E10 is kennelijk goedkoper te verkopen dan benzine, ik zou anders het prijsverschil in Duitsland niet kunnen verklaren.
In Duitsland is de brandstofaccijns op benzine 65 cent per liter, ongeacht het ethanolpercentage:
https://www.bundesfinanzminist…preis.html
Aan de pomp kan ik daar kiezen tussen 95 RON E10, 95 RON E5 en 98 RON, waarbij E10 het goedkoopst is, het scheelt bij de meeste pompen 2 cent per liter ten opzichte van E5 (heb ik net gecontroleerd op clever-tanken.de)
In Nederland is de brandstofaccijns op benzine bijna 79 cent per liter, eveneens ongeacht het ethanolpercentage. Je kunt wat vinden van dat bedrag, het staat je vrij om daar een mening over te hebben. Echter, de feiten zijn dat je over grote hoeveelheden brandstof met ethanoltoevoeging, een teruggaaf kunt krijgen van accijns op basis van het percentage biobrandstof.
https://download.belastingdien…2z79fd.pdf
Die teruggaaf hebben ze denk ik in Duitsland ook, maar mijn kennis van het Duits is niet goed genoeg om in overheidswebsites te gaan graven naar de juiste info. Wel zijn ze in Duitsland er al veel eerder achter gekomen dat 2 cent per liter niet genoeg is om het meerverbruik te compenseren:
https://www.spiegel.de/auto/ak…12769.html
Dus de lagere verbrandingswaarde van ethanol wordt wel degelijk gecompenseerd in accijns, Het is aan de oliemaatschappij om te bepalen of ze dit voordeel doorberekenen aan de consument of in hun zak steken.