ETM problemen

nusti
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

ETM problemen

· 
Posted: 27.08.2013 - 12:12  ·  #1
Na een heerlijke vakantie in frankrijk waar ik heerlijk zonder problemen een kleine 3000 km heb gecruised met mijn net aangeschafte v70 gingen we nog een weekendje camperen. Auto volgeladen, dakkoffer erop en met 130 op cruise control richting Limburg. Net voor Eindhoven gebeurde het. Vermogen weg, geen reactie meer van het gaspedaal. Snel naar de vluchtstrook waar de motor erg stotterend stationair aan het draaien was. Even gasgeven en de toeren gingen omhoog om bij 2000 te blijven hangen. Op deze manier een parkeerplaats bereikt en anwb gebeld. Toen deze aankwam en ik de auto startte was alles weer normaal alleen de melding motormanagement spoep bleef branden. Meneer van de anwb heeft de auto uitgelezen en kwam tot de conclusie dat het wel eens het gasklephuis kon zijn. Ik kon wel doorrijden volgens hem en dat heb ik ook gedaan. Even later was de melding ook weer weg.
ik merkte wel dat bij een constante snelheid de auto af en toe inhield en bij optrekken hetzelfde verhaal. maar dan met heel erg kort hikjes.
Deze week is het weer gebeurt en ik heb de auto laten uitlezen bij de dealer en inderdaad gasklephuis niet goed. Totale kosten om te vervangen inc. montage en software €436.
Ik heb daar nu even het geld niet voor, maar het was volgens hem niet schadelijk om zo door te rijden, hooguit vervelend als het weer gebeurd.
Ik wil het nu eerst schoonmaken, zoals ik het op verschillende fora heb gelezen, dus huis eraf en reinigen met remmenreiniger, nieuwe pakking heb ik meteen bij de dealer meegenomen. Is het ook mogelijk om het electronisch deel wat achter de zwarte kapjes zit schoon te maken of is dat absoluut niet verstandig ivm met de autocomputer?
Hoe groot is de kans dat het probleem ook echt voorbij is of zit er niks anders op dan het huis (uiteindelijk) te vervangen?
Het is trouwens de versie met de witte sticker.
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Re: ETM problemen

· 
Posted: 27.08.2013 - 14:47  ·  #2
- versie met de witte sticker is helaas de slechtste...
- als je er mee door rijdt wordt de uitval steeds vaker en erger. Een ander symptoom is uitval van de cruise control tijdens het gebruik ervan.
- als je gewoon laat vervangen, sta er dan op dat je er eentje met de gele sticker krijgt, die zijn robuster.
- nee, achter die zwarte kapjes (dat zijn de TPS-en) valt niks schoon te maken. Ik raad je ook sterk af om ze open te maken. Want dan is de kans groot dat je meer kapot maakt.
- je garagist kan het gasklephuis ook laten reviseren/ombouwen bij www.actronics.nl
http://www.actronics.eu/nl/rof.php ( Actronics doet alleen business to business zaken)
Daar kunnen ze de versleten contactbaan TPS-en (er zitten er 2 op) vervangen door 1 enkele hall-effect TPS (werkt met magnetisme en heeft geen fysiek contact nodig dus slijt niet.
- als je zelf een handige hobbiist met electronica bent kan je eventueel zelf de TPS ombouw doen met een Sacer sa300 (regelmatig te koop op Ebay)
maar dat klusje is geen beginnersklus ( ask me how i know...)
Hoe je dat doet is op door meerdere Volvo rijders gedocumenteerd op het internet. Google er maar eens naar.

Grt,
Jan
nusti
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.08.2013 - 14:50  ·  #3
Gisteren middag de etm schoongemaakt. Was binnen een klein uurtje gedaan. Bij mijn auto hangt deze rechts naast de motor dus makkelijk bereikbaar. Ik heb de stekker niet losgemaakt, dit ging erg moeilijk en uit angst om het los te breken heb ik het laten zitten. Schoongemaakt met remmenreiniger, tandenborsteltje en een pluisvrije doek.
Er zat behoorlijk wat zwarte vettige aanslag aan de binnenkant. Rustig de tijd genomen om alles goed schoon te krijgen. Met een nieuwe pakking weer gemonteerd.
Auto gestart zonder problemen. Flinke rit van ruim een half uur gemaakt, stadsverkeer, binnenwegen en snelweg. Geen hikje meer te merken, bij optrekken niet meer in houden. Wat ik wel merkte is dat als ik de koppeling intrapte of ik stilstond de stationair even omhoogging naar ong 1500 toeren om vervolgens terug te zakken naar normale loop, ong 1000.
Ik had ergens gelezen dat door de remmenreiniger de vlinderklep wat stroever kon bewegen en dat hij er toen een klein beetje wd40 op had gespoten. Heb ik ook gedaan. Ik merk nu dat de stationair ong 1200 is voordat het teruggaat. Ben benieuwd of dat nog verandert. Ik heb begrepen dat er een soort van zelflerend systeem is en dat als je aan de etm loopt te vogelen de moror zichzelf opnieuw kan instellen.
Al met al ben ik tot nu toe tevreden met het resultaat en ik hoop dat ik de vervangen tot de dertiende maand kan uitstellen.
break

Subject:

· 
Posted: 28.08.2013 - 23:43  ·  #4
In Helmond zit een bedrijf dat gasklephuizen, ABS en nog veel meer repareert, zie http://ecu-rc.nl/. Met ACtronics heb ik slechte ervaring mijn auto staat al bijna 3 weken stil omdat hun de ABS niet goed gerepareerd hebben en voorrang krijg je niet als ze iets verkeerd gedaan hebben.
nusti
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.08.2013 - 10:29  ·  #5
Bedankt voor de tip.
Als de etm de geest geeft zal ik echter eerst de hele unit (laten) vervangen zodat ik in ieder geval de versie met de gele sticker heb. Over actronics lees heel wat gemengde ervaringen. Mijn eerste keuze zal trouwens altijd het originele volvo onderdeel zijn.
nusti
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.09.2013 - 10:32  ·  #6
Helaas....de schoonmaak beurt heeft maar een weekje gewerkt. Deze week al weer twee keer vermogen kwijt, motormanagement spoed als melding. Na een paar minuten gewoon weer starten en rijden.
Budget laat het nog niet toe om €436 neer te tellen voor een nieuw gasklephuis. Ik ga nu maar eens kijken of er een alternatieve oplossing is. Misschien 1 van de sloop. Is het trouwens altijd nodig om de software te resetten/ te updaten bij vervangen van het gasklephuis?

Ik vind het trouwens ook vreemd dat in noord-amerika er 10 jaar of 200.000 km garantie wordt gegeven en in in europa niet. Ik heb nu 187.000 op de teller staan, beetje balen.
...

Subject:

· 
Posted: 03.09.2013 - 10:59  ·  #7
Het gaat om het nummer van de gasklep. Deze moet met elkaar overeen komen. Wanneer dit niet het geval is, moet je hem inderdaad opnieuw inleren. ;)
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.09.2013 - 14:51  ·  #8
Quote door nusti

Bedankt voor de tip.
Als de etm de geest geeft zal ik echter eerst de hele unit (laten) vervangen zodat ik in ieder geval de versie met de gele sticker heb. Over actronics lees heel wat gemengde ervaringen. Mijn eerste keuze zal trouwens altijd het originele volvo onderdeel zijn.

het orginele 'Volvo' onderdeel is gemaakt door....Magneti-Marelli, een Italiaans bedrijf...
Orgineel Volvo is in dit geval geen garantie voor kwaliteit...
Eerlijk gezegd vind ik deze ETM problemen Volvo-onwaardig!
robbbie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.09.2013 - 21:42  ·  #9
Vandaag dezelfde verschijnelen: stotteren inhouden en motor stinkt ook ( moest nog paar km rijden met de melding motorservice spoed).
Ik heb al een gereviseerd gasklephuis van ac-tronics sinds 2 jaar. Dus ik hoop niet dat t daaraan ligt. Ook na div.keren starten blijft ie bij mij wel slecht lopen. Morgen naar garage want ik kan zo niet doorrijden.
Laat nog weten waar t in mijn geval aan ligt.
Gr rob
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 03.09.2013 - 21:55  ·  #10
Als het in het beginstadium is, dan zou je kunnen overwegen nieuwe software te plaatsen, welke de toleranties van de gasklep verruimt.
maurits
In nagedachtenis
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

· 
Posted: 03.09.2013 - 22:20  ·  #11
Ik weet niet precies welke ETM je nodig hebt, maar de meeste zijn bij ons (parts4swedes) € 299,00. Software kost je 3-4 tientjes. Heb je weer 100 euro verdiend.
@ TeeFive: zover ik weet zijn die met witte sticker niet meer leverbaar (behalve bij demontagebedrijven)
@ Bigdog: De etm geeft gewoon verkeerde signalen aan de computer; nieuwe software heeft dan weinig zin.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 04.09.2013 - 05:58  ·  #12
Ik doelde echt op het begin stadium.
Mijn buurman heeft er zo'n 20.000 km mee door kunnen rijden.
Let wel, dit was uitstel, geen afstel !.
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.09.2013 - 15:09  ·  #13
Quote door robbbie

Vandaag dezelfde verschijnelen: stotteren inhouden en motor stinkt ook ( moest nog paar km rijden met de melding motorservice spoed).
Ik heb al een gereviseerd gasklephuis van ac-tronics sinds 2 jaar. Dus ik hoop niet dat t daaraan ligt. Ook na div.keren starten blijft ie bij mij wel slecht lopen. Morgen naar garage want ik kan zo niet doorrijden.
Laat nog weten waar t in mijn geval aan ligt.
Gr rob

Met VIDA is de ETM goed te checken zonder het ding uit te bouwen. (dus ook door de dealer)
Ga in VIDA naar 'storing zoeken' >> autocommunicatie >> 2x klikken op ETM >> tabblad 'advanced' >> vouw ETM-boompje uit >> 2x klikken op ETM-test.
Volg de test-procedure nauwkeurig

als de ETM goed is zie je op de grafiek 2 TPS sinus graphs (groen en blauw) voorbij komen. Die moeten erg op elkaar lijken en vrijwel over elkaar heen liggen. Rare vreemde spikes in de graphs zijn een aanwijzing dat de TPS-en slecht zijn.
robbbie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Opgelost

· 
Posted: 04.09.2013 - 21:52  ·  #14
Hem m uit laten lezen door garage,maar lukte niet goed. Vanavond door mn eigen monteurtje laten uitlezen: bobine cil1 kapot. Meteen alle bougies vervangen. Oorzaak v defecte bobine kan veroorzaakt worden door slechter wordende bougies.
Gelukkig niet etm. Als die defect is zwabbert t toerental wat op en neer. Dat was t dus duidelijk niet. Hij stotterde en kwam niet meer uit de noodloop.
Heb een keer eerder n bobine kapot gehad, maar toen liep ie dan weer wel gewoon en dan weer in noodloop.
Succ6 allemaal en bedankt, gr Rob
robbbie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.09.2013 - 21:56  ·  #15
Nusti, t lijkt erop, dat, gezien je beschrijving, er bij jou ook een bobine kapot is. Of de bougie.
Gr rob

Selected quotes for multi-quoting:   0