Even een update:
Ben gister na het werk met de reiniging begonnen van de EGR en het stuk buis wat tussen EGR en kleppendeksel zit. Wat een goor en tijdrovend werkje was dat zeg, het zat goed vast gekoekt en was niet even snel te verwijderen. Eerst heb ik met een een schroevendraaier zo veel mogelijk los gepeuterd en alles met doeken er uit gehaald. Toen het meeste er uit was heb ik de slang die vanaf de intercooler komt een stuk weg geduwd (had hem al los gemaakt aan het begin) en de ruimte boven de versnellingsbak goed vol gestopt met doeken. Toen met de hogedrukreiniger en riool slang, waar zo'n mooi kopje voorop zit die rondom zich heen spuit, de EGR schoon gespoten. Dat werkt echt perfect kan ik zeggen, hij is helemaal brandschoon
Toen alles weer in elkaar zat heb ik de motor tijdens het opruimen en schoon maken van de spullen laten warm draaien en als laatste heb ik de motor ingespoten met ontvetter en daarna afgespoten. Alles is weer mooi schoon en heb het gevoel dat de motor beter loopt.
Volgende klus zullen de wervelkleppen, klepstoters en tuimelaars zijn, en als Dennis de kleppendeksel er dan toch vanaf heeft dan wil ik ook dat alles grondig gereinigd gaat worden zodat alles dan weer netjes schoon is.
Dan door OBBE de EGR laten dicht zetten want dat systeem vind ik wel zo onnozel, het zorgt dan misschien wel voor minder NoX maar het verhoogd de roetuitstoot en vervuiling van de motor wel enorm. Komt op mij een beetje over alsof je een medicijn krijgt bij de dokter voor een probleempje maar de bijwerkingen zijn erger dan het probleem zelf. Bijkomend voordeel is dus ook meteen dat het roetfilter veel minder snel vol zit en dus minder vaak zal regenereren en dat scheelt weer brandstof
Het liefste liet ik het roetfilter leeg halen omdat zonder EGR het roetfilter zo goed als overbodig is geworden maar met de plannen van de overheid durf ik dat helaas niet meer aan