Euro4 vs de deeltjesteller

 
 
 
 
 
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.02.2023 - 19:55  ·  #151
Nee niet gemeten, is ook geen doen bij zo’n 1.6d, zit rechtstreeks op de turbo.

Wbt de euronorm/euroklasse, die blijft bij raadplegen staan inderdaad. De rest word letterlijk gewist. Ook .V9 de europese euronorm. Ik kan helaas geen kenteken hier delen, wellicht maak ik eens een printscreen ervan.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1518
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.02.2023 - 20:40  ·  #152
Zo, na even geveld geweest te zijn door Corona, eindelijk het nieuwe roetfilter gemonteerd.

Een paar weken geleden was hij afgekeurd met 6,5 miljoen deeltjes koud en 2,5 miljoen warm. De grens is 1 miljoen.
Via AutoDoc een filter van Walker weten te bemachtigen. Helaas was deze alleen nog verkrijgbaar in de Cordieriet variant.
Jammer, maar het voldoet...
Het filter kwam wel compleet met buisjes en een setje met pakkingen rubbers, moeren, bouten erbij.

Ik mocht deze bij Poika op de schaarlift monteren (Bij uitzondering, omdat ik hem geholpen had met wat computerdingetjes)
Het verliep zeer voorspoedig en alle moeren werkten mee. Af en toe wat hulp van de meester gekregen en in anderhalf uur hing hij eronder.
Poika heeft de teller van de DPF gereset en na even warm rijden heb ik gelijk een APK-tje laten uitvoeren door Poika.

30.000 was de nieuwe waarde, dus gelijk goedgekeurd.

Het is natuurlijk niet gratis, maar 3x tanken is duurder. Dat mag geen reden zijn om het niet te doen (uitschrijven)
Hij kan er nu weer even tegen, ik heb geen issues in milieu zones (althans niet meer dan normaal) en de gemiddelde astma patient op mijn route kan weer rustig ademhalen.
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 736
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 01.03.2023 - 09:42  ·  #153
Goed dat ie weer gekeurd is :)
Die van mij mag vrijdag voor de keuring...
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 01.03.2023 - 17:52  ·  #154
Mooi om te horen, dat roetfilters dus niet alleen verstopt kunnen raken maar gewoon ook kapot kunnen zijn zodat ze niet meer meer goed filteren. Wordt bijna niet over gesproken.
Ga er toch maar eens 1 voor mijn Sprinter bestellen
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 68
Berichten: 316
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 04.03.2023 - 20:23  ·  #155
Die van mij is dus afgelopen vrijdag getest, was tussen de 500.000 en 700.000. Mijn garage zag ook de onverklaarbare verschillen bij testen van auto's en baalde van de verplichte forse investering. Maar eens met Bovag gebeld, Maar voor een reactie moet je toch wel lid zijn, ANWB idem dito. Toen de Rai Vereniging hierover gebeld, na een google actie kwam ik erachter dat ze hebben meegewerkt aan de tot standkoming van dit drama. Ze zouden mij terugbellen, op vrijdagmiddag is iedereen natuurlijk al weekend aan het houden. Ik ben benieuwd naar hun reactie.

Even gezocht bij Autoweek of dit nog een actueel onderwerp is. Ik vond daar slechts een oud artikel: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... nts-797918
Die hebben ook alleen nog maar oog voor E schat ik.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 04.03.2023 - 23:07  ·  #156
Desondanks vrij hoge waardes.

Mooi dat je een geldige apk hebt.
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 736
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 06.03.2023 - 09:48  ·  #157
Die van mij is vrijdag door de keuring gekomen.
Helaas hebben ze het rapport niet bewaard, maar ze zeiden dat ie 'probleemloos door de keuring' kwam.

Even voor de statistieken:

- Volvo S80 2.4D (de 163pk versie) met 398.800km op de teller
- Originele DPF
- Altijd BP Ultimate diesel
- Elke 20.000km verse olie.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3386
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 06.03.2023 - 10:38  ·  #158
Mondeo van mijn vader is afgekeurd op die nieuwe roettest, 5 keer te hoge uitstoot. 2.0 diesel uit in meen 2012.
Vorig jaar niets aan de hand, nu verkoopt hij de auto. Ingeruild op een Cmax 1.6 benzine uit 2011.
Zonde, want die auto gaat naar Polen oid en zij rijden er weer mee naar NL om hier te komen werken.
Echt niet te geloven wat een onzin...
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 06.03.2023 - 11:29  ·  #159
5 keer te hoge uitstoot???

Zat er dan wel een roetfilter onder?
En hij kon er ook een euro3 van maken.
Wel meer wegenbelasting.

Ik zou willen weten waarom.
Verbruikte de auto olie?
Bij extreem olie verbruik kun je volgens mij ook dit soort problemen krijgen.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 06.03.2023 - 11:38  ·  #160
Ik heb ook al resultaten gezien met 1 liter op 1500km olie verbruik en dan onder de 100.000 deeltjes
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 06.03.2023 - 11:40  ·  #161
Quote door bartk

Ik heb ook al resultaten gezien met 1 liter op 1500km olie verbruik en dan onder de 100.000 deeltjes


Dat kan allemaal.
Maar dan nog zou ik willen weten hoe het kan dat een auto zoveel deeltjes heeft.
Gebrekkig onderhoud?
Egr kleppen weg geschreven?

5 keer teveel is 5 miljoen, dan doetje roetfilter helemaal niks meer.

Dat is niet vanzelf
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 06.03.2023 - 11:47  ·  #162
Natuurlijk dat wil ik ook wel. Maar om te weten of het met de motor of het DPF filter te maken heeft
moet er een meting voor en na de DPF gedaan worden. Meeting voor de DPF kan redelijk goed door een slang op de
aansluiten van de druk sensor aan te sluiten. En die slang in een potje te stoppen en daar de roetdeeltjessensor in te hangen.
Ik heb gelezen dat bij een gezonde motor dit dan ongeveer 3 miljoen deeltjes moeten zijn. Als het er al 5 miljoen zijn in de uitlaat zal er dus veel meer aan de hand zijn dan alleen een DPF kapot.

EGR weg schrijven heeft trouwens een positief effect op roet uitstoot, de EGR is er voor de NOx naar beneden te halen,
EGR open betekent meer roet niet minder.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 06.03.2023 - 12:59  ·  #163
Euro4 van Ford had geen roetfilter, iig niet de auto's waar ik naar keek tussen mijn vorige en huidige V70. Forumlid MacGyver zal daar het fijne wel van weten, die is daar behoorlijk in thuis als ik me niet vergis.
Dus als die auto's niet door deze test komen is daar niet heel veel aan te doen, anders dan aan de bron beginnen door bijv. nieuwe verstuivers (te duur voor de auto), EGR afdoppen (betwijfelbaar of dat helpt aangezien deeltjestest bij stationair gebeurt en de EGR dan dicht staat), schoonmaken inlaattraject en sensoren als MAF, Premium diesel etc.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 06.03.2023 - 15:01  ·  #164
Op de site van ford staat dat sommige euro 4 diesels voorzien zijn van een roetfilter.

Het woord sommige zegtmij dat het er weinig zullen zijn.

Dan begrijp ik dat een auto het niet haalt met de nieuwe test
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 68
Berichten: 316
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 06.03.2023 - 15:10  ·  #165
Quote door FritsXC70

Die van mij is dus afgelopen vrijdag getest, was tussen de 500.000 en 700.000. Mijn garage zag ook de onverklaarbare verschillen bij testen van auto's en baalde van de verplichte forse investering. Maar eens met Bovag gebeld, Maar voor een reactie moet je toch wel lid zijn, ANWB idem dito. Toen de Rai Vereniging hierover gebeld, na een google actie kwam ik erachter dat ze hebben meegewerkt aan de tot standkoming van dit drama. Ze zouden mij terugbellen, op vrijdagmiddag is iedereen natuurlijk al weekend aan het houden. Ik ben benieuwd naar hun reactie.


Ik ben dus netjes gebeld door de Rai Vereniging. Belgie zou max op 250.000 zitten. dat is dus nog erger daar. Mijn verhaal gedaan over de diverse uitkomsten. Hij ging het vanmiddag bespreken met iemand van de Bovag, zodat bij de aangesloten garages een check gedaan kon worden over de ervaringen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0