Hallo allen,
Na veel tips gelezen te hebben op dit forum, is het nu tijd om mijn ervaring voor het opzetten van een dakspoiler te delen. Ik kreeg namelijk een foutmelding en deed een bijzondere ontdekking. In dit topic hopelijk een kleine 'return the favor' met een paar plaatjes.
Alleerst de patiënt/grote liefde: een V70, D5 Edition II - 2006. KMstand categorie: 'goed ingereden, maar nog lang niet versleten'.
Bij Arthur van RS Autodesign (Tilburg) een spoiler besteld, in kleur. Goede service, prima kwaliteit. Spoilerstrip met ingebouwde LED strip. 3e remlicht in achterruit netjes afgeplakt (APK). Ja, ik was blij. De auto zag er ineens nog strakker uit.
Maarreh.. bij het wegrijden kreeg ik de melding in het display 'Controleer remlicht'. Aiii.. Mijn enthousiasme werd ineens een stuk minder. Ach, enigszins positief ingesteld, nam ik aan dat mijn dealer dit wel zou kunnen resetten.
Bij de Volvo dealer (Harrie Arendsen, Hengelo > top service btw) konden ze echter niets voor me doen. De foutcode gaf een 'uitgaande spanning te hoog aan'. Naar later bleek een misleidende melding. De nieuwe LED strip had duidelijk een andere weerstand dan de oude.
Op internet kon ik niet zoveel vinden, behalve het parallel schakelen van het oude remlicht. Tja, ware het niet dat die stekker er af was geknipt bij het installeren van de spoiler. Uiteindelijk stuurde Arthur me die later toe. Fijn. Maar toch.. ik vond het niet zo'n fijn idee dit parallel schakelen.
Na een paar dagen was de melding weg. Maar ... na een paar dagen ook weer terug. Tijd voor maatregelen. Samen met een maatje (dank, Arnold!) de good-old-natuurkunde formules weer tevoren getoverd. Iets met een R, V en I. Daarna de oude en nieuwe LED strip aan de huis-tuin-en-gamma multimeter gehangen.
Oude: ± 100 kOhm
Nieuwe: ± 1 miljoen Ohm
Dit betekende ook dat een te hoge uitgangsspanning niet klopte, maar dat de totale weerstand naar beneden moest. Na wat rekenen zijn er twee weerstandjes (1 van 100 kOhm en 1 van 10 kOhm) in serie geschakeld naar 110 kOhm en dit parallel geschakeld.
Voor het serieel en parallel schakelen heb ik een kroonsteentje gebruikt. Lekker simpel en effectief: de draden mogen de carrosserie van de auto niet raken, maar toch wat lucht hebben. Beide weerstandjes in een s-vorm door een kroonsteentje, stukje plastic eruit snijden en beide draden aan beide kanten erin. Kostprijs weerstandjes: 6 cent per stuk.
Hierna melding weg! Toen de grote test: steen op het rempedaal en kwartiertje aangelaten. Even testen of de weerstandjes geen warmte zouden maken. En.. helemaal niets. Isolatietape erover heen en gaan..
Melding bleef weg (inmiddels dik 2 maand nu) en.... geloof het of niet, de spoiler zorgt er ook voor dat de auto zuiniger is! Jawel, zuiniger. Handig als je je vrouw wilt overtuigen voor de investering van de spoiler, maar ook echt waar. Op de boordcomputer van ±6,3 naar ±6,0 l/km over de afgelopen > 5.000 km.
Ik dacht, dit kan ik vast even met jullie delen.
Na veel tips gelezen te hebben op dit forum, is het nu tijd om mijn ervaring voor het opzetten van een dakspoiler te delen. Ik kreeg namelijk een foutmelding en deed een bijzondere ontdekking. In dit topic hopelijk een kleine 'return the favor' met een paar plaatjes.
Alleerst de patiënt/grote liefde: een V70, D5 Edition II - 2006. KMstand categorie: 'goed ingereden, maar nog lang niet versleten'.
Bij Arthur van RS Autodesign (Tilburg) een spoiler besteld, in kleur. Goede service, prima kwaliteit. Spoilerstrip met ingebouwde LED strip. 3e remlicht in achterruit netjes afgeplakt (APK). Ja, ik was blij. De auto zag er ineens nog strakker uit.
Maarreh.. bij het wegrijden kreeg ik de melding in het display 'Controleer remlicht'. Aiii.. Mijn enthousiasme werd ineens een stuk minder. Ach, enigszins positief ingesteld, nam ik aan dat mijn dealer dit wel zou kunnen resetten.
Bij de Volvo dealer (Harrie Arendsen, Hengelo > top service btw) konden ze echter niets voor me doen. De foutcode gaf een 'uitgaande spanning te hoog aan'. Naar later bleek een misleidende melding. De nieuwe LED strip had duidelijk een andere weerstand dan de oude.
Op internet kon ik niet zoveel vinden, behalve het parallel schakelen van het oude remlicht. Tja, ware het niet dat die stekker er af was geknipt bij het installeren van de spoiler. Uiteindelijk stuurde Arthur me die later toe. Fijn. Maar toch.. ik vond het niet zo'n fijn idee dit parallel schakelen.
Na een paar dagen was de melding weg. Maar ... na een paar dagen ook weer terug. Tijd voor maatregelen. Samen met een maatje (dank, Arnold!) de good-old-natuurkunde formules weer tevoren getoverd. Iets met een R, V en I. Daarna de oude en nieuwe LED strip aan de huis-tuin-en-gamma multimeter gehangen.
Oude: ± 100 kOhm
Nieuwe: ± 1 miljoen Ohm
Dit betekende ook dat een te hoge uitgangsspanning niet klopte, maar dat de totale weerstand naar beneden moest. Na wat rekenen zijn er twee weerstandjes (1 van 100 kOhm en 1 van 10 kOhm) in serie geschakeld naar 110 kOhm en dit parallel geschakeld.
Voor het serieel en parallel schakelen heb ik een kroonsteentje gebruikt. Lekker simpel en effectief: de draden mogen de carrosserie van de auto niet raken, maar toch wat lucht hebben. Beide weerstandjes in een s-vorm door een kroonsteentje, stukje plastic eruit snijden en beide draden aan beide kanten erin. Kostprijs weerstandjes: 6 cent per stuk.
Hierna melding weg! Toen de grote test: steen op het rempedaal en kwartiertje aangelaten. Even testen of de weerstandjes geen warmte zouden maken. En.. helemaal niets. Isolatietape erover heen en gaan..
Melding bleef weg (inmiddels dik 2 maand nu) en.... geloof het of niet, de spoiler zorgt er ook voor dat de auto zuiniger is! Jawel, zuiniger. Handig als je je vrouw wilt overtuigen voor de investering van de spoiler, maar ook echt waar. Op de boordcomputer van ±6,3 naar ±6,0 l/km over de afgelopen > 5.000 km.
Ik dacht, dit kan ik vast even met jullie delen.