Euro4 vs de deeltjesteller

 
 
 
 
 
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 06.03.2023 - 15:30  ·  #166
Alleen als in de RDW gegevens staat dat er een DPF in zit, geld dat er een deeltjes teller test gedaan moet worden.
Voor niet DPF diesels geld nog steeds een van de volgende scenario
- Geen power train gerelateerde DTC is goed genoeg voor de APK, pass
- Als er toch Power train DTC's zijn wordt de oude roet test gedaan. Drie maal volgas ( onbelast ) roet meeting, de waardes ken ik daar niet van.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 06.03.2023 - 16:20  ·  #167
2.5k waarde ongeblazen
3.0k geblazen
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 07.03.2023 - 16:53  ·  #168
Heeft iemand anders een vergelijkbare ervaring mbt de regeneratie.

Als ik een bepaalde afstand heb gereden gaat de auto regenereren, meestal is dat als ik meer dan 1200 km gereden heb.
Laatste keer zelfs 1500 km.

Ik rij altijd met de verbruiksmeter in de Dim en aangezien ik dagelijks de zelfde route rij weet ik bijna feilloos wat mijn verbruik is opplek A of plek B.
Echter vlak voor de regeneratie begint de auto bijzonder positieve gebruikswaardes aan te geven.
Bijv normaal 16 km per liter, maar vlak voor de regeneratie soms 20 of 22 km per liter.
Hij geeft in de regel dus de laatste pakweg 40 a 50 km voor de regeneratie hele positieve waardes aan in de DIM.

Is dat normaal?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3386
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 07.03.2023 - 23:24  ·  #169
Net even gevraagd aan mijn vader, de Mondeo was van 2008, één van de eerste uit die serie dus.
Euro 4 of 5 motor (dat weet hij niet zeker) met af fabriek DPF. Geen olie verbruik, EGR nog origineel. Onderhoud normaal, alles wat nodig is, is gedaan.
Maar icm de te hoge roet uitstoot en aankomend onderhoud, waar onder de rubbers van het subframe achter, gaat 'ie nu weg.
W.Bottema
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Putten
Berichten: 28
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Deeltjes 440K D5

 · 
Posted: 19.03.2023 - 21:27  ·  #170
Ter introductie een verhaaltje:
Op 17 jarige leeftijd wonend in Hasselt schafte ik mij een nieuwe brommer aan.
In Rouwveen (of Staphorst?)was ‘Gebben Kreidler’ gevestigd met goede naam op het gebied van crossmotoren voorzien van een Kreidler motor. Bij hen mijn Kreidler aangeschaft en verzocht de snelheid daarvan iets te verhogen. Dat hebben ze gedaan door met name het inlaatkanaal te polijsten (super glad te maken) en de originele zuiger iets te bewerken en de sproeier aan te passen. Wel bleef de originele carburateur erop zitten. Het resultaat: mijn brommer reed goed 70km/u inplaats van de ‘normale’ ca.45km/u.

Dit gebeuren is mij altijd bij gebleven. Vorig najaar heb ik de V70 D5 2009 met 434K op de teller van mijn zoon overgenomen. Na op dit forum het nodige gelezen te hebben over de EGR klep en de deeltjesteller en de geschiedenis met mijn Kreidler in gedachten besloot ik eerst maar eens naar het inlaat traject te kijken. Immers als een motor niet genoeg zuurstof krijgt kan hij nooit efficiënt lopen.
Onderstaande foto’s laten zien wat ik aantrof: sterk vervuild! Ik heb niet alleen de klep zelf en de aansluitende bocht gereinigd (wat zit die troep vast!) maar ook het kleppendeksel van de motor afgehaald en dit met een hogedrukspuit (een wat zwaardere met heet water) gereinigd. De brokstukken kwamen eruit! Onvoorstelbaar zo smerig.

Vervolgens het geheel weer met een nieuwe pakking en nieuwe ringetjes onder de verstuivers gemonteerd. Daarna een afspraak gemaakt met Obbe Tuning.
Bij Obbe is de EGR ‘dicht’ gezet en is de motor getuned. Mijn vorige V70 D5 (MY2004) met 540K (ook getuned) kwam de bergen wanneer wij een reis naar Tsjechië maken beter op dan deze, en dat jeukt toch, vandaar.

Ja, en dan is daar uiteindelijk die deeltjesteller. Nu hoeft mijn auto pas in Juli voor de APK maar ik wilde toch wel weten waar ik aan toe was. Dus even bij mijn garage langs die best bereid was de opnemer even in de uitlaat te steken.
Uiteraard hoop je op een goed resultaat: 51.300 deeltjes. Opmerking van de garage: het roetfilter werkt in elk geval goed. Ik klaag niet en zie met vertrouwen de keuring in Juli tegemoet.

Nog wat aanvullende info: Ik tank ‘gewone’ diesel van Esso en voor ik bij de garage was heb vanaf huis (koude motor) 10 min gereden, vervolgens na 45 min nogmaals 10 min naar de garage.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 22.03.2023 - 07:07  ·  #171
Die was wel heel dichtgekoekt! Maar het ziet er de normale verderzetting van de mijne bij 250k km uit.
Goed dat je het plastic inlaatkanaal ook hebt gekuist.
benm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: regio Harderwijk
Leeftijd: 58
Berichten: 48
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 29.03.2023 - 19:41  ·  #172
Mijn V70 D2 uit 2013 (Euro 5) kwam ook niet door de deeltjestest. 5 miljoen deeltjes. Dus ruim boven de grens van 1 miljoen. Ook voor de keus gesteld om roetfilter uit te schakelen waardoor je meer wegenbelasting moet betalen en in milieu zones niet meer mag rijden. Of een nieuwe roetfilter laten monteren. Ik heb de keus gemaakt voor de laatste optie. Kost wel even 1000 euro. En na de test 200.000 deeltjes. De garage vertelde me dat het zelfs voorkwam dat met een nieuwe roetfilter een auto soms niet door de test komt.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 68
Berichten: 316
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 29.03.2023 - 19:50  ·  #173
Quote door benm

Mijn V70 D2 uit 2013 (Euro 5) kwam ook niet door de deeltjestest. 5 miljoen deeltjes. Dus ruim boven de grens van 1 miljoen. Ook voor de keus gesteld om roetfilter uit te schakelen waardoor je meer wegenbelasting moet betalen en in milieu zones niet meer mag rijden. Of een nieuwe roetfilter laten monteren. Ik heb de keus gemaakt voor de laatste optie. Kost wel even 1000 euro. En na de test 200.000 deeltjes. De garage vertelde me dat het zelfs voorkwam dat met een nieuwe roetfilter een auto soms niet door de test komt.


Bagger dit!

1000,- investeren en dan nog geen zekerheid krijgen. Waar is men toch mee bezig? Wat heeft dit dan nog met een goed onderhouden (1000,-!!) auto te maken? Welke drop.... heeft dit bedacht achter een bureau in een zeer donker zwart hoekje in Den Haag? Zoveelste bewijs van onkundig gedrag.

Sorry , voor de strakke taal, maar ik moest het even kwijt. Het voelt als zwaar belazerd te worden, heb ik flinke moeite mee.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 29.03.2023 - 20:03  ·  #174
welk merk was de roet filter, want 200000 deeltjes met een nieuw filter is best hoog,
ik lees op camper form dat mensen ze van 2miljoen naar 20duizend gaan
kan zomaar zijn trouwens dat er meer aan de hand is, als alleen het roetfilter niet goed,
is het inlaat traject al eens schoon gemaakt. Zeker doen als je kleine stukjes rijd.
Ik heb voor mijn sprinter een huismerk roetfilter van uitlaatdiscounter besteld . ik laat ook weten hoe dat afloopt
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 30.03.2023 - 18:10  ·  #175
Mijn 160K gereden xc60 en dus gebruikte roetfilter zat op 12700 vlak voor zijn regeneratie.

Het verhaal ook bij Obbe is dat een leeg filter meer zou kunnen doorlaten dan een vol filter?
Oftewel, ik zou er 1500 km mee rijden en dan de deeltjes test nog eens een keertje uitvoeren.
benm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: regio Harderwijk
Leeftijd: 58
Berichten: 48
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 01.04.2023 - 15:38  ·  #176
Quote door bartk

welk merk was de roet filter, want 200000 deeltjes met een nieuw filter is best hoog,
ik lees op camper form dat mensen ze van 2miljoen naar 20duizend gaan
kan zomaar zijn trouwens dat er meer aan de hand is, als alleen het roetfilter niet goed,
is het inlaat traject al eens schoon gemaakt. Zeker doen als je kleine stukjes rijd.
Ik heb voor mijn sprinter een huismerk roetfilter van uitlaatdiscounter besteld . ik laat ook weten hoe dat afloopt


Het is de volgende roetfilter van het merk Imasaf Italia

https://www.vdtnl.com/roetfilt…10042-repl
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 01.04.2023 - 17:19  ·  #177
Die was ik niet tegen gekomen voor mijn Sprinter
robastia
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 5
Geregistreerd: 02 / 2023
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 03.04.2023 - 19:20  ·  #178
Deeltjeteller raar iets :-) een collega van mij is apk keurmeester, 1 van zijn auto`s kreeg een steekproef, dus kwam er een rdw keurmeester langs, gelukkig werd die auto goed gekeurd.
Hij had nog een ander staan met 3 .000.000 deeltjes, dus hij vroeg aan de rdw keurmeester hoe hij die naar beneden kon krijgen omdat hij er van uitging dat die rdw keurmeester genoeg weet en misschien ook wel de foefjes. Zijn antwoord was: heel simpel, trek de luchtmassameter-stekker er af en de deeltjes gaan naar beneden, een defecte luchtmassameter is namelijk geen afkeurpunt, dus het mag tijdens de keuring. Is het toeval of waar, hij ging van 3.000.000 naar 500.00 deeltjes. Ik weet niet welke type auto het was maar ik denk dat het de moeite waard is om te proberen. rara pindakaas.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 03.04.2023 - 19:48  ·  #179
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 736
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 04.04.2023 - 15:53  ·  #180
Lekker dan :wall:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0