Nee niet gemeten, is ook geen doen bij zo’n 1.6d, zit rechtstreeks op de turbo.
Wbt de euronorm/euroklasse, die blijft bij raadplegen staan inderdaad. De rest word letterlijk gewist. Ook .V9 de europese euronorm. Ik kan helaas geen kenteken hier delen, wellicht maak ik eens een printscreen ervan.
Zo, na even geveld geweest te zijn door Corona, eindelijk het nieuwe roetfilter gemonteerd.
Een paar weken geleden was hij afgekeurd met 6,5 miljoen deeltjes koud en 2,5 miljoen warm. De grens is 1 miljoen.
Via AutoDoc een filter van Walker weten te bemachtigen. Helaas was deze alleen nog verkrijgbaar in de Cordieriet variant.
Jammer, maar het voldoet...
Het filter kwam wel compleet met buisjes en een setje met pakkingen rubbers, moeren, bouten erbij.
Ik mocht deze bij Poika op de schaarlift monteren (Bij uitzondering, omdat ik hem geholpen had met wat computerdingetjes)
Het verliep zeer voorspoedig en alle moeren werkten mee. Af en toe wat hulp van de meester gekregen en in anderhalf uur hing hij eronder.
Poika heeft de teller van de DPF gereset en na even warm rijden heb ik gelijk een APK-tje laten uitvoeren door Poika.
30.000 was de nieuwe waarde, dus gelijk goedgekeurd.
Het is natuurlijk niet gratis, maar 3x tanken is duurder. Dat mag geen reden zijn om het niet te doen (uitschrijven)
Hij kan er nu weer even tegen, ik heb geen issues in milieu zones (althans niet meer dan normaal) en de gemiddelde astma patient op mijn route kan weer rustig ademhalen.
Mooi om te horen, dat roetfilters dus niet alleen verstopt kunnen raken maar gewoon ook kapot kunnen zijn zodat ze niet meer meer goed filteren. Wordt bijna niet over gesproken.
Ga er toch maar eens 1 voor mijn Sprinter bestellen
Die van mij is dus afgelopen vrijdag getest, was tussen de 500.000 en 700.000. Mijn garage zag ook de onverklaarbare verschillen bij testen van auto's en baalde van de verplichte forse investering. Maar eens met Bovag gebeld, Maar voor een reactie moet je toch wel lid zijn, ANWB idem dito. Toen de Rai Vereniging hierover gebeld, na een google actie kwam ik erachter dat ze hebben meegewerkt aan de tot standkoming van dit drama. Ze zouden mij terugbellen, op vrijdagmiddag is iedereen natuurlijk al weekend aan het houden. Ik ben benieuwd naar hun reactie.
Even gezocht bij Autoweek of dit nog een actueel onderwerp is. Ik vond daar slechts een oud artikel: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... nts-797918
Die hebben ook alleen nog maar oog voor E schat ik.
Mondeo van mijn vader is afgekeurd op die nieuwe roettest, 5 keer te hoge uitstoot. 2.0 diesel uit in meen 2012.
Vorig jaar niets aan de hand, nu verkoopt hij de auto. Ingeruild op een Cmax 1.6 benzine uit 2011.
Zonde, want die auto gaat naar Polen oid en zij rijden er weer mee naar NL om hier te komen werken.
Echt niet te geloven wat een onzin...
Natuurlijk dat wil ik ook wel. Maar om te weten of het met de motor of het DPF filter te maken heeft
moet er een meting voor en na de DPF gedaan worden. Meeting voor de DPF kan redelijk goed door een slang op de
aansluiten van de druk sensor aan te sluiten. En die slang in een potje te stoppen en daar de roetdeeltjessensor in te hangen.
Ik heb gelezen dat bij een gezonde motor dit dan ongeveer 3 miljoen deeltjes moeten zijn. Als het er al 5 miljoen zijn in de uitlaat zal er dus veel meer aan de hand zijn dan alleen een DPF kapot.
EGR weg schrijven heeft trouwens een positief effect op roet uitstoot, de EGR is er voor de NOx naar beneden te halen,
EGR open betekent meer roet niet minder.
Euro4 van Ford had geen roetfilter, iig niet de auto's waar ik naar keek tussen mijn vorige en huidige V70. Forumlid MacGyver zal daar het fijne wel van weten, die is daar behoorlijk in thuis als ik me niet vergis.
Dus als die auto's niet door deze test komen is daar niet heel veel aan te doen, anders dan aan de bron beginnen door bijv. nieuwe verstuivers (te duur voor de auto), EGR afdoppen (betwijfelbaar of dat helpt aangezien deeltjestest bij stationair gebeurt en de EGR dan dicht staat), schoonmaken inlaattraject en sensoren als MAF, Premium diesel etc.
Die van mij is dus afgelopen vrijdag getest, was tussen de 500.000 en 700.000. Mijn garage zag ook de onverklaarbare verschillen bij testen van auto's en baalde van de verplichte forse investering. Maar eens met Bovag gebeld, Maar voor een reactie moet je toch wel lid zijn, ANWB idem dito. Toen de Rai Vereniging hierover gebeld, na een google actie kwam ik erachter dat ze hebben meegewerkt aan de tot standkoming van dit drama. Ze zouden mij terugbellen, op vrijdagmiddag is iedereen natuurlijk al weekend aan het houden. Ik ben benieuwd naar hun reactie.
Ik ben dus netjes gebeld door de Rai Vereniging. Belgie zou max op 250.000 zitten. dat is dus nog erger daar. Mijn verhaal gedaan over de diverse uitkomsten. Hij ging het vanmiddag bespreken met iemand van de Bovag, zodat bij de aangesloten garages een gedaan kon worden over de ervaringen.