Euro4 vs de deeltjesteller

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.06.2023 - 08:22  ·  #196
Quote door staijzzz

Vandaag kwam mijn V70 D2 uit 2014 niet door de deeltjes test met 5 miljoen deeltjes. We hebben de LMM nog losgehaald maar dat was het probleem niet. Toevallig was de EGR klep vervangen 6 maand geleden en toen was de LMM ook nog goed.

Dan rij je makkelijk 1 op 20 en krijg je een reparatie aan de broek van over de 1200 euro vanwege het aantal deeltjes. Het gekke is dat ik echt niets merk van roet, geur of wat dan ook. Laat staan foutcodes.

Iemand nog tips, buiten de belastingtruc wat ik nog kan doen om onder deze reparatie uit te komen?


Tuning kan wel een positief werken.

En laat hem eens testen vlak voor een regeneratie ipv er vlak na.
Het moment van testen kort na voornoemde moment geeft ook vaak hogere waardes.
5 miljoen deeltjes is vergelijkbaar met geen roetfilter.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 09.06.2023 - 09:16  ·  #197
En de D2 is in de basis een psa hdi blok. Daar zit van begin af aan al een wegwerp roetfilter onder dat, dacht ik 160k km meegaat.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 16.06.2023 - 14:44  ·  #198
Vandaag een frisse apk gekregen, geen op- of aanmerkingen.
Op de vraag wat de uitslag van de deeltjesteller was konden ze mij aan de balie geen antwoord geven. Ach so what.....hij kan weer een jaar vooruit.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 16.06.2023 - 17:45  ·  #199
Toch jammer dat ze die informatie niet geven want met die informatie kun j redelijk goed inschatten of het tijd wordt voor vervanging.
En dan had je een jaartje er voor gehad, nu moet het als hij er de volgende keer als hij niet door heen komt snel snel snel een nieuwe meestal te dure roetfilter onder.
Ik kreeg gewoon de uitdraai van de test, met uitleg.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 16.06.2023 - 17:57  ·  #200
Tsja, kwikfit...😉
Ik blijf ook nooit wachten op die APK-keuring.
En zolang er nog steeds netjes geregenereerd wordt is er denk ik nog geen reden tot paniek. Dit houd ik natuurlijk wel een beetje in de gaten.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 16.06.2023 - 18:25  ·  #201
of die netjes regenereerd zegt niet alles, mijn Sprint dit niks fout, behalve dan 3 miljoen deeltjes
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 16.06.2023 - 18:36  ·  #202
Mijn Volvo regenereert in de regel na 1900 km ongeveer.

Collega met problemen regenereerde elke 200 km wel.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 16.06.2023 - 19:08  ·  #203
Idd, zolang het interval ongeveer gelijk blijft zit het wel snor lijkt mij.
Toch zie ik overal uitspraken dat een roetfilter gemiddeld tussen de 150k en 200k meegaat. Daarentegen komen hier niet vaak posts langs over overleden dpf's.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 16.06.2023 - 20:09  ·  #204
Quote door ohz274

Idd, zolang het interval ongeveer gelijk blijft zit het wel snor lijkt mij.
Toch zie ik overal uitspraken dat een roetfilter gemiddeld tussen de 150k en 200k meegaat. Daarentegen komen hier niet vaak posts langs over overleden dpf's.


Ik denk dat slijtage van je motorblok een groot risico is.
Zodra je olie gaat verbruiken waar je vroeger mee weg kwam beland dat nu in je roetfilter en zit hij zo vol.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1941
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 23.06.2023 - 13:32  ·  #205
Gisteren de D5 2013 GT Euro 5 met Obbe tuning voor de Apk en deeltjes test geweest .
Mijn vrouw is met de auto heen gegaan , omdat ik moest werken , auto goedgekeurd , maar was benieuwd hoeveel deeltjes , even gebeld , iets van 9000 deeltjes volgens de keurmeester , dus laag , ruim binnen de grens in ieder geval .

Nu is er wel een verschil , ik rij inmiddels 120k Op GTL Diesel , de auto heeft nu een km stand van 192k

Dus misschien als je op de grens of er over zit , keer GTL tanken en kijken of dat het oplost .
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 08.07.2023 - 12:30  ·  #206
Vorige week is mijn Euro 6 D4 met vlag en wimpel geslaagd voor de keuring. Aantal deeltjes kan het bedrijf helaas niet melden.

Maar veel kan nooit aangezien de uitlaat altijd brandschoon is.

Onlangs de V60 D4 van mijn zoon verkocht, dat was andere koek. Sowieso verbruikte die auto best veel olie (1:3000) maar ook van de uitlaat uiteinden kreeg ik zwarte handen.
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 10.07.2023 - 17:20  ·  #207
Omdat ik binnenkort een apk laat doen en voornemens ben de auto te verkopen gevraagd of ze een deeltjetest willen doen op voorhand (apk is pas over 1 maand).
De teller stond op 355.000.
Euro 5 D3/D4 2012

Netjes toch
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 37
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 10.07.2023 - 21:06  ·  #208
Quote door bartv70

Omdat ik binnenkort een apk laat doen en voornemens ben de auto te verkopen gevraagd of ze een deeltjetest willen doen op voorhand (apk is pas over 1 maand).
De teller stond op 355.000.
Euro 5 D3/D4 2012

Netjes toch


En wat komt er voor in de plaats? 😋
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2791
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 10.07.2023 - 21:09  ·  #209
355.000 voor een euro5 met 222.222km!?!?
Vind het nogal hoog…

Mijn 2007 euro4 met 520.000km zit op 14500….
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 11.07.2023 - 04:45  ·  #210
Quote door 1-wiel

355.000 voor een euro5 met 222.222km!?!?
Vind het nogal hoog…

Mijn 2007 euro4 met 520.000km zit op 14500….


misschien kort na een regeneratie gemeten?
vlak er voor of vlak erna schijnt nogal te verschillen.
mijn euro5 D5 zat ook op 12700.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0