Hallo allemaal,
Mijn Volvo V70 XC 2.4t (2001) heeft al een tijdje last van vreemde verschijnselen. De auto rijdt koud veel beter dan warm en kan na het opnieuw starten ineens veel vermogen verliezen. Het is een vreemd verschijnsel, de ene keer loopt de auto zeer mooi en op een ander moment weer rauw. Hetzelfde fenomeen gaat op voor het starten.
In de tussentijd is de auto al diverse keren bij de Volvo-dealer en een Volvo-specialist geweest voor dit probleem. De Volvo-specialist heeft op Vida de volgende foutmeldingen geconstateerd:
CEM 1A5D- Mist communicatie met ETM module (oranje)
ECM 902A- Communicatie met gaspedaal unit te laag (oranje)
ECM-917F- Gaspedaalsensor signaal beschadigd en/of storing (oranje)
De auto heeft geen andere motorische storingen buiten de bovenstaande meldingen om (wordt namelijk goed onderhouden).
Wel heeft de auto een paar kleine stroom probleempjes in het interieur.
De Volvo-specialist heeft mij doorverwezen naar ETS omdat het waarschijnlijk zou gaan om een defect in mijn ECU (en niet in het gasklephuis), echter ben ik daar nog niet zeker van (de ECU storing). Ik wil namelijk niet mijn ECU laten reviseren, terwijl het probleem ergens anders ligt.
In de tussentijd ben ik zelf al het e.e.a. aan het bekijken geweest en kwam tot de volgende conclusie:
- Geen pijpen/rubbers gescheurd of stekkers los rondom ETM (vernieuwd exemplaar met gele sticker)
- Gasklephuis niet vervuild (recent gereinigd)
- Stroomvoorziening qua ampere in orde (spanningsregelaar v/d dynamo en accu recent vervangen)
- Zekeringen en zekeringkast schoon gemaakt (ETM/ECU) inclusief FMA2
Na het reinigen en vernieuwen van de zekeringen heeft de auto zeer fijn gereden qua vermogen, echter was dit van korte duur. Het lijkt weer alsof ik teveel gas moet geven om vlot weg te kunnen komen en dat de auto zwaar aanvoelt (vergelijkbaar met heuvel op rijden). Tot op heden weet ik niet meer waar ik moet zoeken. Heeft daarom iemand nog een suggestie?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Mijn Volvo V70 XC 2.4t (2001) heeft al een tijdje last van vreemde verschijnselen. De auto rijdt koud veel beter dan warm en kan na het opnieuw starten ineens veel vermogen verliezen. Het is een vreemd verschijnsel, de ene keer loopt de auto zeer mooi en op een ander moment weer rauw. Hetzelfde fenomeen gaat op voor het starten.
In de tussentijd is de auto al diverse keren bij de Volvo-dealer en een Volvo-specialist geweest voor dit probleem. De Volvo-specialist heeft op Vida de volgende foutmeldingen geconstateerd:
CEM 1A5D- Mist communicatie met ETM module (oranje)
ECM 902A- Communicatie met gaspedaal unit te laag (oranje)
ECM-917F- Gaspedaalsensor signaal beschadigd en/of storing (oranje)
De auto heeft geen andere motorische storingen buiten de bovenstaande meldingen om (wordt namelijk goed onderhouden).
Wel heeft de auto een paar kleine stroom probleempjes in het interieur.
De Volvo-specialist heeft mij doorverwezen naar ETS omdat het waarschijnlijk zou gaan om een defect in mijn ECU (en niet in het gasklephuis), echter ben ik daar nog niet zeker van (de ECU storing). Ik wil namelijk niet mijn ECU laten reviseren, terwijl het probleem ergens anders ligt.
In de tussentijd ben ik zelf al het e.e.a. aan het bekijken geweest en kwam tot de volgende conclusie:
- Geen pijpen/rubbers gescheurd of stekkers los rondom ETM (vernieuwd exemplaar met gele sticker)
- Gasklephuis niet vervuild (recent gereinigd)
- Stroomvoorziening qua ampere in orde (spanningsregelaar v/d dynamo en accu recent vervangen)
- Zekeringen en zekeringkast schoon gemaakt (ETM/ECU) inclusief FMA2
Na het reinigen en vernieuwen van de zekeringen heeft de auto zeer fijn gereden qua vermogen, echter was dit van korte duur. Het lijkt weer alsof ik teveel gas moet geven om vlot weg te kunnen komen en dat de auto zwaar aanvoelt (vergelijkbaar met heuvel op rijden). Tot op heden weet ik niet meer waar ik moet zoeken. Heeft daarom iemand nog een suggestie?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.