Quote door Mekstra
Je rijdt weinig op benzine, het systeem zal dus ook niet snel vervuilen lijkt me? Of is het benzinesysteem van een 850 heel anders als een V70?
Het B-systeem van de 850 wijkt niet zo veel af van de V70 (maar de drukregeling is wel iets anders) maar jou redenering over vervuiling klopt niet.
Een B-systeem dat weinig wordt gebruikt vervuilt juist sneller. In moderne benzine zit 5% ethanol bijgemengd met gevolg dat dit soort benzine eerder vergomd... Dat gom creeert een laagje vernis achtige aanslag op je injectoren of carburateur sproeiers en in je B-filter en B-drukpomp en beinvloed op die wijze de mengselvorming.
Auto's/motoren met carburateur(s),
die ook nog eens weinig worden gebruikt, hebben veel last van dit soort moderne benzine. Sproeiers die dicht gaan zitten. Dat soort ellende.
Ik kan me voorstellen dat auto's met injectie die weinig worden gebruikt er ook last van hebben: injectoren die vast koeken, filters die dicht gaan zitten.
Een moderne LPG auto start
altijd op benzine m.a.w. het B-systeem wordt wel degelijk regelmatig gebruikt, ook al is het maar voor korte duur.
Omdat ik in mijn LPG auto toch zo vaak mogelijk op LPG wil rijden gooi ik daar ook altijd de meest goedkope benzine ik die ik kan vinden, ik gebruik die B immers toch alleen maar om op te starten.
(Koud)starten en rustig wegrijden is slechts een lichte belasting voor de moter dus pingelgevaar is er nauwelijks. (of je moet misschien die Duitse RON91 tanken)
NB als je motoren of auto's hebt die vaker langere tijd stil staan (winterstalling) dan is het slim om een fuel conditioner/stabilizer in de tank te doen gedurende de laatste rit naar de stalling. Tijdens dat laatste ritje wordt je tankinhoud en brandstofsysteem dan voorzien van brandstof die geen gom resten achter laat. Op het moment dat je de auto of motorfiets weer uit de stalling haalt heb je daar dan profijt van idvv een schoner beter functionerend B-systeem.