Ervaring "Tuning air intakes" (Ander filter)

Mike-V70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

Ervaring "Tuning air intakes" (Ander filter)

· 
Posted: 13.05.2014 - 19:24  ·  #1
Beste leden,

Heeft hier iemand ervaring met een ander "air intake" plaatsen?

Ik lees bij sommige tuning bedrijven dat het tot wel 10% meer vermogen kan opleveren...(alleen voor de opmaat gemaakte systemen)

Zal er niet een foutmelding optreden als je zo'n systeem plaatst?. Je kan ook een K&N systeem of een ander "green filter" erin hangen... maar levert het wel daadwerkelijk wat op (zonder problemen).
Baksteen
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Subject:

Re: Ervaring "Tuning air intakes" (Ander filter)

· 
Posted: 13.05.2014 - 19:36  ·  #2
IK heb er laatst een of ander prgramma over gezien waar ze dat testen.... auto op rollenbank en dan allerlei verschillende filters erop.
Uiteindelijk werden er zelfs bladblazers bij gehaald om geforceerd meer lucht aan te voeren.

Concusie: Constructeur heeft het allemaal best goed bedacht, als dit het enige is waar je iets aan veranderd dan haal je op geen enkele manier meer power. Gewoon standaard filter en luchtfilterbox werkt het best.
Hksvs
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 13.05.2014 - 19:56  ·  #3
Feit is natuurlijk wel dat een katoenen filter (K&N of green) wel meer lucht doorlaat dan een kartonnen standaard filter. Dus in principe zou je motor wat lekkerder kunnen "ademen", maar of dat ook extra vermogen met zich meebrengt betwijfel ik....
Super72
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 13.05.2014 - 20:09  ·  #4
Tien procent is klinklare nonsens. Vijf procent ook. Ik heb 15 jaar deel uitgemaakt van de redactie van het tijdschrift Auto & Tuning (helaas vorig jaar alsnog ten onder gegaan aan de economische crisis) en we hebben ooit de proef op de som genomen. Een dag lang een rollenbank gehuurd en dan maar testen. Run na run, steeds met een ander merk sportluchtfilter. Resultaat: meestal was het effect nihil, een hele enkele keer waren er 2 pk'tjes winst. En om eerlijk te zijn: dat valt eigenlijk ook gewoon binnen de meetfouten.
Puur praktisch doen die dingen dus niks, ondanks alle ronkende advertentieteksten. Maar het voelt natuurlijk wel lekker. De eigenaar van Beek Auto Racing (een uiterst gerenomeerde tuner) noemde het, toen ik hem vorig jaar interviewde, 'emotionele tuning'. De spijker op zijn kop.
Walter
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 13.05.2014 - 20:13  ·  #5
Zoals al gezegd (hierboven),alleen een "sportfilter"(in welke vorm dan ook)zal geen vermogen brengen,geloof ik niet in dus,(hoogstens 't wat makkelijker"ademen" van de motor(wel of niet met een xtra aanzuiggeluid)
Als je natuurlijk verder gaat,werkt als 't goed is alles wat je doet(vermogenswinst)samen met elkaar,en kan 't zijn dat door dit makkelijker ademen,je makkelijker 't vermogen haalt.
Op de 855R had ik een BMC zitten(dit hoorde je erg goed,was ook wel lekker :devil: )en nog wat ander aanpassingen :bandit:

walter
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

· 
Posted: 13.05.2014 - 20:22  ·  #6
Quote door Baksteen

IK heb er laatst een of ander prgramma over gezien waar ze dat testen.... auto op rollenbank en dan allerlei verschillende filters erop.
Uiteindelijk werden er zelfs bladblazers bij gehaald om geforceerd meer lucht aan te voeren.

Concusie: Constructeur heeft het allemaal best goed bedacht, als dit het enige is waar je iets aan veranderd dan haal je op geen enkele manier meer power. Gewoon standaard filter en luchtfilterbox werkt het best.

Die had ik gepost. En dat was deze:

https://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-Q
Mike-V70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 14.05.2014 - 21:37  ·  #7
Dat dacht ik al mannen...tja een het enige juiste is inderdaad wat Super72 meld...emotioneel tuning.

Geluidje is natuurlijk wel lekker :)
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 14.05.2014 - 23:37  ·  #8
@ Hksvs: een K&N of Green open luchtfilter voegt, anders dan een bak meer herrie, niks toe; je trekt juist warme lucht naar binnen, en dat kost je vermogen.

De enige inlaataanpassing die wel schijnt te werken is een airbox met een aparte slang die je in de rijwind kunt plaatsen, zoals bijvoorbeeld een BMC CDA. Het 'rameffect' zou voor een vermogenstoename zorgen. Ik heb zo'n ding (kost incl. alle aansluitmaterialen een lieve 325 euro...) op m'n vorige auto gehad en merkte er werkelijk geen streep van.

Alleen op auto's waarbij het standaard inlaatkanaal wat minder doordacht ontworpen is voegt 't wat toe: een Fiesta mk5 ST is met een CDA op de dyno geklokt met dik 20pk vermogenswinst. Dit zijn wel echt witte raven hoor...

Ik zou de euro's ergens anders aan besteden.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

· 
Posted: 14.05.2014 - 23:49  ·  #9
Bij sommige auto's wil er ook wel eens een demper ergens in het inlaatkanaal zitten, deze beperkt de luchtstroom ook enigzins. Dit is volgens mij niet het geval bij Volvo of wel?
typhoon
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 14.05.2014 - 23:50  ·  #10
Voor mij was het het financieel verhaal. Hoef geen 'dure' filters meer te vervangen.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 16.11.2014 - 18:51  ·  #11
Quote door typhoon

Voor mij was het het financieel verhaal. Hoef geen 'dure' filters meer te vervangen.

ik zal ook wat papieren filters uitgespaard hebben met mijn 3 K&N vervangingsfilters in mijn laatste 3 auto's, (en het klonk net ff lekkerder..) niet te vaak schoonmaken en opnieuw oliƫn, anders filteren ze niet goed en vervuil je je luchtmassameter.
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.11.2014 - 15:03  ·  #12
Quote door yannickdv

Bij sommige auto's wil er ook wel eens een demper ergens in het inlaatkanaal zitten, deze beperkt de luchtstroom ook enigzins. Dit is volgens mij niet het geval bij Volvo of wel?

Op mijn T5 (2001) zit nergens een demper in het inlaattraject.
Er zit wel een snorkel op de airbox aangesloten die ik nu niet echt ruim bemeten vind.
(kleinere doorlaat als het gat in de airbox waar die snorkel op aansluit)
Maar ik heb ook wel eens een poosje zonder die snorkel rond gereden. Ik kon geen verschil merken.

Ik had ooit een 940lpt (135PK) die ik had getunednaar 200pk. Die airbox was wel degelijk een restrictie. Daar was duidelijk in de airbox te zien dat er een erg kleine aanzuig opening werd gebruikt. De andere openingen die voor een hpt (165pk) gebruikt werden waren gewoon dicht gelaten maar zaten er wel in! Die heb ik toen open gesneden.
Het effect was dat de turbo merkbaar sneller opspoelde. Dus eerder boost. En dat de boost ook tot op hogere toeren op niveau bleef.

je moet het gewoon van auto tot auto bekijken. Zodra het inlaat traject er uit ziet alsof de motor moet ademhalen door een rietje dan is er mogelijk winst te behalen.
hoepel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Homepage: mjhoepeltransport.…
Subject:

· 
Posted: 06.12.2014 - 17:02  ·  #13
Ik was vandaag de auto aan het schoonmaken. En af en toe doe ik dan gelijk de luchtfilter ( inleg filter van green) even uitspuiten. En zat daarom eens te kijken naar de aanzuig buis die voor de filter(box) zit, en die gaat zoals verwacht naar voren, in de buurt van de grille. Maar het lijkt of er een soort kapje zit die kan kantelen als er meer lucht nodig is. Dit is precies achter de grille aan de bovenkant. Is dat ook zo??
V-driver
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 06.12.2014 - 20:55  ·  #14
Ik heb op de Alfa 156 V6 een K&N vervangingsfilter gehad. Op de Punto van mn vrouw had ik een Pipercross open airfilter.

In beide gevallen niet merkbaar meer topvermogen. Wel merkbaar (bij de Punto zelfs extreem) mooier oppakken bij lagere toerentallen.

Dus ze helpen onmiskenbaar, je trekt iets lekkerder op, maar je wint geen meter op de top.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 06.12.2014 - 21:36  ·  #15
ik heb een K&N sportfilter ( conisch ) op de T5, leuk geluid, dat wel, maar als hete ergens niets uitmaakt is het wel op een turbomotor.

Selected quotes for multi-quoting:   0