Quote
zaterdag de bestelde cfe plus binnengekregen en zojuist terug van een lange testrit.
Trouwens het downloaden van de software/updater ging nog niet van een leien dakje. Ws door bepaalde google chrome instellingen werd dit geblokkeerd. Een laptop erbij gehaald, updaten deed ie wel, maar eenmaal bij de instellingen kon ik niets saven.
Uiteindelijk op mijn pc een nieuw gebruikersaccount gemaakt, waarin alles wel naar behoren deed. Zowel updaten, instellingen ingeven en saven.
Dus vandaag in de auto ermee. Vanmorgen begon hoopvol. De standkachel op afstand aangezet. Was niet echt volgens de instellingen 3xunlock, maar eigenlijk meer unlock........3xunlock.
tijdens de rit deed eigenlijk niets exact zoals het zou moeten volgens de instellingen: kvs temperatuur werd wel weergegeven, maar bleef regelmatig hangen. Motortemperatuur werd alleen maar als KOUD weergegeven, terwijl in met vida de temperatuur tot op 2 cijfers achter de komma kan uitlezen:
- automatisch op slot bij bepaalde snelheid: alleen gisteren, vandaag niet meer (terwijl instellingen niet zijn veranderd).
- spiegels omlaag bij achteruit rijden: ze verschuiven wel, maar niet in de goed richting. En ik moet ze handmatig weer terugzetten.
- stuurbediening radio niet actief tijdens cfe in DIM zichtbaar.
- blauw lampje groot licht knippert zwakjes regelmatig
enz enz enz.
Dus eigenlijk niet wat ik ervan had gehoopt. Ik hoop dus dan ook dat volvotech dit kan oplossen, anders gaat ie terug.
Iemand anders al enige ervaring met de cfe plus?
Ja, ik, en al enige tijd ook.
Ik kan me helemaal niet vinden in de problemen die jij hebt ervaren. Hoewel ik me besef dat je enorm teleurgesteld bent denk ik niet dat het zinvol is om meteen hier op het forum je relaas te doen.
Persoonlijk had ik gewacht op het antwoord van VolvoTech.eu en de problemen in samenwerking met hun aangepakt.
Nu krijgt de CFE Plus een negatieve lading mee terwijl ik echt uit eigen ervaring weet hoe het is als het ding het wel doen waar je 'm voor hebt aangeschaft.
Ik heb eind juni de Beta versie thuis gestuurd gekregen en via de mail de link naar de CFE Plus updater met een begeleidend schrijven dat ik de CFE niet moest updaten i.v.m. de nog aanwezige bugs die in de software konden zitten.
Ding in de auto gestoken en alles wat ie op dat moment kon deed ie zonder enig probleem en hij liet me meteen een bak meer info op het DIM zien waar ik nooit van had durven dromen. Naast de eerdere weergave door de met de lowspeed canbus communicerende CFE zoals:
Binnen temperatuur,
Koelvloeistof temperatuur,
Resterende aanwezige brandstof hoeveelheid,
de tijd van 0-100km,
Motortoerental,
Fysieke functies :
Het locken van de deuren boven een bepaalde snelheid
Het inklappen van de automatisch inklapbare spiegels bij het afsluiten van de auto,
Het openen en sluiten van de ramen en dakvenster bij ontgrendelen en vergrendelen van de auto bij meerdere drukken op de afstandsbediening;
Het kantelen van de spiegels bij inschakelen van de achteruit
En vast nog wat functies die ik nu even vergeten ben,
Kan de op de Highspeed canbus werkende CFE Plus onder andere laten zien:
Laaddruk
Motorolie temperatuur
Automaatbakolie temperatuur
Haldexolie temperatuur
Parkeersensoren voor en achter
Geselecteerde versnelling van de GearTronic
En sinds afgelopen weekend lucht in Kg/uur (MAF sensor)
En binnenkort Air Intake Temp.
Andere functies zijn:
Het zwiepen van de wijzers van je snelheids- en toerentalmeter
Het in het DIM forceren van de PDC sensoren bij inschakelen van de achteruit,
Het Muten van de radio bij inschakelen van de achteruit. Is eigenlijk voor mijn auto niet nodig want die doet het zelf al.
Kantelen van de spiegels bij inschakelen van de achteruit
Inschakelen van de stoelverwarming na het starten van de auto
Inschakelen van de standkachel als je die hebt
Er zitten een paar "nerd" regels is zodat je meerdere informatie tegelijk in één regel kunt laten zien.
Vast nog meer dingen die ik even vergeten ben
En er komt nog veel meer aan.....
Ik kan me totaal niet vinden in de problemen die je omschrijft. Dat is best erg jammer. Lijkt wel alsof er met het updaten meteen al iets niet goed gaat. Heb je überhaupt wel de goede CFE Plus toegestuurd gekregen?
Dat er zaken zijn die nog verder door ontwikkelt moeten worden was ook de reden dat ik gisteren met de auto een afspraak had in Schiedam bij VolvoTech. Op het moment is het enige wat nog niet mee werkt het sluiten van het dakraam bij het vergrendelen van mijn auto.
Bob is gisteren bijna twee uur bezig geweest en heeft heel veel data uit mijn auto verzameld. Het werkt nog niet maar de oplossing is onderweg.
Het is mooi om te zien.
Mooi om ook te horen wat hij al heeft mogen ervaren en aan "problemen" heeft opgelost en functies werkend heeft gekregen.
Om een voorbeeld te geven: als je de auto afsluit kan je de CFE de ramen en het dakvenster laten sluiten. Oké, dat laatste is nog een puntje maar de eerste CFE die ik bij de auto had deed dat ook al en dat is best een erg fijne functie.
Als ik m'n auto op slot doe dan duurt het even een paar seconden voordat de ramen reageren. Bijna irritant want je denkt ik meteen "ik moet nog een keer drukken".
Het antwoord van Bob op mijn vraag daarop was dat de CFE Plus eerst even wacht om alle computers in de auto hun functies te laten doen. Als alle ramen dicht gaan ( en ook het dakraam) dan vraagt dat een behoorlijke hoeveelheid stroom. Als ten gevolge van een wat minder wordende accu die dip in de stroom groot genoeg is dan zullen de computers hun werk niet meer (goed) doen. De CFE Plus schakelt zelf ook uit onder 8V.
Om dit te voorkomen is er een reactie vertraging ingebouwd.
Op dit moment heb ik firmware versie v1.080 erin zitten terwijl als je de updater de nieuwste firmware laat downloaden je niet verder komt dan v1.064
Er zit nog heel veel beweging in de doorontwikkeling.
Mijn advies is om in elk geval via de email contact op te nemen met VolvoTech.eu en je problemen duidelijk stuk voor stuk te omschrijven. Ik denk dat je dat wel al gedaan hebt.
Ik heb mogen ervaren dat je vrijwel nooit op maandag een reactie zult krijgen. Dan is Bob vrij. Ik kreeg meestal op mijn op zondag gestuurde email, na een weekendje rondrijden met de CFE Plus in de R, op dinsdag ochtend alweer de nodige respons en vragen.
Besef dat je een erg leuk stukje aanvulling hebt aangeschaft voor je auto wat nog erg jong is en de kinderschoenen eigenlijk pas aanheeft. Daar zitten echt nog wat bugs in en die worden echt wel onderzocht en verholpen als je het aangeeft.
Ohja, de approach verlichting kun je uitbreiden en iets met groot licht, ook de foutcodes kan de CFE Plus uitlezen en die slaat ie op. Je kunt als je de CFE Plus dan met je computer verbindt, de foutcodes zien en via google achterhalen wat ze betekenen.
Handig voor als je geen Vida en een DiCe hebt.
Ik ben erg benieuwd naar het verder verloop en zal dit draadje dan ook met meer dan gemiddelde interesse volgen
Succes!