn tijd gehad had, nieuwe besteld, opladen en er in. Auto ging weer als een zonnetje.
Vorige week reed ik naar Groningen (31km), zet de auto neer, 2 uur later wil hij niet meer starten. Klik klik klik klik, klok op --:-- en verder niets. Uiteindelijk iemand aangehouden en gevraagd of ik even mocht overstarten met zijn auto, heb kabels achterin liggen. Starten ging heel makkelijk.
Thuis de accu die er uit kwam opgeladen en die bleek volgens de oplader gewoon goed. Achterin gezet, en die gebruik ik nu om over te starten als hij het zelf niet kan.
Vanavond na het werk de auto van het slot en toen direct al dood. Tweede accu erbij en startmotor ging langzaam rond maar de motor startte wel.
Onderweg sproei ik de voorruit schoon en ineens een schok in de aandrijving. Motor uit, dimlicht weg, dashboardverlichting weg, radio uit, ruitenwissers bleven staan. Na 1 seconde pakt hij alles weer op, automaat zat net in lockup en de motor ging ook weer verder. Geen idee wat die zou doen zonder lockup maar van Emmen naar Veendam ga ik het ook niet proberen.
Op de grote lege weg groot licht aan, en weer alles 1 seconde kwijt. Dus maar vrij zuinig naar huis gereden.
CFE meet de accuspanning op 13,9 tot 14,3 volt.
Bij aanzetten van achterruit verwarming een flinke dip zichtbaar in de dashboard verlichting.
Groot licht aan is direct 1 seconde uitval van de hele auto bij 100 km/u.
En tot mijn grote verbazing viel mij bij binnenrijden van Veendam op dat de automaat ineens heel soepel schakelt en oppakt, ook van 2 naar 3 gaat heel netjes terwijl dat echt niet zo was.
De reserve accu is bijna leeg en nu aan het laden. Ik ga de accu in de auto ook aan de druppellader doen om te kijken hoe lang het dan weer goed gaat.
Zou dit de dynamo kunnen zijn? Boordspanning lijkt in orde, hoe controleer ik de dynamo?
Vorige week reed ik naar Groningen (31km), zet de auto neer, 2 uur later wil hij niet meer starten. Klik klik klik klik, klok op --:-- en verder niets. Uiteindelijk iemand aangehouden en gevraagd of ik even mocht overstarten met zijn auto, heb kabels achterin liggen. Starten ging heel makkelijk.
Thuis de accu die er uit kwam opgeladen en die bleek volgens de oplader gewoon goed. Achterin gezet, en die gebruik ik nu om over te starten als hij het zelf niet kan.
Vanavond na het werk de auto van het slot en toen direct al dood. Tweede accu erbij en startmotor ging langzaam rond maar de motor startte wel.
Onderweg sproei ik de voorruit schoon en ineens een schok in de aandrijving. Motor uit, dimlicht weg, dashboardverlichting weg, radio uit, ruitenwissers bleven staan. Na 1 seconde pakt hij alles weer op, automaat zat net in lockup en de motor ging ook weer verder. Geen idee wat die zou doen zonder lockup maar van Emmen naar Veendam ga ik het ook niet proberen.
Op de grote lege weg groot licht aan, en weer alles 1 seconde kwijt. Dus maar vrij zuinig naar huis gereden.
CFE meet de accuspanning op 13,9 tot 14,3 volt.
Bij aanzetten van achterruit verwarming een flinke dip zichtbaar in de dashboard verlichting.
Groot licht aan is direct 1 seconde uitval van de hele auto bij 100 km/u.
En tot mijn grote verbazing viel mij bij binnenrijden van Veendam op dat de automaat ineens heel soepel schakelt en oppakt, ook van 2 naar 3 gaat heel netjes terwijl dat echt niet zo was.
De reserve accu is bijna leeg en nu aan het laden. Ik ga de accu in de auto ook aan de druppellader doen om te kijken hoe lang het dan weer goed gaat.
Zou dit de dynamo kunnen zijn? Boordspanning lijkt in orde, hoe controleer ik de dynamo?