Quote door brinkie
De sticker met E5 is een verplichting maar de hoeveelheid ethanol niet, het geeft aan dat er maximaal 5% ethanol in kan zitten, het kan evengoed 0 zijn.
Volgens eigen zeggen heeft Shell V-power RON 98 en is ethanolvrij. (En dat gooi ik voortaan in de 480 als die een tijdje weinig gebruikt wordt)
BP Ultimate 98 schijnt ethanolvrij te zijn, maar kan dat nergens op hun website terugvinden.
Total en Esso geven helemaal geen info daaromtrent.
Ultimate 98:
Heb ik uitgezocht met iemand die bij BP werkt, vreemd genoeg staat er bij BP bij de pomp E5, maar er zit geen ethanol in.
Mijn V8 loopt enorm goed op de Ultimate 98, ik heb zelfs 1 op 10 gehaald op lange ritten.
Dat haalde ik op terugweg uit Duitsland niet, kon geen daar geen BP vinden en moest ik wel Duitse 95 tanken.
In de Mercedes diesels gaat ook braaf de Ultimate Diesel, en daar lopen ze ook erg goed op.
Dan heb ik ook nog een motorfiets, en een 4 takt scooter, daar gaat ook Ultimate 98 in, en uit veiligheids overwegingen doen we dat ook maar in de Yamaha 40Pk BBM, en de Johnson Endevour, beiden zijn 2 takt, ik durf die ethanol meuk er niet in te doen.
Ik denk dat 91 of 95 Ron niet echt een probleem zal zijn voor een 2 takt, mits er geen ethanol in zit.
( trouwens, ethanol tanken bij een 4 takt motor geeft ook nog eens een hoger verbruik, dat kan bij een E85 brandstof wel eens 30% meer zijn.