D5 euro 4 vermogen weg

JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Re: D5 euro 4 vermogen weg

· 
Posted: 04.12.2017 - 19:28  ·  #16
Als het echt zo vervuild is, vrees ik voor je wervelkleppen en klepstoters... gewoon openmaken!
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 05.12.2017 - 10:48  ·  #17
Even een update:

Ben gister na het werk met de reiniging begonnen van de EGR en het stuk buis wat tussen EGR en kleppendeksel zit. Wat een goor en tijdrovend werkje was dat zeg, het zat goed vast gekoekt en was niet even snel te verwijderen. Eerst heb ik met een een schroevendraaier zo veel mogelijk los gepeuterd en alles met doeken er uit gehaald. Toen het meeste er uit was heb ik de slang die vanaf de intercooler komt een stuk weg geduwd (had hem al los gemaakt aan het begin) en de ruimte boven de versnellingsbak goed vol gestopt met doeken. Toen met de hogedrukreiniger en riool slang, waar zo'n mooi kopje voorop zit die rondom zich heen spuit, de EGR schoon gespoten. Dat werkt echt perfect kan ik zeggen, hij is helemaal brandschoon :-)

Toen alles weer in elkaar zat heb ik de motor tijdens het opruimen en schoon maken van de spullen laten warm draaien en als laatste heb ik de motor ingespoten met ontvetter en daarna afgespoten. Alles is weer mooi schoon en heb het gevoel dat de motor beter loopt.

Volgende klus zullen de wervelkleppen, klepstoters en tuimelaars zijn, en als Dennis de kleppendeksel er dan toch vanaf heeft dan wil ik ook dat alles grondig gereinigd gaat worden zodat alles dan weer netjes schoon is.

Dan door OBBE de EGR laten dicht zetten want dat systeem vind ik wel zo onnozel, het zorgt dan misschien wel voor minder NoX maar het verhoogd de roetuitstoot en vervuiling van de motor wel enorm. Komt op mij een beetje over alsof je een medicijn krijgt bij de dokter voor een probleempje maar de bijwerkingen zijn erger dan het probleem zelf. Bijkomend voordeel is dus ook meteen dat het roetfilter veel minder snel vol zit en dus minder vaak zal regenereren en dat scheelt weer brandstof :-) Het liefste liet ik het roetfilter leeg halen omdat zonder EGR het roetfilter zo goed als overbodig is geworden maar met de plannen van de overheid durf ik dat helaas niet meer aan :(
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.12.2017 - 11:58  ·  #18
Idd geen prettig karweitje, maar wel dankbaar werk. Dat wat in je EGR zit, zit ook in je kleppendeksel. Er is dus nog meer winst te behalen!

Sommigen doen een air-intake. Dat kost 350€. Voor dat geld heb je ook nieuwe klepstoters en tuimelaars. Als je dus toch de wervelklep doet, zou ik het in één keer meenemen. Kleppendeksel kan dan goed schoongemaakt worden en dan sla je drie vliegen in één klap.

Is je storing nu trouwens weg?
Parkstad
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 05.12.2017 - 14:59  ·  #19
ik had geen storing maar het beruchte stangetje ging er vanaf,
dus wervelkleppen vernieuwd EGR dicht laten zetten , roetfilter laten nakijken :)

ondanks dat ik geen storing gehad hebt...rij ik al een paar jaar super rond....steekproef apk gehad ook alles oké
en de auto door Obbe even laten kietelen
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 05.12.2017 - 16:13  ·  #20
Twee jaar geleden is mijn kleppendeksel er ook af geweest voor de wervelklep. Omdat het heveltje was afgebroken.

Het kleppendeksel was nagenoeg schoon van binnen. Er was niks aangekoekt.
Is ook nooit eerder er af geweest en schoon gemaakt.
Ook geen air intake cleaner gehad/gekregen.
Km stand was ongeveer 340K.

Egr klep staat wel dicht sinds 2010.

Volgens mij maakt het zichzelf wel schoon na verloop van tijd. Of omdat de D5 euro4 een kunststof deksel heeft blijft aanslag niet plakken.
martijnvk
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

· 
Posted: 05.12.2017 - 22:13  ·  #21
Hallo,

Bij de klepstoter revisie van mijn S60 was er na 13 jaar niet echt bijzonder veel aanslag te zien in de kleppendeksel.
De EGR heeft 12,5 jaar open gestaan dus wat we daar aantroffen voor 12,5 jaar viel wel mee.
Maar onder de kleppendeksel is een stuk beroerder zie onderstaande foto's.

En inderdaad het is kunststof dus het lijkt mij ook dat het minder snel plakt. Maar ook omdat de druk door 5 nauwere gaten geperst word heeft het ook weinig kans.

En zuinig rijden met een diesel kan maar vergeet niet om hem af en toe een keer flink over de snelweg te trappen. Als je VIDA hebt moet je maar is een keer de sensoren klokken met voordat je 170km/h over de snelweg rijd, tussentijd, en erna. Je zult er raar van opkijken wat dat doet met een motor en de motorloop als je terug bent.

Groetjes Martijn
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.12.2017 - 00:01  ·  #22
Allen bedankt zover voor de reacties. Vanmiddag toen ik naar het werk reed ging mijn uitroeptekentje weer branden maar had de rest van de rit wel mijn volledige vermogen. Opweg naar huis viel het vermogen in eens weer weg en heb thuis meteen de laptop er aan gehangen. Wederom storingscode ECM-9140 wat wederom duidt op problemen met het gasklephuis.

Verder zoeken op internet laat weten dat er regelmatig problemen zijn met de plastic tandwielen in de aandrijving van de klep.

Heb inmiddels op onderdelenlijn.nl een gebruikte gasklep gevonden van een V40 uit 2014 met nog maar 75K op de klok. Daar willen ze 120 euro voor hebben en dat scheelt me toch wel een hele flinke slok op een borrel t.o.v. een nieuwe klep.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.12.2017 - 08:17  ·  #23
Ik zou eerst eens met Vida je gasklep huis opnieuw calibreren.
Dus opnieuw laten instellen, voordat je er een andere inzet.
Als er toch een andere in moet zal die ook ingeleerd moeten worden.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.12.2017 - 06:55  ·  #24
Inmiddels de gasklep vervangen en dat was geen overbodige luxe, na montage, inleren en testen van de "nieuwe" gasklep uit nieuwsgierigheid even open gehaald.

Kijk en huiver...

You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.12.2017 - 08:42  ·  #25
Zie hier wat egr doet... bizar! Lekker dat t bij jou weer vers is!
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 07.12.2017 - 09:05  ·  #26
Zo die is aardig versleten.
Leuk dat plastic maar liever niet.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.12.2017 - 09:35  ·  #27
Zeg dat!
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.06.2018 - 21:37  ·  #28
Oeps heej! Een maand later dan deze topic had ik precies hetzelfde.... Maar tijdnood ivm met een buitenlandreis en gebrek aan eigen kunde en middelen bracht mij naar de Volvo dealer. Een grapje van €1300,-. Maar wel bijna alles nieuw in het EGR traject.. Dat dan wel..

Selected quotes for multi-quoting:   0