Euro4 vs de deeltjesteller

 
 
 
 
 
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 06.04.2023 - 17:04  ·  #181
Vanmiddag mijn XC90 D5 (310.000 km, (Rica tuning stage 2, EGR uitgeschreven) aan de deeltjesteller gehangen. Resultaat: 86.500 deeltjes. Werd overigens gemeten met koude motor. Ik zeg: niks meer aan doen :-)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 06.04.2023 - 19:11  ·  #182
Donders, ik ga weer een Euro 5 5 cilinder zoeken!
Lekker roffelen, beter als die 4 cilinder naaimachines 🤣
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 37
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 07.04.2023 - 07:27  ·  #183
Quote door martijn-a

Donders, ik ga weer een Euro 5 5 cilinder zoeken!
Lekker roffelen, beter als die 4 cilinder naaimachines 🤣


En die lijken zelfs moeilijker door de test te komen.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 07.04.2023 - 07:55  ·  #184
Quote door Jack van Iersel

Quote door martijn-a

Donders, ik ga weer een Euro 5 5 cilinder zoeken!
Lekker roffelen, beter als die 4 cilinder naaimachines 🤣


En die lijken zelfs moeilijker door de test te komen.


In vergelijking met een Euro4 D5?
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 37
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 07.04.2023 - 09:53  ·  #185
Ik begreep van de garage waar de mijne altijd naartoe gaat dat de 4 cilinders, dus de nieuwere diesels vaker te hoog zaten dan de oudere motoren.
jjsullivan
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.04.2023 - 17:10  ·  #186
Mijn V70 2.0D uit 2009 heb ik nu 4 jaar. Hij is keurig onderhouden en komt vooralsnog steeds zonder grote zaken door de APK. Nu dus niet meer. 5 miljoen deeltjes, dat is wat teveel.

Met 330k op de teller en het feit dat het een veel te fijne auto is, ga ik mijn roetfilter maar uit laten schrijven bij de RDW en er gewoon mee doorrijden. Het probleem fixen voor wie weet hoeveel, zonder zekerheid van resultaat versus een milieubelasting van een paar tientjes...de rekensom is snel gemaakt. Ik kan wel opzoek gaan naar wat anders, maar als ditzelfde voor zoveel diesels geldt dan schiet dat ook niet op...

Of moet ik nog eens proberen hem schoon te blazen / flesje injectorreiniger / andere dingen? Van 5 miljoen naar onder de 1 miljoen lijkt me moeilijk haalbaar?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.04.2023 - 17:14  ·  #187
De tip hierboven al geprobeerd? LMM loskoppelen.
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2791
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.04.2023 - 17:15  ·  #188
Is het roetfilter niet doorgeboord icm tuning ooit?
jjsullivan
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.04.2023 - 17:16  ·  #189
Quote door ohz274

De tip hierboven al geprobeerd? LMM loskoppelen.


Nee! Die nog niet. Ik heb hem eerst weer mee gekregen. Ik overleg maandag nog even met de garage over wat te doen. Dan zal ik die ook meenemen. Dank.
jjsullivan
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.04.2023 - 17:17  ·  #190
Quote door 1-wiel

Is het roetfilter niet doorgeboord icm tuning ooit?


Nee. Er is vrijwel niets aan gedaan behalve goed en tijdig onderhoud.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 37
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 15.04.2023 - 07:37  ·  #191
Quote door jjsullivan

Quote door ohz274

De tip hierboven al geprobeerd? LMM loskoppelen.


Nee! Die nog niet. Ik heb hem eerst weer mee gekregen. Ik overleg maandag nog even met de garage over wat te doen. Dan zal ik die ook meenemen. Dank.


Keep us informed!!
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 37
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 21.04.2023 - 11:24  ·  #192
Quote door jjsullivan

Quote door ohz274

De tip hierboven al geprobeerd? LMM loskoppelen.


Nee! Die nog niet. Ik heb hem eerst weer mee gekregen. Ik overleg maandag nog even met de garage over wat te doen. Dan zal ik die ook meenemen. Dank.


En, wat was het resultaat?
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 566
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 08.05.2023 - 14:31  ·  #193
De XC70 heeft ook weer een APK en is met 348.000 deeltjes door de keuring gekomen.
Bouwjaar:2007
Motor:d5244t4
Kmstand:380.xxx
Euro 4
Tuning: Ja (onbekend welke ‘smaak’ precies)
Egr: onbekend
Dpf: aanwezig
staijzzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 08.06.2023 - 20:51  ·  #194
Vandaag kwam mijn V70 D2 uit 2014 niet door de deeltjes test met 5 miljoen deeltjes. We hebben de LMM nog losgehaald maar dat was het probleem niet. Toevallig was de EGR klep vervangen 6 maand geleden en toen was de LMM ook nog goed.

Dan rij je makkelijk 1 op 20 en krijg je een reparatie aan de broek van over de 1200 euro vanwege het aantal deeltjes. Het gekke is dat ik echt niets merk van roet, geur of wat dan ook. Laat staan foutcodes.

Iemand nog tips, buiten de belastingtruc wat ik nog kan doen om onder deze reparatie uit te komen?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 08.06.2023 - 22:01  ·  #195
het hoeft niet altijd alleen het roetfilter te zijn.
Injectoren kunnen ook een grote bijdrage hebben

Als je zelf aan de auto sleutel
https://www.uitlaatdiscounter…./volvo/v70
JE zult wel op onderdeel nummer moeten zoeken, kan zo in vida niet vonden welke roetfilter jij hebt

Ik heb er 1 gekocht voor mijn sprinter, maar moet nog een keer een roet test doen, om te controleren wat het resultaat is.
had 3 miljoen , en wat het nu is weet ik nog niet. Als de motor warm is stink hij een stuk minder als voor heen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0