Goeiemoggel !!
op de auto's van tegenwoordig, met ECU gestuurde injectie en onsteking...
en dan zeker nog onze volvo's met MAFsensor, die blijkbaar koste wat kost "perfect" op hun ingeprogrammeerde koppelcurve willen blijven, ...
...doet een sportfilter weinig tot niets
(toch zeker zonder DAARNA een ECU tuning te laten doen)
als je geluk hebt kan het inderdaad in lage toerentallen iets helpen bij oppikken of lekker lopen en misschien dat de turbo IETS sneller zou kunnen opspoelen...
Het grootste voordeel van deze filters is
1) het geluid
2) meestal reinigbaar, waardoor het economischer zou KUNNEN zijn
3) indien je vermogen dusdanig opgevoerd is dat de standaard filter niet voldoende lucht doorlaat, kan je deze filters gebruiken om een groter filteroppervlak te krijgen
Ik heb 2 testen gevonden op internet en daardoor steek ik NOOIT OF TE NIMMER een K&N filter
Ten eerste zitten ze maar zelden bij de top wanneer het over vermogentoename gaat
(ook al hangt het allemaal dicht bij elkaar, als je investeert in een filter, dan neem je toch meteen het beste??).
Hun filters hebben steevast meer weerstand dan andere "betere" merken.
Ten tweede filtert K&N veel slechter dan de filters van APEXI, AMSOIL en AEM
Vergelijk in de tweede test maar eens de filter-eigenschappen van K&N en APEXI
BTW, Apexi is een herbruikbare, DROGE filter, dus geen olie nodig, dus bespaard ook weer geld op den lange duur
TEST EEN
http://www.evolutionm.net/foru…sults.html
The car's tune was properly setup and scaled for the old-style Buschur air filter so take those results with a grain of salt. Excluding the Buschur, the Perrin filter showed the highest peak whp which was ~10whp higher than the K&N's which CBRD noted a few months ago (thats the thread that spurred the idea for this filter test). The Amsoil filter was very close on Perrin's heels and considering their claims of being the best filtering air filter and very minimal maintenance (no oil, just blow out with air compressor to clean) it may be a very good choice for a street car. K&N's performance in this test was extremely disappointing especially since that is all they do! Apexi makes a good filter but the small inlet really hurt it in the test; this is their Evo kit and MAF adaptor and its really odd to me that they wouldn't use a filter with a larger flange. The runs without an air filter really go to show that at this power level a good performance air filter poses very little restriction. It is also interesting to note that the owner of this car, Scheides, has already ordered a Perrin air filter and Vibrant MAF adaptor to replace his old rusty Buschur air filter with. I will most likely be running a Perrin on my car, but I am still considering the Amsoil due to its filtering ability. I personally run a Vibrant on my car right now and the inside of my MAS is very dirty leading me to believe it does a very poor job filtering the incoming air.
TEST TWEE
http://mkiv.com/techarticles/filters_test/2/index.html
Conclusion
The comparison clearly shows that the Apexi Power Intake filter wins the
test, not only on filtration but also by providing the maximum power gains, with
K & N, Blitz and HKS coming in second, third and last, respectively. From a
filtration point of view, the photographic evidence shows that various induction
kits had poor filtration properties, leaving high levels of dirt and carbon on
the paper filters. Any deposits that are allowed through the filters, can
potentially cause problems with the Air Flow Meters on the car