Euro4 vs de deeltjesteller

 
 
 
 
 
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.02.2023 - 12:10  ·  #136
Als ik het gevoel heb dat hij toch echt we verhoogt verbruik heeft, check ik even via de OBDII dongle of de DPF temperatuur rond de 600 graden zit. en dan gewoon doorrijden tot de temperatuur weer naar de 300-400 graden gaat
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 68
Berichten: 316
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.02.2023 - 13:28  ·  #137
Je zou er toch eigenlijk niet naar om hoeven kijken. Veel korte stukjes rijden is inderdaad niet goed voor een diesel. Maar als je met enige regelmaat wat langere afstanden rijdt ofinderdaad het gas er een keer op zou het toch geen probleem moeten geven.

Ik kijk zelf zo nu en dan even in mijn uitlaat, is deze mooi schoon dan verwacht ik dat alles goed werkt en ook goed is.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.02.2023 - 13:55  ·  #138
@bartk

Bedoel je deze temperaturen?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.02.2023 - 14:43  ·  #139
Ik denk het niet ik heb een explicite DPF temperatuur
En heb dit op een wijzerplaat weer gegeven waar het rode gebied begint bij 400 graden.
Daar boven kun je volgens mij wel aan nemen dat hij aan het regenereren is
Misschien dat hij daar ook wel komt als je 200km/u gaat rijden maar dat doe ik zelfde :-)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.02.2023 - 18:01  ·  #140
Nou... heuvelop komt hij net boven de 400 graden (zeg 100km/u op de snelweg in de 5e of 6e versnelling bij een hellings% of 5) maar ja, heuvels heb je niet in Nederland dus met standaard NL gebruik is 400 graden wel een prima grens. Regeneratie zit rond de 600 graden.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 21.02.2023 - 15:24  ·  #141
Ik ben benieuwd,

Morgen laat ik die van mij testen.
Eigenlijk heb ik toen ik mijn xc60 kocht helemaal niet stilgestaan bij deze deeltjestest.

Ga er vanuit dat hij moeiteloos door de test komt en anders heb ik knap de ziekte in.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 21.02.2023 - 15:59  ·  #142
Jouw D5 van 2012 is euro5 aldus https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard en stoot daarmee volgens fabrieknorm maar 1/5 uit van de fijnstofdeeltjes als een Euro4 af-fabriek (0,005 ppm voor euro5 vs 0,025 voor euro4) dus als alles naar behoren werkt zou je geen probleem moeten hebben.
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 23.02.2023 - 19:55  ·  #143
En Herman, hoe is de apk afgelopen?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 24.02.2023 - 13:53  ·  #144
Quote door bartv70

En Herman, hoe is de apk afgelopen?


Volgens de monteur was de xc zoals een diesel hoorde te zijn.

12700

Laatste regeneratie waa 1500 km daarvoor.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 27.02.2023 - 18:37  ·  #145
Vandaag een V40 2013 my2014 afgekeurd. 1.8miljoen deeltjes. 1.6D. 375k km. Uitlaat ook gitzwart, met veel aangekoekt roet. Filter werkt duidelijk niet goed meer. Auto is weinig waard, klant heeft einde ochtend de auto terug gezet via digid/rdw naar euro3. Goed gekeurd weg gereden, nu met eobd test en fijnstoftoeslag. Dit kan je doen bij personen auto’s tot of tm 2017. Europese milieunorm vervalt wel, binnen NL niet zover ik begrijp. Veel gebel vandaag met RDW 🙃
pbor
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Berichten: 68
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.02.2023 - 10:16  ·  #146
Quote door Blade

Vandaag een V40 2013 my2014 afgekeurd. 1.8miljoen deeltjes. 1.6D. 375k km. Uitlaat ook gitzwart, met veel aangekoekt roet. Filter werkt duidelijk niet goed meer. Auto is weinig waard, klant heeft einde ochtend de auto terug gezet via digid/rdw naar euro3. Goed gekeurd weg gereden, nu met eobd test en fijnstoftoeslag. Dit kan je doen bij personen auto’s tot of tm 2017. Europese milieunorm vervalt wel, binnen NL niet zover ik begrijp. Veel gebel vandaag met RDW 🙃

Ben erg benieuwd of na afmelden vh roetfilter bij de RDW, de NL-se euro norm bij diezelfde RDW onveranderd blijft!
Als dat zo is, ga ik later dit jaar niet investeren in het slagen voor de deeltjes test, maar betaal dan liever de additionele belasting.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.02.2023 - 11:23  ·  #147
De nederlandse euronorm wel ja, buitenland NIET.
pbor
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Berichten: 68
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.02.2023 - 11:35  ·  #148
Quote door Blade

De nederlandse euronorm wel ja, buitenland NIET.


Dus euro 4 blijft euro 4, en milieu zones in NL blijven toegankelijk.
Enkel in het buitenland oppassen.
Klinkt niet verkeerd, én een eigenlijk erg vreemd (mijn mening).
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.02.2023 - 13:28  ·  #149
Dus een euro 4 D5 waarvan het roetfilter is afgemeld mag wel Amsterdam in terwijl mijn euro 3 D5 dat niet mag. En we betalen beide even veel wegenbelasting en roet tax en hebben denk ik ook dezelfde uitstoot.
Ben benieuwd naar de uitkomst wanneer daar een rechter uitspraak over zou doen...
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.02.2023 - 17:15  ·  #150
Blade heb jij toevallig ook voor de DPF gemeten hoeveel deeltjes daar waren ?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0