ervaringen LPI i.c.m. 5-6 cilinder V70NN

 
 
 
 
 
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 62
Berichten: 697
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

ervaringen LPI i.c.m. 5-6 cilinder V70NN

 · 
Posted: 29.08.2018 - 15:02  ·  #1
De Sandstone zal het waarschijnlijk nog wel een hele tijd volhouden, de laatste jaren is er enorm veel vernieuwd en voorzie ik de komende tijd ook geen problemen/storingen/groot onderhoud etc. maar toch….. :-/
Ik zou graag wat meer willen weten over het rijden op lpg middels een lpi-installatie en dan specifiek 5 én 6 cilinders tussen '08 en '11 deze groep trekt mij persoonlijk het meeste aan. Waar het mij vooral om gaat zijn ervaringen van lpg-rijders uit die groep maar ook wat de manco's zijn. Van de 850 en V70 classic zijn de ervaringen wel duidelijk dacht ik, ik rijd immers zelf ruim 9 jaar (250.000 km) zeer tevreden op gas 8-)

De Sandstone gaat ook niet verdwijnen, die blijft net zolang het mogelijk is, maar oriënteren is natuurlijk ook niet verkeerd.
Het idee is om op termijn toch de overstap te gaan maken naar AT en de beste optie voor mij is dan de V70NN; vind het model super mooi, zelfde geldt voor het interieur en is meteen een stuk nieuwer. De Sandstone komt dan in de plaats voor de Citroën C4 waar vrouwlief nu mee rijdt (overigens ook lpg)

Waar ik zelf al achter gekomen ben is dat de FT versie de beste motoren zijn voor gas (zoals de 2.5 10V is voor de 850/x70), zijn de andere varianten dan slecht i.c.m. gas of eigenlijk net zo geschikt maar de FT versie nóg geschikter?
Hoe zit dat met de 6 cilinders?

Paar vraagjes welke het verschil kunnen maken in welke richting het beste kan worden gezocht.. ;-)
...zoiets bijvoorbeeld vind ik bijzonder gaaf

Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: ervaringen LPI i.c.m. 5-6 cilinder V70NN

 · 
Posted: 29.08.2018 - 15:48  ·  #2
Een auto die op water rijdt, en dan vooral zó een, die wil ik ook wel!

Verder gebruik ik zelf geen gas, niet eens om op te koken, dus de inhoudelijke reacties laat ik aan de experts hier over :-)
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: ervaringen LPI i.c.m. 5-6 cilinder V70NN

 · 
Posted: 29.08.2018 - 17:51  ·  #3
De whiteblock 5 cilinders lopen allemaal wel prima op gas is gebleken, en met vaste stoters zijn ze nieuw geleverd in de V70 III tot 2016.

Zelf zien we ze ook hier op het forum al naar de 500.000km gaan zonder problemen, de mijne draait al 300.000km op gas (totaal stand nu een kleine 400.000km) en nog geen problemen mee gehad, geen flashlube o.i.d.

Hoe de T6 het zou doen weet ik niet, maar een V70NN 5 cilinder op LPG lijkt mij prima te doen.

Voor zover de ervaringen die ik heb,

1e generatie 5 cilinders, 1992-1999. (hydraulische stoters)
probleemloos tot 400.00-500.000km, daar ongeveer kan je een koprevisie verwachten. Non-turbo's houden het soms nog (flink) langer vol.

2e generatie, 1999-2008
ook probleem vrij, maar ivm vaste stoters zal dat ergens met 300.000 (LPG)km's toch wel een keer gesteld moeten worden, al dan niet een compleet nieuwe kop ivm klep(zitting)slijtgage etc.

3e generatie lijk niet heel anders te zijn dan de 2e generatie, dus zoek een frisse met weinig km's, LPI erin en die eerste 200-250k km zal geen probleem mogen zijn.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: ervaringen LPI i.c.m. 5-6 cilinder V70NN

 · 
Posted: 29.08.2018 - 19:06  ·  #4
Gebruik een goed klepsmeersysteem zoals jlm of erc, dan is een kopreviise echt niet nodig. Ik heb hier een b5244 (2.4 20v 170 pk) liggen die 710.000 km heeft gelopen op lpi zonder revisie en waar de kleppen nog niet van gesteld hoeven te worden. (Mechanische stoters)
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: ervaringen LPI i.c.m. 5-6 cilinder V70NN

 · 
Posted: 29.08.2018 - 19:14  ·  #5
Mooie stand! Die klepsmering zal zeker een steentje hebben bijgedragen daaraan.

Al zal je ondanks klepsmering dat met een turbo/T5 niet zo makkelijk halen, die tegendruk van de turbo zorgt echt voor hele hoge uitlaatgas temperaturen (mits je de pk's aanspreekt).

Daarnaast is het ook 90% afhankelijk van of je netjes periodiek onderhoud doet en goede olie gebruikt.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: ervaringen LPI i.c.m. 5-6 cilinder V70NN

 · 
Posted: 30.08.2018 - 05:42  ·  #6
Beide blokken, zowel de 5 als 6, doen het prima op LPG. Keyword is, zoals altijd, wel het onderhoud er van.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 57
Berichten: 415
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: ervaringen LPI i.c.m. 5-6 cilinder V70NN

 · 
Posted: 30.08.2018 - 11:27  ·  #7
Quote door Dirk342

Beide blokken, zowel de 5 als 6, doen het prima op LPG. Keyword is, zoals altijd, wel het onderhoud er van.


Onderhoud is idd wel van belang.Een non turbo zal waarschijnlijk langer meegaan.
Heb hier een S60 2.4 20v op lpg met bijna 6 ton zonder klepsmering.

gr,
Bas
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 62
Berichten: 697
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: ervaringen LPI i.c.m. 5-6 cilinder V70NN

 · 
Posted: 01.09.2018 - 14:01  ·  #8
Type NN wordt ook weinig aangeboden op lpg.. dan houd je weinig keuzes over helaas
Geen probleem want er staan voldoende benzinewagens op verschillende occasions-sites (en MP)
...rekening houdend met een eventuele vraagprijs en LPI inbouw zal dat op termijn wel goed komen.

Ik vind het ook vooral leuk om dit soort dingen uit te zoeken en is het natuurlijk op voorhand handig te weten welke "problemen/manco's" deze NN types hebben
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 62
Berichten: 697
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: ervaringen LPI i.c.m. 5-6 cilinder V70NN

 · 
Posted: 19.09.2018 - 14:33  ·  #9
Hebben deze type motoren (5 en 6 cil. benzine) een distributieketting of een riem en wat heeft de 5 cil. diesel?
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: ervaringen LPI i.c.m. 5-6 cilinder V70NN

 · 
Posted: 19.09.2018 - 16:22  ·  #10
Er zijn in het buitenland, vooral in Zweden en Duitsland, V70NN's geleverd met flexifuel motoren die behalve op benzine ook op E85 kunnen lopen. Flexifuel motoren hebben een aangepaste cilinderkop zodat de ombouw naar LPG op lange termijn weinig problemen gaat opleveren. De meeste flexifuels die je tegenkomt hebben een 2 litermotor (aanduiding 2.0F), maar ze zijn ook met een vijfcilinder turbomotor geleverd (aanduiding 2.5FT). Deze heeft ook nog eens 231 pk in plaats van de standaard 200 pk van de 2.5T.

Daarnaast zijn er Bifuel modellen (benzine en CNG) geleverd tot in 2013 als ik me niet vergis, met 2 liter vijfcilinder turbomotoren (200 pk) en ook de 2.5FT is enige tijd met Bifuel geleverd. Het kost wel laadruimte, de vloer komt iets omhoog omdat er een CNG tank onder zit.

De Volvo-motoren hebben allemaal een distributieriem. De 2.0/2.0F komen bij Ford c.q. Mazda vandaan en hebben een distributieketting.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 62
Berichten: 697
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: ervaringen LPI i.c.m. 5-6 cilinder V70NN

 · 
Posted: 19.09.2018 - 16:37  ·  #11
Inderdaad is de 2.5FT het meest geschikt voor LPG, dat wordt nog een hele speurtocht om een Ocean Race 2.5FT te vinden (als ze überhaupt zijn geleverd)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0