Ervaring "Tuning air intakes" (Ander filter)

 
 
 
 
 
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Ervaring "Tuning air intakes" (Ander filter)

 · 
Posted: 06.12.2014 - 22:48  ·  #16
Sja, die ervaring heb ik niet. De 156 en Punto waren beide non-turbo. Dus ik geloof je graag (is zelfs begrijpelijk)
lill_nemo1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hamont
Leeftijd: 41
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Ervaring "Tuning air intakes" (Ander filter)

 · 
Posted: 07.12.2014 - 03:10  ·  #17
Goeiemoggel !!

op de auto's van tegenwoordig, met ECU gestuurde injectie en onsteking...
en dan zeker nog onze volvo's met MAFsensor, die blijkbaar koste wat kost "perfect" op hun ingeprogrammeerde koppelcurve willen blijven, ...

...doet een sportfilter weinig tot niets
(toch zeker zonder DAARNA een ECU tuning te laten doen)

als je geluk hebt kan het inderdaad in lage toerentallen iets helpen bij oppikken of lekker lopen en misschien dat de turbo IETS sneller zou kunnen opspoelen...

Het grootste voordeel van deze filters is
1) het geluid
2) meestal reinigbaar, waardoor het economischer zou KUNNEN zijn
3) indien je vermogen dusdanig opgevoerd is dat de standaard filter niet voldoende lucht doorlaat, kan je deze filters gebruiken om een groter filteroppervlak te krijgen

Ik heb 2 testen gevonden op internet en daardoor steek ik NOOIT OF TE NIMMER een K&N filter

Ten eerste zitten ze maar zelden bij de top wanneer het over vermogentoename gaat
(ook al hangt het allemaal dicht bij elkaar, als je investeert in een filter, dan neem je toch meteen het beste??).
Hun filters hebben steevast meer weerstand dan andere "betere" merken.
Ten tweede filtert K&N veel slechter dan de filters van APEXI, AMSOIL en AEM

Vergelijk in de tweede test maar eens de filter-eigenschappen van K&N en APEXI
BTW, Apexi is een herbruikbare, DROGE filter, dus geen olie nodig, dus bespaard ook weer geld op den lange duur



TEST EEN
http://www.evolutionm.net/foru…sults.html

The car's tune was properly setup and scaled for the old-style Buschur air filter so take those results with a grain of salt. Excluding the Buschur, the Perrin filter showed the highest peak whp which was ~10whp higher than the K&N's which CBRD noted a few months ago (thats the thread that spurred the idea for this filter test). The Amsoil filter was very close on Perrin's heels and considering their claims of being the best filtering air filter and very minimal maintenance (no oil, just blow out with air compressor to clean) it may be a very good choice for a street car. K&N's performance in this test was extremely disappointing especially since that is all they do! Apexi makes a good filter but the small inlet really hurt it in the test; this is their Evo kit and MAF adaptor and its really odd to me that they wouldn't use a filter with a larger flange. The runs without an air filter really go to show that at this power level a good performance air filter poses very little restriction. It is also interesting to note that the owner of this car, Scheides, has already ordered a Perrin air filter and Vibrant MAF adaptor to replace his old rusty Buschur air filter with. I will most likely be running a Perrin on my car, but I am still considering the Amsoil due to its filtering ability. I personally run a Vibrant on my car right now and the inside of my MAS is very dirty leading me to believe it does a very poor job filtering the incoming air.

TEST TWEE
http://mkiv.com/techarticles/filters_test/2/index.html

Conclusion

The comparison clearly shows that the Apexi Power Intake filter wins the
test, not only on filtration but also by providing the maximum power gains, with
K & N, Blitz and HKS coming in second, third and last, respectively. From a
filtration point of view, the photographic evidence shows that various induction
kits had poor filtration properties, leaving high levels of dirt and carbon on
the paper filters. Any deposits that are allowed through the filters, can
potentially cause problems with the Air Flow Meters on the car

hoepel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel GLD
Leeftijd: 36
Homepage: mjhoepeltransport.…
Berichten: 720
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: Ervaring "Tuning air intakes" (Ander filter)

 · 
Posted: 08.12.2014 - 20:47  ·  #18
Mijn vraag was eigenlijk, of iemand weet of er een soort kapje omklapt.... Achter de grille
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Ervaring "Tuning air intakes" (Ander filter)

 · 
Posted: 08.12.2014 - 21:00  ·  #19
Quote door yannickdv

Bij sommige auto's wil er ook wel eens een demper ergens in het inlaatkanaal zitten, deze beperkt de luchtstroom ook enigzins. Dit is volgens mij niet het geval bij Volvo of wel?


Die demper/snorkel/kamer zit er vaak neit voor niks. Haal je dat er uit, heb je kans dat je motor alleen maar beroerder gaat lopen. Zoek maar eens op Helmholtz resonator. Door je inlaattraject een bepaald volume te geven, krijg je een hoger volumetrisch rendement. Je inlaat gaat als het ware resoneren op bepaalde toerentallen, zo krijg je een soort van drukvulling. Er zijn merken deze truukjes gebruiken met verstelbare inlaattrajecten (qua volume), of zelfs complete kamers in het inlaattraject die ze afsluiten (of openen) op bepaalde toerentallen. Mooi voorbeeld hiervan is het Toyota T-VIS systeem.

Quote door TeeFive

Quote door yannickdv

Bij sommige auto's wil er ook wel eens een demper ergens in het inlaatkanaal zitten, deze beperkt de luchtstroom ook enigzins. Dit is volgens mij niet het geval bij Volvo of wel?


Op mijn T5 (2001) zit nergens een demper in het inlaattraject.
Er zit wel een snorkel op de airbox aangesloten die ik nu niet echt ruim bemeten vind.
(kleinere doorlaat als het gat in de airbox waar die snorkel op aansluit)
Maar ik heb ook wel eens een poosje zonder die snorkel rond gereden. Ik kon geen verschil merken.

Ik had ooit een 940lpt (135PK) die ik had getunednaar 200pk. Die airbox was wel degelijk een restrictie. Daar was duidelijk in de airbox te zien dat er een erg kleine aanzuig opening werd gebruikt. De andere openingen die voor een hpt (165pk) gebruikt werden waren gewoon dicht gelaten maar zaten er wel in! Die heb ik toen open gesneden.
Het effect was dat de turbo merkbaar sneller opspoelde. Dus eerder boost. En dat de boost ook tot op hogere toeren op niveau bleef.

je moet het gewoon van auto tot auto bekijken. Zodra het inlaat traject er uit ziet alsof de motor moet ademhalen door een rietje dan is er mogelijk winst te behalen.

Zelfde gedaan bij mijn oude 940 LPT, daar hielp het idd wel bij, maar dat was ook gewoon omdat die inlaat echt behoorlijk klein was (zo uit m'n hoofd een gat van 40mm ofzo?). Maar afgezien van iets meer lawaai (en het duidelijk kunnen horen van het afblazen van de wastegate) en een turbo die iets sneller opspoelt, was er weinig verschil (ik had er al een boost controller op zitten)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0