Zo vandaag een gevalletje mazzel....
Al een paar dagen had ik last van piketpaaltjes achterlaten... of wel olie druppels op het asfalt..
De olie zit / zat aan de distributie kant.. dus oliepomp pakking / O-ring of krukas keering zou je zeggen.
Collega van mij heeft jaren bij de Volvo gewerkt en heeft een prachtige schaarbrug thuis..die had de krukas keering en een oliepomp pakking en O-ring ( dit is een standaard set voor de V70) al in huis liggen.
Vandaag de V70 op de brug gezet.. nou de bodem aan de rechterkant gaat nooit meer roesten... tot aan de achter as was deze modder vet.
Distributie kappen er af.. rechter wiel er af... en de multiriem + distributie riem er af.
Het viel ons al op de de kering achter de krukas poeli redelijk droog was.. maar toch de olie pomp er uit geprutst.. pakking en O ring + krukas keering vervangen. Nadat we de olie pomp hadden schoon gemaakt en van een nieuwe keering + pakking en O-ring hadden voorzien de olie pomp gelijk weer gemonteerd.. je wil geen zooi in dat gat hebben...
Wat ons opviel, dat de waterpomp vochtig was en er een koelvloeistof bloemkool groeide..
Toen we aan de poeli as voelde en deze draaide was het wel duidelijk.. deze pomp was gaar Dus nog snel even een nieuwe koelwaterpomp kunnen scoren... SKF...71 Euro. We hadden toch de zooi open liggen.. vervangen dat ding, geen twijfel mogelijk! Koelvloeistof via de radiateur aftap af laten lopen en opgevangen in een schone bak.
Nieuwe pomp met nieuwe boutjes gemonteerd..het onderblok netjes schoon gespoten met remmen-reiniger en vervolgens de distributie weer opgebouwd... alles gecontroleerd...de krukas meerdere keren met de hand rond gedraaid en de riemspanner in de gaten gehouden... moesten deze nog een keer opnieuw op spanning zetten... daarna was ze perfecto!
Alle kappen weer gemonteerd en koelvloeistof gevuld.. (Deze was nog super helder en blauw/groen van kleur)
Nu met remmen reiniger het onderblok achter de waterpomp schoon gespoten.. was een vette bende.. auto gestart olie druk lampje vloepte bijna gelijk uit..heel mooi, koelvloeistof nagevuld .. dat gene wat uit de pomp is gelopen hebben we weg gegooid ivm eventuele vervuiling.
Maar nu... weer lekkage... en een behoorlijke olie lekkage... Zoeken dus....toen ik op een gegeven moment tussen de uitlaat richting de waterpomp keek zag ik net boven de waterpomp in het boven blok een zwarte torx plug en daar liep gewoon de olie uit.... Nondeju wat was dit nu weer. Om een lang verhaal kort te maken deze plug zit in de olie pers kant.. doel geen idee maar het is een aftapplug met een koperen afdichting ring. Deze plug zat gewoon los in het blok, konden hem met de vingers er uitdraaien. Koperen ring vervangen en plug weer lekker vast gezet.. Geen lekkage meer. Dat ding zal er maar uit komen.... wow.. ik denk binnen een minuut alle olie weg...
Dus de lekkage hadden we in 10 min kunnen verhelpen maar man wat ben ik blij dat we de distributie los hebben gehaald.... de waterpomp was geheid afgestorven met alle gevolgen van dien... ter illustratie wat foto's...
De gedemonteerde oliepomp, onder de pakking zat de nodige residu, gelijk maar even schoon gemaakt.
Waterpomp... zie de groene pukkel...
De lekkende en losse plug... iemand een idee waarom die daar zit...!!!
Frans....
Al een paar dagen had ik last van piketpaaltjes achterlaten... of wel olie druppels op het asfalt..
De olie zit / zat aan de distributie kant.. dus oliepomp pakking / O-ring of krukas keering zou je zeggen.
Collega van mij heeft jaren bij de Volvo gewerkt en heeft een prachtige schaarbrug thuis..die had de krukas keering en een oliepomp pakking en O-ring ( dit is een standaard set voor de V70) al in huis liggen.
Vandaag de V70 op de brug gezet.. nou de bodem aan de rechterkant gaat nooit meer roesten... tot aan de achter as was deze modder vet.
Distributie kappen er af.. rechter wiel er af... en de multiriem + distributie riem er af.
Het viel ons al op de de kering achter de krukas poeli redelijk droog was.. maar toch de olie pomp er uit geprutst.. pakking en O ring + krukas keering vervangen. Nadat we de olie pomp hadden schoon gemaakt en van een nieuwe keering + pakking en O-ring hadden voorzien de olie pomp gelijk weer gemonteerd.. je wil geen zooi in dat gat hebben...
Wat ons opviel, dat de waterpomp vochtig was en er een koelvloeistof bloemkool groeide..
Toen we aan de poeli as voelde en deze draaide was het wel duidelijk.. deze pomp was gaar Dus nog snel even een nieuwe koelwaterpomp kunnen scoren... SKF...71 Euro. We hadden toch de zooi open liggen.. vervangen dat ding, geen twijfel mogelijk! Koelvloeistof via de radiateur aftap af laten lopen en opgevangen in een schone bak.
Nieuwe pomp met nieuwe boutjes gemonteerd..het onderblok netjes schoon gespoten met remmen-reiniger en vervolgens de distributie weer opgebouwd... alles gecontroleerd...de krukas meerdere keren met de hand rond gedraaid en de riemspanner in de gaten gehouden... moesten deze nog een keer opnieuw op spanning zetten... daarna was ze perfecto!
Alle kappen weer gemonteerd en koelvloeistof gevuld.. (Deze was nog super helder en blauw/groen van kleur)
Nu met remmen reiniger het onderblok achter de waterpomp schoon gespoten.. was een vette bende.. auto gestart olie druk lampje vloepte bijna gelijk uit..heel mooi, koelvloeistof nagevuld .. dat gene wat uit de pomp is gelopen hebben we weg gegooid ivm eventuele vervuiling.
Maar nu... weer lekkage... en een behoorlijke olie lekkage... Zoeken dus....toen ik op een gegeven moment tussen de uitlaat richting de waterpomp keek zag ik net boven de waterpomp in het boven blok een zwarte torx plug en daar liep gewoon de olie uit.... Nondeju wat was dit nu weer. Om een lang verhaal kort te maken deze plug zit in de olie pers kant.. doel geen idee maar het is een aftapplug met een koperen afdichting ring. Deze plug zat gewoon los in het blok, konden hem met de vingers er uitdraaien. Koperen ring vervangen en plug weer lekker vast gezet.. Geen lekkage meer. Dat ding zal er maar uit komen.... wow.. ik denk binnen een minuut alle olie weg...
Dus de lekkage hadden we in 10 min kunnen verhelpen maar man wat ben ik blij dat we de distributie los hebben gehaald.... de waterpomp was geheid afgestorven met alle gevolgen van dien... ter illustratie wat foto's...
De gedemonteerde oliepomp, onder de pakking zat de nodige residu, gelijk maar even schoon gemaakt.
Waterpomp... zie de groene pukkel...
De lekkende en losse plug... iemand een idee waarom die daar zit...!!!
Frans....