Quote door Jeroen
Ik vind het ook een mooie toevoeging aan de auto. Wil wel even iets kwijt, want nu lees ik toch weer dat meer mensen hetzelfde idee hebben.
In de 2003 S60 D5 had ik één van de eerste CFE's, toen nog de VCE. M@rcel kwam 2 keer bij mij en ik ben een keer bij hem geweest om de auto door te meten.
Kreeg van hem toen een VCE met een beetje korting voor het meten aan de auto.
Die VCE heeft het altijd goed gedaan, geen vage dingen eigenlijk. Heeft even geduurd voordat automatisch inschakelen van de cruise control werkte maar ook dat ging perfect.
Nu heb ik een 2008 S60 2.5t met een CFE Plus, en daar ben ik toch wat minder over te spreken.
- Hij steekt uit waardoor het klepje van de OBD niet meer dicht kan. De vorige zat achterin de auto dus nergens last van.
- Unlocken van de auto wordt wel ontvangen door de auto, approach verlichting gaat aan en spiegels klappen uit. Maar de auto gaat pas van het slot als ik na 2 tellen nog een keer unlock druk. Rete irritant... Antwoord Volvotech: Even beta firmware installeren, dus er is hoop.
- DIM info van de CFE, dus olietemp, rpm, accu, enz.. komen vaak niet goed in beeld na 'reset' indrukken. Antwoord Volvotech: Telefoonmodule loskoppelen... Die gebruik ik met de BT module dus gaat niet gebeuren.
- Net als Doeke ook een par keer gehad dat een richtingaanwijzer blijft hangen ==> accu loskoppelen.
- Automatische cruise control staat wel in de optielijst maar werkt niet. Ik heb juist gewacht met kopen tot dit er in zat.
Al met al vind ik persoonlijk dat Volvotech vaker negatief genoemd wordt hier, en op het Volvo-forum. Ik ben zelf ook een keer bij Bob geweest en hij was echt service gericht, jaar of 6 terug denk ik. Maar ik lees dingen die ik niet had verwacht van dit bedrijf. Vooral moeilijk doen over problemen achteraf, en terugsturen kan blijkbaar ook zomaar niet meer. Zelfs een verhaal dat het binnen 14 dagen (wettelijk) niet ging.
Collega had een 1999 S80. CFE er in, en direct problemen met de elektronica van de auto. CFE er uit, alles goed. Na wat gedoe CFE kunnen ruilen voor een andere CFE en later een camera module.
Over de IMIV ben ik het met Doeke eens, maar worden die niet 'gewoon' in Canada gemaakt en hier geïmporteerd?
- Hij steekt uit waardoor het klepje van de OBD niet meer dicht kan. De vorige zat achterin de auto dus nergens last van.
VT>> correct. daarom geven we aan dat je de 2 torx schroeven waarmee de OBD stekker in de auto vast zit iets kunt 'lossen' zodat de stekker iets omhoog / naar achteren kan en het klepje met CFE Plus en al weer dicht kan.
- Unlocken van de auto wordt wel ontvangen door de auto, approach verlichting gaat aan en spiegels klappen uit. Maar de auto gaat pas van het slot als ik na 2 tellen nog een keer unlock druk. Rete irritant...
Antwoord Volvotech: Even beta firmware installeren, dus er is hoop.
VT>> Antwoord zal zijn geweest : graag beta installeren, er is eea gefixed in die beta en willen graag van het laatste uitgangspunt uitgaan (of van dien aard), we zullen je nooit zomaar het bos insturen...
- DIM info van de CFE, dus olietemp, rpm, accu, enz.. komen vaak niet goed in beeld na 'reset' indrukken.
Antwoord Volvotech: Telefoonmodule loskoppelen... Die gebruik ik met de BT module dus gaat niet gebeuren.
VT>> Antwoord zal zijn geweest : het is ons bekend dat bepaalde software versies in telefoon modules niet geheel conform werken op de canbus. Er zijn 16 versies van die software op de markt en 8 (!) verschillende hardware versies van de telefoon module. Allemaal doen ze even NET iets anders en ongeveer de helft geeft geen problemen.|
ALS je een telefoonmodule hebt en die niet gebruikt, los je het op door de groene stekker te verwijderen uit de module, deze stopt dan zich te promoten op de canbus en overschrijft de DIM niet meer half. (Want dat is wat er gebeurt...)
Uiteraard zijn we zoekende naar een oplossing die al die nattigheid oplost, maar dat is buitengewoon complex.
Waarom had de CFE Classic dit probleem niet? Simpelweg omdat de CFE op een hele andere manier werkt en door de structuur (de CFE plus moet immers meer kunnen) op een betere (!) manier de bus bevraagt en beschrijft.
- Net als Doeke ook een par keer gehad dat een richtingaanwijzer blijft hangen ==> accu loskoppelen.
VT>> Hoe vervelend ook, (en ook zoekende want probeer het maar eens te reproduceren en dan ook nog in bits en bytes op te slaan wat er gebeurt), het enige wat we zien is dat SOMMIGE CEM's (lees : Hardware EN Software versie combinaties) een memory leak hebben (langzaam loopt geheugen vol omdat een originele 'clear' van dit geheugen wat zou moeten gebeuren in de CEM, niet of te laat plaats vindt.
Laatste beta lost hier wat in op (wat verbeteringen aangebracht die de CEM wat minder snel in de verleiding brengen zich vol te laten lopen), dus sowieso die graag installeren. (We weten van 2 anderen dat dit enorm heeft geholpen en de frequentie van hangen van die knipper terug gebracht is naar eens per jaar (of langer, van 1 hebben we nog geen nieuw bericht terug en dat is langer dan een jaar geleden).
Je zou in zo'n geval makkelijk kunnen denken dat de CFE Plus de 'oorzaak' is van het probleem. Gek genoeg is het dat niet.
Ik probeer het even eenvoudig uit te leggen:
De CEM logica (in dit geval even specifiek) heeft een foutje en dat foutje (vollopen geheugen en hangen op een memory adres eenvoudig gezegd) wordt zichtbaar omdat er aanspraak gemaakt wordt op dat memory adres, iets wat in het geval zonder CFE Plus nauwelijks voorkomt.
Zo weinig dat door de jaarlijkse beurt (reset van CEM), af en toe een accu wissel (stroom er af), een software load etc genoeg is in een normale situatie om dit bijna nooit te laten gebeuren. (Reset of sofware load of accu los is memory schoon, dus weer ruimte om heel lang verder te kunnen...)
- Automatische cruise control staat wel in de optielijst maar werkt niet. Ik heb juist gewacht met kopen tot dit er in zat.
VT>> correct, daar kan ik het mee eens zijn. zijn we mee bezig maar is complex en blijkt (ook weer...) in sommige modellen te activeren en in sommige niet.
Het is voor ons (nog) niet mogelijk om per model / motor / modeljaar etc te scheiden, dus kunnen het niet 'aanzetten' voor 3 types en voor 21 niet bijvoorbeeld.
Al met al vind ik persoonlijk dat Volvotech vaker negatief genoemd wordt hier, en op het Volvo-forum.
VT>> in dit draadje is het wel raak ja
Volvo-forum zie ik dat niet terug (maar dat kan zijn omdat ik monitor op de CFE speifieke zaken).
Ik ben zelf ook een keer bij Bob geweest en hij was echt service gericht, jaar of 6 terug denk ik.
VT>> heb ik niet meer voor de geest, is lang terug, maar idd we willen service gericht werken, linksom of rechtsom.
Maar ik lees dingen die ik niet had verwacht van dit bedrijf.
VT>> wij ook niet!
Vooral moeilijk doen over problemen achteraf, en terugsturen kan blijkbaar ook zomaar niet meer. Zelfs een verhaal dat het binnen 14 dagen (wettelijk) niet ging.
VT>> hangt er geheel van af wat voor product het betreft en of het bij ons is afgehaald of online is besteld etc.
Verkijk je aub niet op dit soort situaties, ALS wij een nee geven op een retour is er echt wat aan de hand.
Zo hebben we zoals laatst een retour geweigerd (ja, binnen 14 dagen na aankoop).
Maar na 2.5 uur geregistreerde support, na niet lezen van handleidingen, product tig keer herladen met diverse firmwares, aanpassingen op verzoek van klant in firmware en die uiteindelijk retour wil sturen "omdat mijn vrouw het toch wel wat duur vond en er af wil").
Sorry, soms zijn er grenzen, ook voor een bedrijf. (Wet of geen wet...)
Collega had een 1999 S80. CFE er in, en direct problemen met de elektronica van de auto. CFE er uit, alles goed. Na wat gedoe CFE kunnen ruilen voor een andere CFE en later een camera module.
VT>> verhaal herinner ik me (sorry) niet. (zonder het als excuus te willen gebruiken maar bij ons gaat het natuurlijk de hele dag over 'hetzelfde' en voor de klant is zijn auto natuurlijk speciaal en bekend, wij zien er sowieso een stuk of 5 per dag en spreken zeker 100-150 klanten per dag op de 1 of andere manier die allemaal een Volvo hebben...
"gedoe" kan ik me echter niet voorstellen.
WEL kan ik me voorstellen dat er eerst geprobeerd is goed uit te vinden wat er loos was en of er geen installatie issues ten grondslag lagen aan de questie.
Dit dan weer om te voorkomen dat een klant iets retourt voor omruilen en de omruiling 'useless' is en de klant er dus niks mee is opgeschoten.
Vaak veel vragen van onze kant in zo'n geval, we zijn redelijk goed in staat om op basis van die antwoorden dan te bepalen wat een goede actie is; omruilen of nog meer vragen stellen.
Soms zijn de antwoorden van de klant ( met alle respect ) zo incompleet (voor ons om te beoordelen) dat het doorvragen noodzakelijk is.
KAn het zijn dat dat dat hier het geval was?
Grote Volvo groet en support as usual (snel en zo adequaat mogelijk!).
Team VolvoTech