D5 euro 4 vermogen weg

Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

D5 euro 4 vermogen weg

· 
Posted: 04.12.2017 - 13:48  ·  #1
Hallo allemaal,

Zojuist was ik op weg naar mij werk (late dienst) en op de snelweg viel het me ineens op dat mijn uitroepteken geel brandt en in de DIM heb ik de melding "motor management service vereist" Heb geen vermogen meer en de auto wil niet harder dan 120 op een vlakke weg.

Dit is me al eens eerder gebeurd en toen lag het stangetje van de wervel kleppen er af maar die zit nu nog netjes op zijn plek. Helaas ligt de laptop en DICE thuis dus kan hem nu niet uitlezen maar zijn er nog dingen die ik hier even snel kan gaan controleren?

Mocht er tijd voor zijn dan zet ik de auto even boven de smeerpunt en controleer ik de intercooler en turboslangen nog even.

Brandstoffilter is ongeveer 4000 Km geleden vervangen.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: D5 euro 4 vermogen weg

· 
Posted: 04.12.2017 - 13:51  ·  #2
Je zal toch even moeten uitlezen.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2017 - 14:07  ·  #3
Zonder uitlezen is het inderdaad raden en gissen, dat begrijp ik. Vanavond maar rustig naar huis rijden en de DICE er dan meteen maar aanhangen. Moet niet te vaak gebeuren dit soort dingen, hier wordt ik doorgaans erg zenuwachtig van en zo kort na aankoop sterkt dat het vertrouwen niet in de wagen :(

Het viel met wel op dat toen ik voor het julianaplein in Groningen afremde vlak voor het 100Km/u stuk ik daarna wel weer gas kon geven en had toen ook het gevoel dat ik weer trekkracht had. Kon niet gaan testen hoever ik hem weer kon doortrekken omdat je daar maar 100 mag maar het viel me gewoon even op zal ik maar zeggen. Ben benieuwd wat VIDA er over kan vertellen...
NickGR
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 04.12.2017 - 14:33  ·  #4
ik denk dat je in Vida de volgende melding krijgt: faulty flow.
En daar zal je het mee moeten doen.

Doet mijn auto ook zo af en toe >_<
Parkstad
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 04.12.2017 - 14:44  ·  #5
dat zouden toch de wervelkleppen van binnen kunnen zijn,
dat het stangentje toen er vanaf gegaan is komt vaak door deze hardplastic kleppen en dat ze nu toch dicht staan
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2017 - 14:48  ·  #6
Ik zal vanavond laten weten met welke code's en ideeën Vida komt ;-) Ik moet zeggen dat ik nu al meerdere auto's heb uitgelezen met mijn DICE maar VIDA geeft toch behoorlijk gerichte resultaten en mogelijke oorzaken. Dus ik hoop dat ik er wat mee kan. Probleem met die moderne auto's is dat er zo veel sensortjes en elektronica omheen hangt dat er zo ongeveer 10.000 mogelijkheden zijn om een storing te genereren.

Maar goed, de auto rijd wel dus thuis komen doe is ik zowieso :-)
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2017 - 14:52  ·  #7
Quote door Parkstad

dat het stangentje toen er vanaf gegaan is komt vaak door deze hardplastic kleppen en dat ze nu toch dicht staan

Dat zou natuurlijk best een mogelijkheid zijn, die speelt ook in mijn achterhoofd ;-) Zit er eigenlijk nu nog even niet op te wachten maar als dat het probleem wel blijkt te zijn dan moeten ze bij volvoservice binnenkort de zaak dan toch maar vervangen. Wilde die klus eigenlijk uitstellen toto volgend voorjaar (kom me financieel ook even wat beter uit als ik eerlijk ben)

Het lekt trouwens wel flink bij het asje van de kleppen, dat was Dennis ook al op gevallen tijdens de technische controle van laatst. Heb dus de offertje al liggen voor het vervangen dan de wervelkleppen en kleppendeksel pakking.
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 04.12.2017 - 14:54  ·  #8
Quote door Janvis

Ik zal vanavond laten weten met welke code's en ideeën Vida komt ;-) Ik moet zeggen dat ik nu al meerdere auto's heb uitgelezen met mijn DICE maar VIDA geeft toch behoorlijk gerichte resultaten en mogelijke oorzaken. Dus ik hoop dat ik er wat mee kan. Probleem met die moderne auto's is dat er zo veel sensortjes en elektronica omheen hangt dat er zo ongeveer 10.000 mogelijkheden zijn om een storing te genereren.

Maar goed, de auto rijd wel dus thuis komen doe is ik zowieso :-)

Hopelijk is het geen ECM6805 error, daar kunnen zoveel oorzaken aan ten grondslag aan liggen. Als je die hebt zal ik wel even mijn lijstje van te controleren punten hier neergooien.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2017 - 14:56  ·  #9
Maak me nou niet zo zenuwachtig ;-)
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 04.12.2017 - 15:24  ·  #10
Je moet het meer als een uitdaging zien waar altijd wel een oplossing voor is ;).
Parkstad
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.12.2017 - 15:28  ·  #11
ik heb 3 jaar geleden ook de wervelkleppen bij volvoservice in elst laten vervangen 3 a 4 uur werk

Quote door Janvis

Quote door Parkstad

Dat zou natuurlijk best een mogelijkheid zijn, die speelt ook in mijn achterhoofd ;-) Zit er eigenlijk nu nog even niet op te wachten maar als dat het probleem wel blijkt te zijn dan moeten ze bij volvoservice binnenkort de zaak dan toch maar vervangen. Wilde die klus eigenlijk uitstellen toto volgend voorjaar (kom me financieel ook even wat beter uit als ik eerlijk ben)

Het lekt trouwens wel flink bij het asje van de kleppen, dat was Dennis ook al op gevallen tijdens de technische controle van laatst. Heb dus de offertje al liggen voor het vervangen dan de wervelkleppen en kleppendeksel pakking.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2017 - 15:47  ·  #12
Het kan ook zijn dat je turboslang is losgeschoten, dan hoor je wel een hoop gesis als je het raam open hebt en gas geeft (alleen als hij een klein stukje los is en de turbo door een kiertje naar buiten blaast, als hij er helemaal af is hoor je het wellicht niet). Dat komt nogal eens voor. Pakkingen zijn van rood rubber en die kunnen losgaan en/of scheuren, kosten een paar euro bij de dealer (€5-€10 per stuk oid, zijn er twee waarvan vaak alleen de bovenste stuk gaat). Die pakkingen zijn te zien als een oranje-rood randje bij de buis die direct onder de turbo naar beneden loopt (van onderaf te bekijken, achter de motor aan de bestuurderskant), eentje direct aan de turbo en eentje wat lager naar beneden na de knik. Vervolgens gaat de harde plastic buis over in een brede rubber slang die doorloopt voor de motor langs naar de intercooler.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 04.12.2017 - 15:52  ·  #13
afgelopen meeting in elst ook nog even meegekeken met een technische keuring. Volgens mij was dat bij jouw auto Jan.
Dennis zei toen nog dat de auto vroeg of laat in de noodloop gaat mocht je een issue hebben met de wervelkleppen.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2017 - 17:12  ·  #14
Klopt helemaal ohz274 Die opmerking over de wervelkleppen zit ook in mijn achterhoofd ;-) Ik had gehoopt dat het zo vaart niet zou lopen. Maar als het toch nu al moet gebeuren dan is het natuurlijk niet anders. Maar had gehoopt er iets langer mee te kunnen wachten.

Ik heb mijn vriendin bereid gevonden om zo even langs te komen met de laptop, kan ik hem in de pauze even uitlezen. Zenuwpees als ik ben kan ik niet langer wachten met uitlezen... Wat een schat van een vriendin heb ik toch :-)
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2017 - 18:37  ·  #15
Inmiddels de auto uitgelezen en de storingscode ECM9140 komt er uit. Vide refereert hiermee aan de gasklep die in de EGR zit verwerkt. Ik heb inmiddels de buis tussen inlaat en EGR verwijderd en geschrokken van wat ik aantrof. De rommel zit flink dicht gekoekt en ga proberen de zaak schoon te maken.

Selected quotes for multi-quoting:   0